Sida 1 av 1
Ordna med batterialddning i båt...
Postat: 9 april 2004, 22:59:18
av gvs
Några av er har säkert sett min tråd om kyl i båt. Nu är det så att man behöver ström för att driva kylen...
så här ser det ut idag: ett motorbatteri och ett förbrukningsbatteri, båda laddas av motorn. jag vill till detta koppla en laddare så jag kan ladda då jag ligger i hamn. hur? bara koppla in en batterialddare? Kommer den att orka ladda både batteri och ha viss förbrukning sammtidigt? Bör jag ladda motorbatteriet oxå eller räcker motorns laddning?
Funderar på att ha ett extra förbrukningsbatteri men det ska ju inte vara några problem.
Postat: 9 april 2004, 23:19:49
av Robert Nielsen
Om du har en laddare som ger Ca 40-50 Amp så kan du ladda alla batterierna samtidigt och ändå ansluta belastningar.
En vanlig laddare på ca 4-5 Amp Klarar inte av att ladda tre batterier. (klarar knapt av att ladda ett).
Dina batterier måste ha ett Ampertimme tal på högre 50*3=150 Ah samanlagt. (Rätt vanligt om man använder batterier i storlek med bilbatterier)
Då det utvecklas med Vätgas än med en liten laddare så är det viktigt att få bort vätgasen från båten (annars kan det bli en liten

smäll)
Postat: 9 april 2004, 23:21:37
av danei
Om du inte drar något från motorbatteriet ska det inte behöva laddas heller. Motorn håller det laddat under drift. Hur mycket laddaren klarar beror på vad den är avsedd för. Ett alternativ skulle kunna vara att ha en batteriladdare och en 230ac- 12Vcd omvandlare som driver dina laster i hamn. Så stör du inte laddningen med lasterna. Men kolla vad det står på laddaren. Kan säga att i husvagnen använder jag en gammal laddare utan batteri till 12V lasterna. Men kan även köra på bilens batteri om det inte finns 230 tillgängligt.
Postat: 10 april 2004, 11:22:12
av gvs
Jo problemet blir att hitta en laddare som klarar av lasterna. har hört talas om nåt som heter pulsladdare, det ska tydligen vara bra men vad är det?
Postat: 10 april 2004, 11:35:46
av danei
Den laddar batteriet med pullse i stället för en konstan ström. Inte lämplig i sammanhanget. Hur mycket effekt behöver du?
Postat: 10 april 2004, 11:49:55
av gvs
ska väl ladda två batterier och driva en stereo, kyl och nån lampa eventuellt en bärbardator oxå. kyl och dator drar nog inte mer än ca 8A totalt lampan klarar sig på 1 A, stereo? det är en vanlig bilcd, så det vet jag en men inte så mycket va?
(jobbigt att sitta med VNC över ADSl...)
Postat: 10 april 2004, 11:58:49
av danei
Nä då är det nog datorn och kylen som man ska ha koll på. En stereo drar inte mycket på nomala volymer. Jag skulle ha satt e batteriladdare och ett 12 agregat för lasterna. Hur har du löst laddningen från genratorn?
Postat: 11 april 2004, 16:59:16
av gvs
Laddningen från generatorn har inte jag byggt, den sitter som vanligt, dvs med ett skiljerelä mellan startbatteri och övriga batterier.
Postat: 11 april 2004, 17:02:01
av danei
så att relät drar när motarn startar eller?
Postat: 11 april 2004, 18:35:32
av tusse
Om man antar att du inte konstant tar ut den ström du beräknat så skulle en laddare på 4 amp. räcka.
Även om du skulle ha en 30 amp. laddare skulle den inte ladda med hela effekten av den annledningen att den laddar med konstant spänning.
Batteriet mår bättre av en lägre laddström om du använder ett "fritidsbatteri" för det är inte konstruerat för att snabbladdas.
En snabbladdare jobbar oftast med en något högre spänning för att kunna fylla batteriet snabbare, mer vätgas bildas.
Starbatteriet borde normalt inte laddas när du ligger still för det är avskilt från övriga förbrukare, men om du startar ofta och kör korta sträckor skulle jag välja att kunna använda det andra batterit för start.
En voltmätare som övervakning är nog inte fel.
Postat: 12 april 2004, 16:44:21
av gvs
danei skrev:så att relät drar när motarn startar eller?
Jo om jag inte har fattat det fel så sitter relät via magnetiseringskabeln och drar då när den har börjat ladda.