Sida 1 av 2

2x10w TDA2004 förstärkare

Postat: 8 januari 2007, 23:10:06
av sebbe
Hej hej

jo jag tänkte ge mej på att försöka bygga en liten förstärkare på 2x10w typ med en tda2004 krets

så jag har försökt att rita ett schema (nästan kopierat det som är i databladet)
det ser ut så här
Bild
http://maattanen.no-ip.org/sebbe/2x10w_ ... schema.jpg

och ritat ett kretskort som ser ut så här
Bild
http://maattanen.no-ip.org/sebbe/2x10w_ ... tskort.gif

och jag undrar lite tror ni att det här kommer funka?
och det är första gången jag ritar nåt i eagle så ni hittar säkert massa fel så ni kan väll komma med tips hur det ska fixas?
(jag såg att c10 låg lite nära där men det har ändrats nu)

mvh
sebbe

Postat: 8 januari 2007, 23:17:33
av vfr
Man skall vara lite försiktig med hur man drar ledningsbanorna till dom där förstärkarmodulerna. Och även att använda grova ledare där det behövs. Kolla vad som står om det i databladet och se om du hittar färdiga exempel på layouter på nätet som är utprovade.

Postat: 8 januari 2007, 23:35:30
av bengt-re
Grövre ledare till banor som bär mycket ström

Mycket grövre ledare till jorden - försök också enpunktsjorda så att du inte får jordslingor.

Fysiskt stora kondensatorer du valt - jag vet inte värdet på dem, men det bör finnas mindre med tillräckliga prestanda.

Kortet går att göra mindre.

Se till att kanten på TDA verkligen hanar utanför kanten på kortet om du vill kunna skruva den i lådan som kylelement.

Lägg upp en jord till varje högtalaranslutning så att det går vettigt att koppla in dina tre jordkablar på kortet

Placera audio in kontakterna så nära kretsen du kan för att minska störinstrålning.

Postat: 9 januari 2007, 02:14:05
av $tiff
>> sebbe

Hur tänkte du när du placerade ut komponenterna? Det måste finnas ett betydligt bättre sätt än detdär. Byglar är inte farliga, de är nog bättre än att låta banorna gå sådär runt, runt, runt...

Postat: 9 januari 2007, 03:10:47
av JimmyAndersson
Jag har ett helt annat tips:

Schemabilden är en JPG-fil. Filstorlek:627kB.
Kretskortsbilden är också JPG. Filstorlek: 758kB.

Spara dina "ritade" bilder (t.ex scheman och sådant) som GIF. I detta fallet räcker det med fyra färger.

Konverterade om dem för att visa.
Bilderna ser likadana ut, men filstorleken minskar ordentligt mycket:
Schema.GIF 6,11kB.
Kretskort.GIF 14,5kB.

Dvs: Schema-filen blir 620,9kB mindre och kort-filen blir 743,5kB mindre.
Det sparar både serverutrymme för dig och laddningstid för oss.

Postat: 9 januari 2007, 10:01:17
av Fritzell
Kretsarna sitter för nära varandra och du kommer få problem att löda motstånden, om paddarna överhuvudtaget kommer bli kvar efter etsningen.

I regel ska man bara göra banor i räta vinklar, dvs inte sneda banor som tex från IC1 till C3 och R1. Många konstruktörer tillämpar tex principen med lodräta banor på komponentsidan och vågräta på lödsidan om det är dubbelsidigt kort man gör.

Man bör också undvika att göra 90 graders vinklar som tex vinkeln vid C6, detta skapar fickor som etsvätskan kan fräta extra mycket i. Dessutom är inte inte speciellt snyggt. Istället kan man göra rundade hörn eller använda två punkter för att få en bra avhörning.
Jämn kopparbalans bör man också tänka på. Titta på dom 3 banorna som går ut ifrån Ic2. Dessa skulle kunna placeras så dom går parallellt med banan till C4.
Sen kan du placera komponenterna betydligt närmare varandra. Det blir snyggare och du sparar plats.
Man måste också noga välja rätt ledarbredd. Tabeller för hur mycket ström en viss ledarbredd klarar hittar du på elfas faktasidor. Till exempel behöver ledningarna för matsningsspänningen vara bredare än signalledarna, även utgången där det kommer gå mycket ström.

Sen för att undvika jordströmmar, brum osv bör du tillämpa principen stjärnjord.

Titta på R5. Där går det en bana ut till höger till C12 precis ovanför lödpadden. Detta är inte bra. Det bildar en 90 graders vinkel som dessutom ligger väldigt tätt padden. Det är både snyggare och bättre att dra ut banan direkt från padden istället, eller lägga den lite längre upp.
Sen vet jag inte om du lagt märke till att C10 går in i C12. Detta kan ju ioförsig inte vara något problem om man använder en mindre kondensator i verkligheten men då är det bättre att lägga ut en kondensator i cadden som stämmer med den man skall använda i verkligheten.
Sen kan man antingnen lägga ett jordplan runt alla banor, eller bara "fylla" alla oanvända utrymmen med koppar. Detta gör du genom att rita en polygon runt det du vill fylla (lite inställningar måste göras) och sedan använda Ratsnet. Så här kan det se ut tex.
Sen måste man också tänka på att inte lägga banor för nära varandra, men det verkar inte vara nått problem i din layout just nu iallafall. För hemmaetsningar brukar 0.3-0.5mm i minsta mellanrum vara en tumregel. edit: Såg att det ser lite skumt ut uppe i vänstra sidan på C3.

Här ser du en ganska bra layout. Lägg märke till att alla ledare är "raka" och böjarna är gjora med 2 "punkter". Som sagt går det även att göra helt runda hörn i eagle.

Det tar tid att göra en bra layout och i förstärkarsammanhang är det mycket att tänka på men man lär sig med tiden..

Postat: 9 januari 2007, 14:00:24
av sebbe
tack så mycket för alla bra tips
nu har jag gjort ett nytt försök jag har gjort alla banor tjockare och gjort dom "raka" har även försökt flyttat ihop allt men eftersom jag inte vet hur stora komponenterna är i verkligheten så är det lite svårt men det fixar jag sen

så här ser det ut med komponenterna "på"
Bild

och såhär ser det ut utan komponenterna
Bild

jag har gjort lite specialare på vissa ställen så att det ska bli lite mellanrum mellan banorna och jag som ni ser även "fyllt ut tomrummet" med koppar
men ska man koppla "tommrumskopparn" till gnd?

ser det bättre ut nu tycker ni ? :)

fritzell: det där med stjärnjord vad är det? jag försökte googla litegrann på det men fatta inte riktigt va det va
är det när man kopplar all jord till samma punkt?
eller är det när man kopplar jorden från input och output tillsammans och sen "matnings jorden" egen?

mvh sebbe

Postat: 9 januari 2007, 14:38:52
av Porto
Kondingen till höger om TDA2004 kommer att vara i vägen för kylelementet. Kopparytorna skall vara förbundna med varandra samt till jord för att fylla någon funktion (du döper polygonen till gnd innan du ritar upp den)

Det finns även ett färdigt kretskort för TDA2004 hos RS-Online för 20:- + moms http://www.rsonline.se/cgi-bin/bv/rswww ... tt=434-598
Bilden på länken ovan kan ju även användas som inspiration, även om det ser ut att vara ritat för ganska länge sedan.

Postat: 9 januari 2007, 15:59:45
av sebbe
så nu har jag flyttat ner kondningarna porto snacka om och så har jag kopplat "tomrummet" till gnd

tror ni att det här kommer att funka då?

sebbe

Postat: 9 januari 2007, 16:03:01
av Tekko
Markera polygon och döp den till GND så får du ett jordplan.

Nu är jag eg också ganska amatör men jag gjorde såhär på mitt senaste kort:
Bild

Postat: 9 januari 2007, 16:07:27
av Fagge
sebbe Tänk också på att det kan bli jobbigt att skruva fast kretsen på kylelementet, om du har 100µf kondningen mitt framför skruvhålet på kretsen!.

Postat: 9 januari 2007, 16:19:35
av Fritzell
sebbe>> Den nya verisonen ser betydligt bättre ut! Men IC-kretsarna sitter fortfarande för nära varandra. Du kommer få problem att montera dem..

Kanske lite mycket läsning men läs gärna hela den här tråden så får du en uppfattning om vad stjärnjord är för något.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... rd&start=0

I ditt fall skulle man exempelvis kunna lägga inkommande jorden närmast den tyngsta förbrukarn, dvs Ic-kretsarna. Sedan kommer alla "signal-jordar" och andra jordningar från ett annat håll och ansluter till jordpunkten.

Postat: 9 januari 2007, 17:34:44
av vfr
Och det är fortfarande inte några grövre ledningsbanor där det går mycket ström.

Postat: 9 januari 2007, 21:27:32
av pagge
En enkel variant av stjärnjord kan du skapa genom att rita en punkt på kretskortet på lämpligt centralt ställe. Varje komponent eller anslutning som skall jordas drar du rakt till den punkten. Alltså en och endast EN komponent per jordbana som går till centrumpunkten i mitten.

Vill man krångla till det lite kan man göra göra två punkter väldigt nära varandra, en för starkström och en för småsignal. Detta för att undvika att själva punkten får lite olika potentialer i olika ändar pga starka strömmar. Ska man dela på punkten såhär kan det bli lite bättre, men det är samtidigt väldigt viktigt att man tänker igenom exakt hur alla strömmar kommer att gå. Enklast och stabilast blir det nog om du följer mitt första förslag.

Postat: 9 januari 2007, 22:31:53
av sebbe
nu har jag gjort lite mer justeringar

så här ser det ut nu

Bild

jag har gjort bredare banor så gott det går men det där med stjärnjord för
det verkar ganska jobbigt att göra som pagge beskrev men jag flytta "inkommande jord" upp bredvid ICn som fritzell sa

vfr: tror du banorna är tillräckligt breda?

Fritzell: vad menar du med att ic-kretsarna är för nära det är ju bara en

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 220266.htm

tror ni det duger nu då? kommer det funka och bli hyfsat?

mvh
sebbe