Sida 1 av 4
Bilblinkers
Postat: 8 januari 2007, 09:31:28
av SvenPon
Har märkt att jag glömmer blinkersna på bilen
nu när jag har vinterdäck på, (oljud)
Tänkte på ett enkelt sätt lödda ihop en (beeper/summer)
som jag på enklaste sätt kopplar på säkringen.
Hur skulle Ni göra ?
Postat: 8 januari 2007, 11:07:31
av MicaelKarlsson
Förstår inte riktigt vad du menar?
Går inte din blinkers tillbaka efter att du svängt?
En
KPE-207 skulle väl göra jobbet, men den hörs verkligen!!
Blinkers
Postat: 8 januari 2007, 11:24:59
av SvenPon
<Går inte din blinkers tillbaka efter att du svängt?
Jo det gör dom, men vid mjuka omkörningar på motorväg i 110 så räcker inte rattutslagen.
Jag far omkring med blinkande vänster när jag ligger i högerfil.
Postat: 8 januari 2007, 11:29:50
av danei
Det brukar finnas en indikeringslampa på instrumentpanelen. Annars kan man ju använda minnet för att kommaihåg att stänga av blinkersen efter filbyte. Även döva lyckes ju köra bil. Men det är ju bra att du försökel lösa problemet.
Hur kommer du över till högerfil med vänser blinkers aktiverad? Det tycks finnas något fel i den körstil redan där.
Postat: 8 januari 2007, 11:34:28
av Limen
Enklast är väl att låta att bli att helt slå över blinkersen, finns ju oftast ett mellanläge innan det "klickar"... Så gör jag iaf...
Postat: 8 januari 2007, 11:42:33
av Tony
Blinkersen är (lite förenklat) kopplad så här:
B+ ---[säkring]----[blinkrelä]----[spak]======>till H. resp. V. blinklampor.
Blinkreläet aktiveras då det belastas.
Jag skulle sätta en summer med dioder från de två blinkerskretsarna:
(V)---|>|----(till summer +)----|<|----(H)
Summer - till chassie
Borde vara grön resp. grå för höger & vänster lampkrets.
Djä.. trams
Postat: 8 januari 2007, 11:43:55
av SvenPon
<
Hur kommer du över till högerfil med vänser blinkers aktiverad? Det tycks finnas något fel i den körstil redan där.
Som vanligt väljer Danei att förolämpa istället för att besvara frågan.
På tal om varningar har inte Danei samlat ihop till en ?.
Indikerings lampan är skymd av ratten så jag ser den inte alltid med min
perfekta "splittvision"

jag får böja på nacken 190 cm lång och ståtlig.
Fö blinkar jag sällan åt höger när alla normalbegåvade ser att jag
tänker återgå till min högerfil.Vidare svänger jag inte in förrän jag passerat
flera hundra m från den jag körde om (Motorväg).
Blir så djä sur på dom som skall in några m framför mig och stänka ner min ruta.
Men ! hur blir det med säkringsfrågan ?
Postat: 8 januari 2007, 11:54:49
av Tony
Eftersom du kopplar in dig efter spaken, så kopplar du in dig efter säkringen och behöver ingen extra.
Tack bra Tony
Postat: 8 januari 2007, 12:01:57
av SvenPon
Så enkelt blir det nog. Skall testa.
Tack för att du är saklig,Danei har väl sällan svarat på elktronik.
Han föredrar att ge körlektioner i stället för att försöka besvara en rak enkel fråga.
Understimulerad typ som bara vill tala om att han finns.
Postat: 8 januari 2007, 12:10:17
av danei
Efter som SvenPon använder två inlägg bara för att hacka på mig. så..
Den raka enkla frågan var: Hur skulle Ni göra ?
Den svarade jag på: Jag skulle blika åt det hålla jag byter fil åt.
Jag har svårt för folk som blinkar åt ett håll och svänger åt ett annat. Eller helt glömmer bort att de har blinkers.
Postat: 8 januari 2007, 14:23:59
av grym
en sak som funkerar som lagom klickljud är en vanlig högtalare kopplad i serie med en kondensator till blinkreläet, låter kanske dumt men med en halvstor (4") högtalare får man ganska bra ljud på klicket utan massa elektronik, kan dämpa ljudet med ett motstånd i serie med
Postat: 8 januari 2007, 14:34:38
av prototypen
Jag försökte med ett inlägg från början men det försvann ut i cyberspace men en teknisk lösning vore:
En M12 bricka slitsas så ett Hallelement får plats i slitsen. Runt brickan lindas tråd (som en toroid) mina försök gav att det behövdes 4,5 amperé-varv för att aktivera hallelementet. Lindningen kopplas i serie med blinkerssäkringen och då har vi logiksignal när det blinkar.
En larmsignal (optisk/akustisk) kopplas till hallgivaren samt 2 st timers, en som "slätar ut blinket (retriggeble timer) och en med lagom tid startad av nr1 som tystar larmet under omkörningen.
Detta utan större ingrepp i bilen (modifierd säkring och en "jord").
Prototypen
Postat: 8 januari 2007, 14:39:31
av MicaelKarlsson
SvenPon> Vore det inte enklare att bara pilla tillbaka "blinkersspaken" när du gjort omkörningen?
För du har väl knappast så dåligt minne att du glömmer på så kort tid.
Re: Djä.. trams
Postat: 8 januari 2007, 15:05:21
av Groover
SvenPon skrev:
Indikerings lampan är skymd av ratten så jag ser den inte alltid med min
perfekta "splittvision"

jag får böja på nacken 190 cm lång och ståtlig.
Jag har precis samma problem även om jag inte är så lång. De är helt enkelt dåligt placerade de där indikatorlamporna.
Men om man spelar lite musik så dränker det ju en liten summer, speciellt med vinterdäck på. Hur vore det med en liten LCD eller kanske en HUD som man visar en indikering på. Får ju vara ganska tydligt och placerad så man ser den. Eller kanske koppla in den på bilens radio på något sätt så man blir uppmärksam på det även när man har lite musik igång.
Postat: 8 januari 2007, 16:08:58
av JimmyAndersson
"Eller kanske koppla in den på bilens radio på något sätt så man blir uppmärksam på det även när man har lite musik igång."
Koppla in ett till relä och låt det styra volymen. Max/tyst/Max/tyst...
Eller kanske till tutan?
