Sida 1 av 1
Startmotor/solenoid-problem på en WV
Postat: 6 januari 2007, 16:52:28
av Andax
Startmotorn alt solenoiden på min sambos bil har börjat krångla.
Eftersom jag kan för lite om detta vänder jag mig till forumet och hoppas på tips.
När jag vred om startnyckel så lät det som om solenoiden drog (gnistrar lite vid vid kabelanslutningarna också) men inget hände med startmotorn.
Men om jag knackade lite lätt här och där med en hammare (fick detta vetenskapliga tips av min svåger!

) så startade den.
Är det glapp, oxid mm eller vad kan det vara?
Postat: 6 januari 2007, 16:57:14
av danei
Vad är en WV?
Kontaktresistans. Antagligen där det gnistarar. Låter som det troligaste felet. Men taskigt batteri. Och behov av smörjning kan det också vara.
Postat: 6 januari 2007, 16:57:45
av sky_eye
Tror att man brukar säga att startmotorrn "fältar".
Att den inte drar i alal lägen, men om den ruckas lite så nyper den.
Det enklaste är nog ett besök på skroten.
\\Sky
Postat: 6 januari 2007, 16:59:52
av danei
Trickat med hammaren är för att ge selonoiden en knuff. Du vrider knappast motorn genom att slå på den.
Postat: 6 januari 2007, 18:25:20
av Minus
kan även vara släpringarna och kolen som är dåliga om den lägger av i vissa lägen, den stannar där det är skada på släpringen.
har du någon mindre firma som pysslar med bilel så kan de svarva om kollektorn om den visar sig vara sliten o det till en rimlig peng
byter man bara kol så kan de nötas ner snabbt igen.
en startmotor på skroten brukar inte vara billig kolla istället blocket om det är någon som säljer delar från någon krockad / rostig bil
Postat: 6 januari 2007, 18:25:41
av björn
Du skrev att det gnistrade vid kabelanslutningen, får man glapp och dålig kontakt där kan man få just dom symptomen du beskrev dvs solenoiden slår in men startmotorn går inte runt.
Postat: 6 januari 2007, 18:37:25
av Icecap
Precis som björn skrivar:
Gnistar vid kabelanslutningar är glappkontakt! Fixa detta först av allt!
Postat: 6 januari 2007, 23:00:19
av Andax
danei skrev:Vad är en WV?
VW ska det givetvis vara...
Tackar för tipsen alla... Ska lossa på kabelanslutningarna, rengöra och försöka ta bort oxid mm så att jag får bort eventuell glappkontakt.
Postat: 6 januari 2007, 23:21:47
av danei
Gissade nästa det. Men det har ju varit några modeller sedan Hiltler drog igång det hela. Vad är det för bil?
Postat: 6 januari 2007, 23:43:07
av Andax
Danei, VW Golf Orlando har jag för mig att det är...
Postat: 7 januari 2007, 00:43:50
av Stinrew
Passa även på att mäta jordkabelns resistans. Ohmmät mellan - på batteriet och en metallyta på motorn.
Postat: 7 januari 2007, 23:35:50
av henkebenke
Hade problem med startmotorn på min golf, gissade på kontaktproblem och sprutade på lite 5-56. Vid nästföljande startförsök började det ryka utav h-e. Det visade sig att kabelflätan mellan solenoiden och startmotorn i princip bara bestod av kopparoxid, åtminstone efteråt. Men en timme med lödkolven (50W) och lite dubbelvikt kabelfläta jag hittade hos farsan (skärm till någon kabel) så blev den som ny... eller den fungerar iallafall.
Postat: 7 januari 2007, 23:46:09
av Andax
Efter att lossat på anslutningar och putsat bort massa smuts och oxid verkar den fungera! Ska väl inte ropa hej för tidigt dock!
Tackar för tipsen...