Sida 1 av 1

Belastningsvakt...

Postat: 2 april 2004, 16:47:29
av HA
...eller vad det kan heta ;)

Hej!

Första inlägget här. Hoppas att jag kommit till rätt ställe :)

Jag skulle till min bil vilja bygga någon form av belastningsvakt eller glödtrådsvakt. Det jag vill uppnå är en kontrollampa/lysdiod som lyser om det finns någon strömförbrukare inkopplad (och spänning finns...)

Tanken är att övervaka om en viss lampa på släpet lyser dvs om det "åker nån ström genom sladden" till lampan. Kontrollampan/dioden ska givetvis inte lysa om släpet är bortkopplat (trots att det fortfarande finns spänning)

Har letat på alla bilforum på nätet, biltillbehörshandlare osv osv. Kan ni hjälpa mig åt rätt håll? Läste lite på forumet om zenerdioder. Kan det vara något?

Hoppas att jag inte varit allt för otydlig.

Tack på förhand!

-Håkan

Postat: 2 april 2004, 17:46:18
av Tony
Här är två exempel. I båda fallen ger R1 ett spänningsfall.
I den övre drivs lysdioden direkt.

I den nedre används en lägre spänning för att trigga en pnp-transistor som driver lysdioden.


Bild

Postat: 2 april 2004, 18:12:22
av HA
Hej Tony!

Tack för ditt svar!!

Lite som är oklart dock... (det var länge sen jag pillade med sånt här...):
- Var är min strömförbrukare/lampa? Är det R1? Eller är det ett "vanligt" motstånd? Var sätter jag isf strömförbrukaren? Sitter den på "UT"?

Ursäkta min okunnighet :) Ska läsa på lite!!

-Håkan

Postat: 2 april 2004, 18:14:48
av $tiff
>> Tony

Kommer den övre verkligen att funka? Spänningsfallet bör ju vara ca 2V över lysdioden innan den börjar lysa. Dessutom har den inget strömbegränsande motstånd (?).


>> HA

Din strömförbrukare kopplar du in på "ut" precis som att "ut" var din pluspol. R1 är ett vanligt (effekt) motstånd.

Inga frågor är dumma... :wink:

Postat: 2 april 2004, 18:22:54
av danei
Den där lösningen tar för mycket av effekten till släpet. Iden är bra men det behövs nog en OP eller så för att få en rimlig resistor storlek.

Postat: 2 april 2004, 19:20:44
av Tony
>>Stiff, Danei


Helt rätt. Den nedre lösningen med Ur=0,7V ger 18,6W från en 21W lampa vid nominell spänning 12V.

Jo ett motstånd i serie med lysdioden bör det nog vara.

Sen tänkte jag inte på att spänningen kan variera en del (13,8V vid fulladdat batteri).


Man skulle kunna använda germaniumtransistorer vbe=0,2v (0,3 ?).

Op-amp är nog bäst iaf.


Edit:

Kanske enklare att bygga om Volvos glödtrådsvakt.

En rund burk med ett antal spolar i serie med lamporna, i varje spole sitter det ett magnetiskt tungelement.

Funktionen blir som ett rélä; när det går ström genom spolen kopplar tungelementet in kontrollampan / lysdioden.

Postat: 2 april 2004, 20:07:49
av baltazar
Om du virar + kabeln till den lampa du vill bevaka runt glaskroppen på t.ex. en sån här: www.elfa.se art.nr. 37-481-00. Sen ansluter du +12V till ena benet och kopplar en lysdiod i serie med ca 1000 ohms motstånd till jord på det andra benet bör det fungera.

Postat: 3 april 2004, 12:27:50
av HA
Då måste ett tungelement vara lösningen! Tack för alla idéer!!!

Det fanns ju många olika modeller med olika egenskaper. Vad tror ni är lämpligt för mig? Om jag har tänkt rätt borde det räcka med det minsta. Eller? (Det är några bokstäver jag inte förstår...) :)

Under lite planlöst letande på elfa.se hittade jag art. nr. 71-016-03. Hur fungerar denna? Kan den vara ett alternativ?

-Håkan

Postat: 3 april 2004, 12:30:10
av HA
...man kan ju läsa lite noggrannare...

Såg precis att art. nr som baltazar hänvisar till är just det minsta tungelementet.

Sorry ;)

-Håkan