Sida 1 av 2
VarvtalsBegränsare På Brytar-Styrt TändSystem
Postat: 10 december 2006, 16:30:01
av Blixten100
Hoppas att nån kanske kan hjälpa mig med den här lilla idén?
http://www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/ ... highlight=
Saxat:
"Nu kommer en väldigt knivig fråga för alla elektriker där ute. Jag har själv funderat och gnagt på detta en längre tid, men då mina kunskaper inte är tillräckligt djupa, så finner jag ingen lösning....
Om man skulle bygga en varvtalsbegränsare till ett tändsystem som är brytarstyrt (som på sachs), vad skulle man behöva och hur skulle man bygga den? En tanke som jag hade var att man skulle kunna koppla en transistor i serie med tändkabeln, så att när strömmen kommer på tändstiftet (brytarna öppnar) så slutes en annan krets. Då skulle man kunna ta spänning ifrån ljusspolen och genom en ställbar IC krets som räknar pulser. (alltså den ger kontakt mellan två ben när pulserna uppnår en viss hastighet, tex 5000 pulser i minuten) Man skulle kunna ställa in detta med en vridpotentiometer mellan nån av IC'ns ben. När varvet då uppnår 5000 så kopplas två ben samman, då skulle man kunna koppla en ann transistor dit (och driva med ljusspolen för tillslagsström) och låta den bryta strömmen till tändstiftet. Sen skulle man bara behöva gömma en brytare nånstans, som bryter tillslagsströmmen till denna transistor, och på så vis ha en blackbox som funkar på våra hederliga mopeder, när man vill slippa bli rånad av farbror blå, så fort man gasar lite...
Nån som möjligtvis skulle kunna komma med en annan teori, eller förfina min, kanske tipsa om en krets (IC) som räknar pulser på detta vis? Jag har för mig att det ska finnas...."
Postat: 10 december 2006, 16:33:36
av danei
Pilla inte på tändkabeln. Det är bättre att aktivera dödaren på lämpligt vis. Men jag tror inte att det är ett bra sätt att få en trimmad moppe att verka otrimmad. Väldigt genomskinligt.
Postat: 10 december 2006, 16:59:32
av Blixten100
Men det är ju så gott som enda sättet att snabbt "trimma ned" om bängen dyker upp bakanför knuten... Och om man får till varvstoppet så att det blir ganska mjukt, så kanske det inte är så genomskinligt ändå?
Postat: 10 december 2006, 17:02:36
av danei
Varvtals spärrar är inte mjuka. Med en elektronisk tändning kan man ställa tändningen senare för att få motorn slöare. Men det går ju inte på ett smidigt sätt med brytare. Då får man bygga om hela tändnignen. Och det gissar jag att är lite för mycket. En spärr på gasvajern är ett alternativ.
Edit: Bästa sättet är att hålla sig till reglerna. Kör orginal. Det kommer inte att vara så kul att vänta på att få ta körkort.
Postat: 10 december 2006, 17:17:53
av Icecap
Att fixa så att gnista kommer senare när man kommer över ett visst varvtal går att göra, att fixa att den "långsamt" blir effektiv är fullt möjligt också. Det finns dock 2 problem:
* Ombyggnaden av tändsystemet blir ganska omfattande.
* Kör man för länge med retaderad tändning tar motorn stryk.
Postat: 10 december 2006, 17:27:43
av Blixten100
Är inte så kul att få vänta på att ta sig dit man vill heller. Det är det trimmet är till för, att man ska kunna ta sig dit man vill utan att somna på vägen dit. Jag kör inte som en idiot, och jag köra aldrig över 30 inne i stan/på cykelbanor. Jag använder mitt trim är när jag ska köra en bra bit på vägen.
Ett gasvire stopp vore mycket mindre diskret än varvtalsstopp. Då jag har snabbgashandtag, och man får full gas på väldigt lite vrid av handtaget, så skulle det verka dumt om man bara kunde vrida handtaget en halv cm... Men det skulle ju kunna funka om bängen är lite trögfattad...

Man kanske skulle kunna koppla så att när man trycker på brytarn så kopplas ett motstånd in för tändstiftet. (vridpot då, så man kan ställa in effekten) Frågan är ju då förstås villken vridpot som tål gnistan?
Eller som du säger, att man fördröjer gnistan så att den inte orkar varva. Frågan är då den här gången vad för komponent som kan göra det? En konding i rätt storlek?
Eller en elektroniskt styrd flärp som hoppar ner framför insuget, och minskar ner den?
Postat: 10 december 2006, 17:29:14
av Blixten100
Även om ombyggnaden blir jobbig och omfattande, hur ska man göra det? Viljan är det inga problem med...

Postat: 10 december 2006, 17:32:53
av Macce
Lättaste sättet är att vänta ett år och ta A1-kort.
Postat: 10 december 2006, 17:34:33
av danei
En varvtals begränsning som klipper tändningen är inte alls diskret. Det är det som är lättast att bygga. En pott funkar inte även om den skulle tåla belastningen. Ska du fördröja gnistan så behöver du något annat än brytaren som styr tändningen. Lämpligvis låter du brytaren vara givare till denna enhet. Men som Icecap skrev är det ganska omfattande. Det intryck jag får av dig gör att jag är skeptisk till en sådan lösning. Den kräver nästan att du kan programera en µC och har en del kunskap om elektronik.
Postat: 10 december 2006, 18:40:05
av Blixten100
Det gör mig ledsen att ni tar mig som oseriös, men, men....
Ett alternativ till kanske är att man konverter till CDI tändning och sedan köper en marknads varvtalsregulator...
Postat: 10 december 2006, 18:46:18
av danei
Vi tar dig inte som oseriös. Men dina förslag på kondensator och pott visar att du inte är så kunnig på området. Förstår du ens vad vi föreslår? Med tanke på att du inte ens komenterat de lösnignarna så tror jag knappt det. Du får svar som du frågar. Ställ en seriös fråga så får du ett seriöst svar.
Postat: 10 december 2006, 22:47:12
av DeeJayPA
Välkommen Blixten100
Testa ett DuoX2

Postat: 11 december 2006, 00:09:56
av Blixten100
Gammal PSXCare postare ser jag....

Kul med folk som vet vem man är...

Postat: 11 december 2006, 02:25:11
av Henry
På den gamla goda tiden när man hade moped så tänkte jag för skoj skull se om det gick att göra ett enkelt system som skulle kunna fungera som varvtalsstopp. Kom fram till en enkel krets som i princip bara bestod av en komparator ett reedrelä och en spole. Då ett visst varvtal gav en viss spänning ut från spolen så var det bara att trimma in komparatorn så att den slå till relät vid denna spänning/vartal och kortsluta brytarspetsarna vilket gör att motorn inte går högre i varv.
Hade dock ingen anledning att montera dit en sådan då mopeden inte var trimmad så det blev inte mer av det sedan och jag kommer inte heller att lägga upp ett schema.
Håll dig vid rätt varvtal/hastighet så slipper du polisen och dom hade dessutom ändå hört/förstått att den varit trimmad med ett sådant här system installerat och är dom ändå tveksamma så tar dom den helt enkelt bara i beslag för att kolla upp den.
Postat: 11 december 2006, 22:25:04
av bearing
Det skulle nog kunna fungera att göra ett system som bryter varannat varv. Skulle nog inte märkas eftersom det är vanligt att moppar fyrtaktar.
Effekten bli förhoppningsvis så låg att moppen går långsamt. Annars får den väl 6-takta/8-takta, som faktiskt kan hända på en tvåtaktare vid vissa varvtal p.g.a dålig blandning och pipans inverkan.