Sida 1 av 2

Testa bilgenerator

Postat: 5 december 2006, 22:18:54
av Bamsetroll
Hej!

Hitta en gammal bilgenerator hemma.
Testade den lite men fick inget ur den med hjälp av borren, kanske ska gå fortare?
Har en liten 26cc bensinmotor som jag tänkte koppla den till om den funkar.

Sökte runt lite och D+ är bara nån indikerings signal?
Måste man ha nån last på?

På Generator hittar jag tre poler.
+
-
D+

Bild
Bild

Mätte och fick dessa resultat om det är till nån hjälp
(D+) - (-) 43,3Ω
(-) - (+) >2000KΩ
(+) - (D+) >2000KΩ

Postat: 5 december 2006, 22:31:29
av Tekko
där du får 43 ohm skall du skicka in 12v för att magnetisera rotorn, då får du ström ut.

Postat: 5 december 2006, 22:38:25
av Bamsetroll
Tack för svaret, ska testa det imorn.

/Robban

Postat: 6 december 2006, 00:07:04
av Sparkz
Inte 12 V direkt, utan via en glödlampa (laddningslampan). Sätt en 5-wattare mellan D+ och B+ för att testa.

Och kör inte utan last (batteri), då knäcker du dioderna i generatorn.

Jag har provkört generatorer med borrmaskin, det går fint. Men det får vara en "riktig", sladdlösa brukar gå för sakta. Sätt fast generatorn och håll stadigt i borrmaskinen, det går tungt när den börjar ladda.

Postat: 6 december 2006, 17:12:19
av Tekko
Brukar inte laddlampan styras via ett relä och fältnindningen via laddregulatorn, Sparkz ?

Postat: 6 december 2006, 17:14:04
av Icecap
På de bilar jag har pysslat med är Sparkz beskrivning precis rätt.

Postat: 6 december 2006, 20:45:41
av björn
Stämmer med mina erfarenheter också.

Postat: 8 december 2006, 10:34:28
av tusse
Om det står D+ så är det nog 12 volt diret in till fältet, generatorn kräver en yttre laddregulator. För att detta ska bli rätt tala om modell på generator så är det lättare att hjälpa dig.

Postat: 8 december 2006, 20:27:14
av Cryptomaster
Hejsan!
Lånar tråden lite här istället för att starta en ny. Har en fråga om en generator jag har, av denna typ: http://www.olssonsiellos.se/Products/Pr ... emId=69417

Den skall ha ett inbyggt laddningsrelä och tjosan. Den har 3 stycken flatstiftsanslutningar.
Varav 2 stycken är några riktigt grova don, inte dom vanliga dom är 6,3 mm eller vad dom nu är. Rent logiskt så tycker jag dom borde vara kopplade till batteriet. Och då laddningslampa kopplad till den 3:e anslutningen.

Men jag har prövat att koppla dom 2 stycken grova anslutningarna till + respektive - och även bytt plats på dom, men i båda fallen så blir det skaplig kortslutning i kablarna så dom smälter på nån sekund.

Jag kommer inte på nått annat än att generatorn skulle vara trasig, nån annan som har ett förslag ?

Postat: 8 december 2006, 21:40:41
av v-g
Cryptomaster:De två större är plus och den mindre ska gå till laddningslampan. Jorden skall anslutas till "chassiet" så var det på den generator som jag hade (med liknande anslutning) dock låter det som din är minst sagt trasig.

Postat: 9 december 2006, 00:37:42
av Cryptomaster
Tack för svar v-g
Får pröva att pilla lite med det där nu i helgen och pröva att sätta båda dom grova till plus, kan ju inte bli värre i alla fall. Dock har jag ett skarpt minne att det inte satt så i sommras när jag slet ur allt, men vi får se :)

Postat: 9 december 2006, 08:15:05
av danei
Om du kopplade åt fel håll har du nog brännt dioderna. Om det nu är en plus och en minus. Det låter inte otroligt. Men jag har inte kollat datablad eller så. Kolla om någon av dom har kontakt med chassi. I så fall är det jord.

Postat: 9 december 2006, 11:14:05
av Sparkz
D+ ska direkt till lampan. Heter 61 ibland med, eller L
DF är till fältlindningen, finns bara på generatorer utan inbyggd regulator.

Med två stora flatstift och ett mindre i en kontakt brukar båda de stora vara B+ och det lilla D+. Mät resistans mellan de stora så ser du det. Har du kopplat fel (polvänt) B+ och - så är nog dioderna skrot.

Postat: 12 december 2006, 20:01:46
av ojkroken
Sparkz skrev:Inte 12 V direkt, utan via en glödlampa (laddningslampan). Sätt en 5-wattare mellan D+ och B+ för att testa.

Och kör inte utan last (batteri), då knäcker du dioderna i generatorn.

Jag har provkört generatorer med borrmaskin, det går fint. Men det får vara en "riktig", sladdlösa brukar gå för sakta. Sätt fast generatorn och håll stadigt i borrmaskinen, det går tungt när den börjar ladda.

men hur funkar det med lampan när man sätter den så då . ska lampan lysa när inget snurrar eller och slockna senare ? mvh pehr

Postat: 12 december 2006, 21:51:52
av danei
Den ska lysa tills generatorn orkar leverera späning ut.