Sida 1 av 1

Frågor om halvledarrelä

Postat: 20 november 2006, 23:50:58
av zeus
Hur snabbt kan man slå av och på ett vanligt halvledarrelä?

http://www.crydom.com/userResources/pro ... om_CSW.pdf
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... 16_S02.pdf

Dom två som exempel(Från sodjan).

Skulle det gå att köra med en PWM-signal på säg 1Hz, eller 0,1Hz om det skulle behövas. Med detta reglera en effekt på 2000w(240v) via en PIC eller AVR?

De värden som står i PDFerna gissar jag bara är för att slå av och sen på igen en gång.

Postat: 21 november 2006, 00:09:18
av sodjan
Det ena databladet du länkar till säger :

"Max. Turn-On Time : 1/2 Cycle"
"Max. Turn-Off Time : 1/2 Cycle"

Och det andra databladet säger "max 10 ms".

Vad är det för "last" `?
Kommer den att ha hög startström varje gång ?
Ett värme ellement t.ex brukar ha hög startström innan tråden blir lite varm,
men om man switchar hela tiden så borde den inte hinna kallna...

Postat: 21 november 2006, 00:32:14
av zeus
Men i din objektbeskrivning kan man läsa att den ej är för dimmer...

Tänkte att det läste, som jag skrev innan, bara var för att slå på och av en gång. Men det gäller alltså även om man slår på och av med säg 10Hz i en vecka?

Det rör sig om värmekablar som ska regleras. Farsan som skulle dra vatten till carporten eller vad det var. Fattade inte riktigt, men det ska iaf regleras med antingen ett halvledarrelä eller en triac, men känns som det blir mindre pill med relälösningen.

Postat: 21 november 2006, 08:03:35
av prototypen
Halvledarrelän brukar ha nollgenomgångsstyrning som bara slår till direkt efter att spänningen är noil i sinuskurvan och det betyder "går ej ett dimma".

För värmereglering räcker 0,1 Hz extremt bra och det torde vara ännu bättre med 0,01Hz. Problemet med för hög till/från frekvens är att det kan synas på belysningen i närliggande hus när värmen slår till och från (det blinkar).


Sedan undrar jag, ska ni bara ha ett vred "mer eller mindre effekt till kabeln"? Det finns självreglerande kabel som minskar effekten när den blir varm öch håller vattenledningen precis ovan frysgränsen. Med en oreglerad så har man konstant effekt och det kommer att bli för varmt på vissa ställen för att hålla frostfritt på andra ställen. Om vattnet blir stillastående och temperaturen 40-45° C riskerar man tillväxt av legionellabakterier och det är inte så kul med hög dödlighet som följd.

Ska kabeln användas för att tina upp vattenledningen då den har frusit är det en annan sak och då funkar det med metoden till/från.

Prototypen

Postat: 21 november 2006, 09:09:07
av zeus
Okej bra, då funkar det som jag tänkt.

Vet inte hur det ska fungera, bara vad han har sagt.

Postat: 21 november 2006, 11:35:12
av sodjan
> Men i din objektbeskrivning kan man läsa att den ej är för dimmer...

OK. Kanske ska förtydliga att det gäller *fas-styrd* dimming, vilket det
i och för sig nästan alltid handlar om...

Men att "dimma" en lampa är väl inte alls det samma som att
PWM (långsamt) effektstyra ett element !? Då behövs ju inte alls
samma frekvens.

Postat: 21 november 2006, 17:45:13
av pheer
hmm, så de halvledarrelän man hittar på elfa och farnel som är uppdelade mellan resistiv- och induktiv last (nollgenomgångsstyrning och ej nollgenomgångsstyrning), det är alltså inte så att den avsedd för resistiv last har kan få problem med induktiv last. Det är bara så att den inte kan användas för fasvinkelstyrning?

Postat: 21 november 2006, 18:01:05
av danei
HAr du en resistiv last så vill du koppla in och ur den när spänningen är noll. Det vill du INTE med en induktiv last. Då vill du koppla in den när du ligger mitt mellan två nollgenomgånar och ur den när strömen är noll.

Postat: 23 november 2006, 12:49:08
av benring
prototypen skrev: Det finns självreglerande kabel som minskar effekten när den blir varm öch håller vattenledningen precis ovan frysgränsen. Med en oreglerad så har man konstant effekt och det kommer att bli för varmt på vissa ställen för att hålla frostfritt på andra ställen. Om vattnet blir stillastående och temperaturen 40-45° C riskerar man tillväxt av legionellabakterier och det är inte så kul med hög dödlighet som följd.

Prototypen
Där har du lite fel, en självreglerande kabel är INTE reglerad att hålla precis frostfritt.
Den är reglerad till ett maxvärde som är långt över frostpunkten.
Som ICECAP nämde i en tråd att den slutar värma vid 40 grader, själv har jag hört 60 grader. Dock är den bara självBEGRÄNSANDE.
Min egna kabel lämnade grönt gräs året om runt slangen, tills jag satte dit termostat och den kabeln var "självreglerande".

Tar du samma kabel och monterar i norrland eller i skåne så är den lika varm för det.

Den måste med andra ord ha en termostat oavsett om du inte vill ha ljummet vatten och onödig elförbrukning.

/B