Sida 1 av 1
växlingslampa!?
Postat: 15 november 2006, 20:41:31
av 100 Amp
När jag endå e på g så drar jag en fråga till. Skulle vilja ha en shiftlight fast inte modell dragster utan vill göra en liten smidig då min bil e ganska tyst och hyffsat pigg så när man trampar på ordentligt så går övervarvningsskyddet i. Vill alltså bara ha en diod som tänds vid typ 7400 varv? Har koll på dioder och sånt men inte på vart hur jag ska koppla in den för att den ska tändas vid ett speciellt varvtal? Kan oxå nämna att jag har en tändspole per cylinder om nu det har någon inverkan?
Mvh Matte
Postat: 15 november 2006, 20:47:27
av lgrfbs
Lite synd att sök funktionen inte mår så bra för det har varit uppe förr.
Skulle tro att du skulle komma att få berätta mer om vad det är för bil och annat för att få bra hjälp.
Postat: 16 november 2006, 05:57:25
av 100 Amp
Har sökt det enda jag hitta handlade om att montera en sådan anordning på en motorcykel med ett tändsystem med brytare...
Postat: 16 november 2006, 06:23:55
av bearing
Postat: 16 november 2006, 08:48:09
av Nisse
En Googlesökning på forumet gav flera trådar som handlar om detta. Någonstans där finns även min tråd om det, just på MC. (Dock utan brytare)
Googelsökningens resultat
Postat: 16 november 2006, 19:26:04
av 100 Amp
Okej!
Missa visst en del sidor... Sorry

Kollar dom.... Tack!
Postat: 16 november 2006, 21:26:31
av danei
Det gör väl ingen skillnad om det är brytare eller inte.
Postat: 16 november 2006, 21:28:57
av bearing
Det kan det göra, iaf om man mäter på primären. Har fått uppfattningen att brytarna glappar lite jämnt.
Postat: 16 november 2006, 21:32:34
av danei
Hur skulle det se ut? Det faller ju på sin egen orimlighet.
Postat: 16 november 2006, 21:36:14
av bearing
En kompis som gjort varvräknare för bil med brytare påstod iaf att han hade haft problem med glapp. Kondensatorn är väl till för att jämna ut glappet (så pass att det inte blir flaska gnistor kanske).
Postat: 16 november 2006, 21:44:25
av danei
Jag tror snarare att det var andra störnignar han hadde problem med. Kondensatorn är främst för att undvika gnistbildning i brytaren.
Postat: 17 november 2006, 08:47:39
av Nisse
Kondensatorn är till för att lagra energin som man sedan släpper genom tändspolens primär för att generera gnista på tändstiftet från sekundären.
Postat: 17 november 2006, 08:53:19
av bearing
Nej, det tror jag inte. Så är det väl bara på CDI-system.
Vanliga tändspolar laddas med strömmen från 12 V-systemet en stund, sedan kopplas spolen fri vilket gör att en stor motriktad spänning induceras på primären, och därmed även sekundären.
Postat: 17 november 2006, 09:29:55
av danei
Nisse: nej så är det inte. Gnistan kommer när man öppnar brytaren.
Postat: 6 december 2006, 20:40:03
av Nisse
Jag gömmer huvudet under en stol och skäms en stund
