Sida 1 av 3
Relä med minusstyrning?
Postat: 15 november 2006, 02:43:37
av 100 Amp
Hej!
Har en ganska enkel fråga tror jag? Hur kopplar man ett vanligt 12v 30A bilrelä så att styrningen lämnar jord i stället för +?? Har för mig att jag utfört denna koppling men kan ite komma på hur?
Mvh Matte
Postat: 15 november 2006, 03:43:51
av farskost
Du koplar reläet till jord istället för plus? vad ska du använda det till?
Postat: 15 november 2006, 06:34:58
av 100 Amp
Okej...
Lite trött nu tror jag

Ska jag koppla jord på stift 30 och plus på stift 86? Har alltså en plus styrning som jag vill ska kunna styra en jordstyrning. Ska ha det till ett tidrelä till startmotorn, har en fjärrkontroll som jag vill starta bilen med men tidrelät jag fått tag på aktiveras med minus...
/Matte
Postat: 15 november 2006, 07:33:06
av 100 Amp
Jag ändrar min fråga då mitt relä verkar fått fötter... Jag har en fjärrstyrd box som ger + på fyra utgångar. En utgång är kopplad till tändning och behöver då koppla en av dom resterande tre till startmotorn. Ved ska jag ha för komponent / relä som bara ger + en kort stund? Alltså jag kan ju givetvis trycka på knappen en gång för att sedan stänga av plusen till startmotorn när bilen startat men det är inte lika kul, har en relativt ny bil och den startar istortsett på ca 3-4 sek! Hur ska jag göra?
Postat: 15 november 2006, 07:46:59
av tusse
Om jag förstått dig rätt så ska bilen starta av sig själv med tidrelä. Först så måste du se till att ingen växel/drive kan ligga i, en automatväxlad är det enkelt att ta reläspänningn från startspärren en manuell måste du göra en egen indikering. Sedan behöver du något som släpper startmotorn när den startat, där är lämpligt att använda indikeringen för laddlampan till en relästyrning.
85 till tidrelä 86 till plus 30 till plus 87 till startmotor.
Jag föreslår att du bordlägger iden.
Lycka till!
Postat: 15 november 2006, 07:55:49
av tusse
Det är inte fötter utan anslutningarna på reläet. Hehe
Nu har du ändrat dig så ett relä behöver du som styrs med plusspänning från din låda och som tar jord från generatorns lampa. När motorn startar så börjar generatorn ladda och då släpper reläet till startmotorn. Är du inte säker på vad du håller på med så: föreslår att du bordlägger iden igen, har sett alt för många kabelbränder.
Postat: 15 november 2006, 10:11:55
av sodjan
> Hur kopplar man ett vanligt 12v 30A bilrelä så att styrningen lämnar jord i stället för +??
Vilken "styrning" ????
Är det *in* eller *ut* på relät ??
Om det är *in* (d.v.s spolen) så är det bara att kopppa den andra polen
till motsatt spänning (+ eller -)
Om det är *ut* (d.v.s kontakten) så kan du i princip koppla den hur du vill.
Det är ju bara en kontakt...
Men vad är det du *igentligen* vill göra ?
Kunna starta bilen när du står bredvid ? Varför det ???
Postat: 15 november 2006, 10:25:03
av $tiff
>> 100 Amp
Ett 30 A relä lär inte räcka, du lär behöva minst ett som klarar av att leverera 100 A utan påtagligt spänningsfall.
Postat: 15 november 2006, 10:27:12
av Nisse
$tiff -> 30 ampere räcker gott till att dra solenoiden på de allra flesta startmotorer. En del äldre bilar har inte ens något relä utan låter nyckelbrytaren ta hela strömmen till solenoiden.
Mvh
Nisse
Postat: 15 november 2006, 11:46:32
av Greensilver
På min hemsida har jag en hel del om hur man kopplar reläer.
Postat: 15 november 2006, 14:11:35
av 100 Amp
Tack tack tack tack...
Nu hajar jag ju på ett ungefär

Det räcker väl med ett 30 ampere relä kopplar allt direkt vid tändningslåset innaför rattkåporna...
Men vad är det du *igentligen* vill göra ?
Kunna starta bilen när du står bredvid ? Varför det ??? Precis har bilen på uppfarten hemma det är kallt/varmt i bilen ett litet tryck och bilen är varm/kall när jag kommer till den

(men aldrig mer än 1 min tomgångskörning så klart) Varför inte motorvärmare? Jo finns bara en variant till min bil och den är inte någe vidare. Bensinvärmare? Ja tack men nu snackar vi 15 lax! Sen måste ni ju erkänna att det är ganska ballt att stå 30 meter ifrån bilen och starta den?!
Mvh Matte
Postat: 15 november 2006, 14:38:55
av vfr
Bara du kan vara absolut säker på att bilen verkligen ligger i friläge. Du måste ha någon spärr som hindrar att du kan fjärrstarta den om den inte gör det. Är det en automatare så har den spärren inbyggd, annars blir det jobbigare.
Postat: 15 november 2006, 15:07:14
av sodjan
> Bara du kan vara absolut säker på att bilen verkligen ligger i friläge....
Schhh.... Säg inget.....

Postat: 15 november 2006, 15:14:25
av AndLi
Eller så funkar inte spärren på automataren och bilen hoppar till och välter en 8m lång murad mur
(Det hände hos oss, dock satt föraren i bilen då...)
Postat: 15 november 2006, 15:20:35
av Zyxel615
Startmotorn kan ge bilen en imponerande knuff även med parkeringsbroms i... Särskilt om man har en parkeringsbroms som man kan vri runt med handkraft som vi har
