Hur ta bort skyddslack från kretskort?

BadCash
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 november 2006, 22:05:26
Ort: Halmstad

Hur ta bort skyddslack från kretskort?

Inlägg av BadCash »

Hej!

Har ett kretskort (Farthållarstyrenhet till en Saab 9000) som är belagt med en skyddslack på halva kortet. Eftersom kortet inte fungerar som det ska (farthållaren "trampar gasen i botten") tänkte jag göra som många på diverse Saab-forum föreslagit, nämligen löda om kortet. Men först måste jag få bort skyddslacken! Hur göra? Är det glasfiberborste som gäller eller finns det några andra smarta sätt? Var köper man annars en glasfiberborste?
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Välkommen till forumet!
Många skyddslacker är genomlödningsbara, d.v.s. det går att löda direkt utan att ta bort lacken.
Ibland kan det dock bli lite rester av lacken kvar, men det kan man peta eller borsta bort innan man lägger på nytt tenn.
I elakare fall där en kraftigare lack användts är det nog "bara" att skrapa, ev. kan värme kanske hjälpa lite för att få det att mjukna.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Vad tror ni om Aceton?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Fungerar på vissa få men inte ett dugg på andra. Kan ibland tom behövas ordentliga lösningsmedel för vissa sorter och då tar det ändå en bra tid att lösa upp det.
PeotryD
EF Sponsor
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 november 2005, 13:24:44
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Jag använder en glasfiberpenna, fungerar lysande....
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag har varit med om många flussmedel som löser upp skyddslack, och mer därtill, på mönsterkorten. Det var lite för starka grejer.
Hursomhelst, med lämpligt val av lösningsmedel så ska det gå bra. Ta det du har hemma, men tänk först och prova sedan, och glöm så klart inte att jobba i dragskåp med handskar och skyddsglasögon :wink:
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

$tiff skrev:Jag har varit med om många flussmedel som löser upp skyddslack, och mer därtill, på mönsterkorten. Det var lite för starka grejer.
Hursomhelst, med lämpligt val av lösningsmedel så ska det gå bra. Ta det du har hemma, men tänk först och prova sedan, och glöm så klart inte att jobba i dragskåp med handskar och skyddsglasögon :wink:
Och givetvis har alla ett dragskåp ståendes i hallen? :O
Jobbade dock med sprayfärg/airbrush inomhus, det va inte så lyckat :P Aldrig igen.. Jag gick runt alldes snurrig i 2dagar :P Thinner och grejjer är starkt :P
Skriv svar