24-bitars digital video krets

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Icecap

24-bitars digital video krets

Inlägg av Icecap »

Just det! Jag letar efter en krets som kan styra att ett aktivt TFT display (320 x 240 = QVGA) kan få sina styrsignaler. Tips? Idéer?

Displayen behöver alltså en byte R, en byte G och en byte B samt lite line- och framesync. Det borde ju finnas tycker jag, det finns ju ett antal mobiler med denna form av display.

Jag ska se om jag kan bygga en test åt mitt jobb så vi kan visa vår kund vilken väg de ska välja. Displayen är som sagt QVGA med touchpanel på och hamnar på ca: 290:- + moms, till detta ska så läggas en grafikskapande krets och det gör jag gärna, bara jag hittar den.

För tillfället ska jag testa med en monokrom 128 x 64 som jag har fått i varuprov med en touch-screen till, lite för stor förvisso men det duger att testa med.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Var ska grafiken "komma från" då? Ska det vara en avancerad grafikaccelerator eller bara en framebuffer?

I vilket fall så har jag inga direkta tips tyvärr. Tror grafiken är integrerad i processorn i mobilerna i allmänhet.

Det är ju ingen större konst att sno ihop rätt timing och skicka ut data från något minne med en FPGA iofs. För att dema displayen kan man koppla upp den till något devkort...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ja, jag får väl starta upp mitt FPGA kort och se om det kan fungera.

Jag tänkar mig något i stil med en krets som agerar minne och man skrivar i den, den ombesörjar sedan dataflowet till displayen. Ska fundera lite, kanske det inte är så svårt ändå...
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

De här har en fpga-lösning, vet inte om det är intressant?

http://www.bitsim.se/products/Badge_news.htm
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja... intressant jovisst men jag är inte sugen på att betala licens osv. Men jag tror faktisk att jag kan klara mig med det jag har liggande, jag ska kolla lite på den processor jag har, där finns en DMA-funktion och minne har jag redan...

Jag ska nog klura lite......
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det borde gå lösa i en CPLD med ett litet skohorn...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Pratade med ett firma om LED till min taklampa, de hade dock fokuserat på .... LCD. De hade även en controller till just ett sånt display: SSD1906. Den är i en 100-pinnars TQFP och TFBGA och kan allt jag vill ha.

I essens uppträder den som en minneskapsel där minnet är displayminnet. Det finns såklart en massa register som ska ställas rätt men jag har t.o.m. fått källkod för att ställa in den rätt.
Skriv svar