Sida 1 av 1
Problem med flexkablar och UV-rör?
Postat: 4 november 2006, 16:26:12
av JimmyAndersson
Någon som lyckats förlänga en flexkabel av
den här sorten?
Försökte löda ihop två stycken, men det gick inget bra alls. Så, det leder till min fråga: Tål dessa flexkablar UV-strålning? (Använder
33-541-72.)
Eftersom jag misslyckats (flera gånger) att förlänga flexkabeln så har jag tänkt göra ungefär såhär:
Flexkabeln kommer inte hänga sådär som i bilden ovan, utan mer som bilden nedan, dvs sitta mellan lysrörsocklarna. En liten bit av kabeln kommer däremot gå ca 3cm ovanför ett uv-rör.

Kabeln blir inte så sträckt som det ser ut.
Lite svårt att hålla i allt utan att skymma sikten för kameran, men flexkabeln hamnar mellan lysrörsocklarna. Tror ni det går bra? (Kretskortet vid sidan kommer skärmas av från UV-ljuset med ett metall-lock.)
Postat: 4 november 2006, 17:51:08
av Frasse
Kan du inte skärma av UV-ljuset med eltejp eller nåt då?
Postat: 4 november 2006, 17:55:52
av slowfly
Ifall det inte gick att löda kabeln kan du ju göra en liten platta med någon
sånhär kontakt på så kan du skarva ihop flera sladdar...
Bara en ide!
Glad Halloween (är det idag?)
Postat: 5 november 2006, 15:44:02
av JimmyAndersson
Perfekt! Sådana ska jag köpa.
Tillsvidare kanske det går att skärma UV-ljuset.
Halloween var i fredags. Eftersom det är affärerna som importerade Halloween för några år sedan så har man inte riktigt fått grepp om när det är. Men Halloween är alltid fredagen innan Alla helgons dag.
Postat: 5 november 2006, 16:38:45
av DeeJayPA
Jimmy: Varför använder du inte vanlig flatkabel?
Ta en bit experimentkort, lödfast flatkabeln. Sen löder du tunna lackisolerade koppar trådar mellan experimentkort och kretskortet. Om du behöver kunna ta bortkabeln så kan du använda en IDC kontakt på experimentkort.
Postat: 5 november 2006, 19:45:09
av JimmyAndersson
Det skulle fungera på kretskortet som syns i bild, men i andra änden ser man inte ens lödanslutningarna. Det sitter en svart plastram i vägen och jag har inte lyckats få bort den. Annars hade det nog fungerat fint.
Postat: 5 november 2006, 22:23:02
av Henry
Jag kan inte se något direkt hinder för att förlänga en sådan här kabel. Vet nu inte direkt hur kontaktytorna på flatkabeln ser ut men gissar på att det är vanliga synliga varianter så kan du inte bara löda direkt på ytorna i sig och sammanfoga två kablar med varandra? Har själv gjort så på några för ett antal år sedan och vad jag kommer ihåg så fungerade det alldeles utmärkt.
Postat: 6 november 2006, 08:29:32
av JimmyAndersson
Kontaktytorna är likadana som på den här kontakten:
Först testade jag att lägga två flexkablar mitt emot varandra och löda ihop dem direkt utan något annat mellan, men trots att jag var snabb med lödpennan så ville isoleringen mellan tennbanorna smälta. (Lödstationen var inställd på strax över 300ºC.) Jag provade att isolera med lim, men det verkade lite osäkert. Ledarna såg ut att vara lite för nära varandra.
Plan B var "If you cant beat them, join them", så jag klippte bort trådarna med limmet, tog en tändare och smälte bort lite mer av isoleringen så att jag fick *tunna* trådar. Gjorde ett litet kretskort med smala banor och testade att löda flexkablarnas trådar på det. Men där fick jag istället motsatt problem; Isoleringen ville inte lossna helt från ledarna trots att jag skrapade dem med en vass liten kniv och trots att jag försökte värma bort resterna med flussmedel och lödtenn. Här testade jag med lödstationen inställd på allt från 250ºC till 450ºC, men lödtennet ville ändå inte fastna.
Av någon anledning beställde jag bara 5st flexkablar, så för tillfället kan jag inte offra fler flexkablar. Däremot har jag kvar de två som jag provade med. Såna här lödningar kanske man får öva lite extra på.

Postat: 6 november 2006, 19:38:55
av Henry
Nej det är inte lätt och det är pilligt med 0.5 mm delning, inget snack om den saken men övning ger färdighet.
Det går inte heller att löda fast tunna koppartrådar på varje lödyta då det redan är tenn på flexkabelns ytor?
Ett annat sätt som jag ibland brukar använda mig av om det är någonting som är känsligt för värme, är att tex sätta det i ett skruvstäd med något värmeledande material på sidorna av dom båda bitarna och trycka ihop det så att det passar varandra och ligger dikt an mot lödytorna. Eftersom värmen från kolven är så intensiv så smälter lödtennet direkt ändå men mycket värme försvinner ut i det värmeledande materialet (tex en tunn aluminium eller koppar plåt) som sitter på sidorna vilket gör att det bara är tennet som smälter först, men man skall ändå vara snabb med kolven för att undvika att något smälter. Även om plasten mot all förmodan ändå skulle smälta så sitter det ändå ihop pga att det sitter fast i skruvstädet tills allt är lött.
Att rensa bort att plast så att kopparen enbart kommer fram får göras noga och man får man nästan alltid ha en ganska så hög temp på kolven för av någon anledning så kan det vara svårt att väta kopparen. Lägg kabeln på något hårt underlag och ha en temp på först runt 270 grader så att inte flusset i lödtennet försvinner så snabbt och ha precis nytt tenn på kolvspetsen och dra kolven över ytorna på ca 2 - 3 sek (dom helt glänsande ytorna) så skall dom vätas. Blir dom inte vätta första gången så skrapa på dom med ett rakblad eller vass kniv igen för fluss kan ibland lägger sig som någon hinna över vilket motverkar att lodet kommer i kontakt med kopparen om det inte blir tillräckligt varmt. Nästa gång du gör det så kan du då pröva med att gnugga lite lätt över ytorna med kolvspetsen så att ev oxid slits bort. Men detta måste göras snabbt så att så lite fluss som möjligt hinner avdunsta och att du inte smälter något som inte skall smältas.
Postat: 6 november 2006, 21:30:08
av JimmyAndersson
Tack för tipsen! Ska fortsätta öva.
