Sida 1 av 1
Hydraulpumpfråga
Postat: 2 november 2006, 22:52:41
av Snabelost
Blir en kugghjulspump känsligare mot övertryck ifall man kör den åt fel håll? Det är en Casappa 5 cc pump.
/Magnus
Postat: 2 november 2006, 23:24:03
av grym
inte dom normala, dom har inggen specad rotationsriktning, har du en övertrycksventil?, ganska nödvändig sak, annars ryker hydralpumen när det blir mekaniskt stopp på någon rörelse
Postat: 2 november 2006, 23:35:44
av Snabelost
Tyvärr ingen övertrycksventil... Än... Usch, känner mig riktit korkad! Pumpen var flong ny!
Jag tyckte dock det var knepigt att packboxen gav sig. Andra som har lyckats med likande saker har fått pumphuset sprucket.
/Magnus
Postat: 2 november 2006, 23:49:35
av Henry
Och för att då i stället se det hela från den positiva sidan så skall du då vara glad över att inte just det hände, för då hade det blivit dyrt skulle jag tro.
Postat: 2 november 2006, 23:58:31
av Snabelost
Jo, det är ju sant.
Skall åka till min favorit-hydraulik-firma imorgon och se vad dom kan göra åt det hela. Jag var där idag och såg att dom hade en trillingpump i skrotlådan. En sådan vore ju trevlig att ha då jag kan få separata flöden till alla funktioner.
Ett trassel är dock att motorn varierar så i varvtal. Med en 10 cc pump som sitter 1:1 mot motorn så varierar flödet mellan cirka 5 och 32 liter per minut. Inte så lysande för tex styrningen, men mindre allvarligt för frontlastaren. Man kanske skall köra en lite större pump till styrningen och sedan ha en flödesbegränsare innan orbitrolen men jag misstänker att för varje pryl man placerar i flödet ger ytterligare förluster.
/Magnus
Postat: 3 november 2006, 00:32:35
av BMI
E du här med dina problem också ? se svar i project
Postat: 3 november 2006, 00:46:20
av Snabelost
Jepp, jag skapade en separat tråd för problemet med pumpen. Borde ha varit tydligare med att det var samma pump det handlade om.
/Magnus
Postat: 3 november 2006, 09:31:38
av Tekko
Nu är det så i riktiga lastare att man antingen håller ett konstant varvtal på motorn, eller att pumpen drivs av en separat elmotor.
Postat: 3 november 2006, 09:33:04
av Snabelost
Definera begreppet "riktiga lastare".
/Magnus
Postat: 3 november 2006, 10:13:22
av Calle
Tekko skrev:Nu är det så i riktiga lastare att man antingen håller ett konstant varvtal på motorn, eller att pumpen drivs av en separat elmotor.
Kan du namnge vilka lastare som använder sig av denna teknik?
För normala lastare har inte konstant motorvarv eller en elmotor till hydraliken.
Men dock är där flödesbegrännsare som ser till att trycket hålls konstant mellan ett visst varvtalsområde.
Postat: 3 november 2006, 11:46:22
av gvs
Grävmaskiner har ju konstant varvtal, iaf de som jag har kört...
Postat: 3 november 2006, 21:33:52
av Snabelost
Det gick åt skogen... Jag fick tag på en ny packbox idag och monterade den. Sedan öppnade jag pumpen för att byta rotationsriktning på den, men det gick inte. Måste bygga om fästet så att den roterar åt andra hållet istället.
/Magnus
Postat: 16 november 2006, 18:28:52
av Forsgren
Alla traktorer osv där går ju lastaren snabbare ju mer man gasar, samma sak med servopumpen.. Å givetvis är det ju så på grävmaskiner också, även om man på en sådan har konstant varvtal när man arbetar med den..
Gäller nog bara att ha en nog stor servopump/hög utväxling så styrningen fungerar på tomgång, på traktorer brukar man märka att det inte går att svänga så fort när man har motorn på tomgång..
Och sen finns det ju pumpar med variabelt flöde osv som gör att du i princip skulle kunna få konstant flöde oberoende av varvtal..