Söker drivrutiner till grafikkortet CirrusLogic GP-5446

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Söker drivrutiner till grafikkortet CirrusLogic GP-5446

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis som rubriken avslöjar så söker jag drivrutiner för WinXP till Cirrus Logic GP-5446.

WinXP's egna drivers fungerar inte.
Läs mer i den här tråden.

Olle E:
"Vill minnas att jag bara hade det där kortet i vid installationen, och då var det inga problem."

Vid installationen används en specialdriver som fungerar till i princip alla kort. Provade du kortet när WinXP var installerat?

edit: Har flyttat på jumpern, men det hjälpte inte. Har inte heller hittat någon konflikt någonstans.

edit 2: Här finns lite mer info om kortet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Har försökt få igång kortet hela gårdagen och morgonen utan resultat.

Mailade nyss Chaintech (som tillverkat kortet) för att se om de har någon idé eller drivrutiner.

Ingen här som vet något om kortet?
Jag har inte lyckas hitta någon info om kortet verkligen fungerar i WinXP.

edit: Har provat flera drivrutiner på driverguide's sajt utan resultat.

Hm, det här börjar bli lite långtråkigt. Jag har tidigare provat två S3-kort utan att få dem att fungera i WinXP. Därför efterlyste jag ett kort som jag ville ha bekräftat att det fungerar i WinXP, men detta verkar inte heller fungera.
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Detta är jäkligt konstigt... Jag VET med all säkerhet att det fungerat med Windows XP. :?

Har du provat med att ta ur det andra kortet och ändra BIOS-inställningen så att den kör grafiken på PCI istället för AGP? Om inte tycker jag att du borde prova det... Kan ju inte heller skada att prova i en annan dator. När jag installerade det hade jag bara det kortet i datorn, och inget annat grafikkort. Det gick utmärkt...

Eftersom du provat andra drivrutiner så vågar jag ändå inte utesluta att det är något vajsing med kortet, men det funkade ju sist, och sedan dess har det legat orört.

Men som sagt; prova ta ur det andra kortet och kör med bara PCI-kortet. Tror att det är det enda råd jag kan ge dig just nu...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det låter bra att du fick det att fungera med WinXP, så då *ska* det gå alltså. :)

Du hade inte använt det här kortet på den datorn tidigare och installerat några andra drivrutiner vid det tillfället?

Jag ska prova att plocka bort AGP-kortet och bara köra med detta. Ska även prova i en annan dator. Kortet var ju bra packat och jag har förstås hanterat det säkert, men man vet aldrig med datorprylar.. :)
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Du hade inte använt det här kortet på den datorn tidigare och installerat några andra drivrutiner vid det tillfället?
Nej, den datorn var helt färsk. Installerade Windows med det där kortet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Plockade ur AGP-kortet och startade datorn. PCI-kortet vaknade direkt. Fungerade hur fint som helst i WinXP.

Passade på att titta på vilka resurser som PCI-kortet använde. (Detta syns inte när man har båda korten i datorn.)
Jojjomensan, PCI-kortet och AGP-kortet hamnar på samma minnesadresser och I/O-adresser. De går inte att ändra på något av korten. Varken i BIOS eller enhetshanteraren.

Det skulle kanske gå om man flyttade runt på PCI-korten, men det sitter fullt med kort i datorn och de vill jag inte flytta på. Orsaken är att det är min studiodator och jag har lagt ner många timmar i BIOS och Windows på att "trimma" drivrutiner och adresser för att få det så bra som möjligt. Flyttar jag på korten så kommer Windows att radera allt detta.

I WinXP kan flera kort dela på samma adresser, men PCI-grafikkortet och drivrutinerna är så gamla att de inte verkar stödja detta.

Jag har ett annat grafikkort som heter S3 Trio64V (86C765) som däremot ska stödja det, men till det kortet har jag inte hittat några drivers som fungerar med WinXP.

Så jag är tillbaka på ruta ett igen alltså.

Frågan är om man vågar köpa ett till PCI-kort eller om man ska satsa på ett nytt AGP-kort med dubbla monitor-utgångar. I vilket fall så får det inte vara ett kort som äter för mycket systemresurser.

Men problemet med kortet och drivrutiner får anses som löst. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nu har jag fått svar från Chaintech. De är trevliga och hjälpsamma, men inte så snabba på att svara på mail från privatpersoner. :)

"Dear Sir:
GP5446 is not support WINXP. Because WINDOWS XP suggestion the VIDEO card memory must have 16MB. So GP5446 can't use."

*klipp*

Kör man bara med det här kortet så fungerar det eftersom Windows då anpassar färger mm efter det kortet. Men har man ett annat kort som primärt grafikkort så kan inte Windows använda grafikkort som har under 16MB. (GP5446 kan max ha 2MB.)
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

"Nu har jag fått svar från Chaintech. De är trevliga och hjälpsamma..."

...och bra på engelska!

"Käre Sir:
GP5446 är inte stöder WINXP. Därför att WINDOWS XP förslag GRAFIKkortsminnet måste ha 16MB. Så GP5446 kan inte använda."

:lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ja det verkar inte vara deras huvudspråk direkt. :)
Skriv svar