Frågor?Givetvis handlar de om DIY cnc-fräs!
-
Frågor?Givetvis handlar de om DIY cnc-fräs!
Vid det här laget är väll alla trötta på diverse cnc-frågor. Dock kan ja starta me att ja har skummat igenom de trådar ja kunnat hitta här.
Jag saknar de kanske uppenbara sakerna. Såsom hur man fäster trapetsstången/kulskruvet,alltså de rent mekaniska? Hur man fäster motorerna mot stängerna osv.
Sen undrar jag samtidigt om det finns någon bra ritning till en ganska stor(ytmässigt då) fräs konstruktion,då ja funderar på kunna fräsa intarsia och liknande i köksluckor,skivor och så?.
Vilken konstruktion blir bäst,och som jag sa innan hur funkar dom små detaljerna med fäste för vagnen och liknande.
Mvh Henrik
Jag saknar de kanske uppenbara sakerna. Såsom hur man fäster trapetsstången/kulskruvet,alltså de rent mekaniska? Hur man fäster motorerna mot stängerna osv.
Sen undrar jag samtidigt om det finns någon bra ritning till en ganska stor(ytmässigt då) fräs konstruktion,då ja funderar på kunna fräsa intarsia och liknande i köksluckor,skivor och så?.
Vilken konstruktion blir bäst,och som jag sa innan hur funkar dom små detaljerna med fäste för vagnen och liknande.
Mvh Henrik
Jag har inte kört några hårda material än, så jag kan inte uttala mig om stabilitet än...
Tyvärr har jag inga filmer, men den går som en dröm!
Jag gissar att kalaset kostat enl. nedan:
Styrkort, stegmotorer, kopplingar mm + elektronik: 5500:-
Material till ram: 600:-
Fräsmotor: 1500:-
Linjärmoduler från IGUS : ca 5500:-
+ dator och programvaror...
//Douglas
Tyvärr har jag inga filmer, men den går som en dröm!
Jag gissar att kalaset kostat enl. nedan:
Styrkort, stegmotorer, kopplingar mm + elektronik: 5500:-
Material till ram: 600:-
Fräsmotor: 1500:-
Linjärmoduler från IGUS : ca 5500:-
+ dator och programvaror...
//Douglas
-
De där va precis vad jag hade i tankarna!!
å nu en uppsjö av frågor:
1. Hur ser egentligen "kopplingen" ut där trapetsstaven går in i vagnen,samt hur fungerar det där den släta staven går in i vagnen.
2. Hur funkar/ser de ut på den sidan där trapetsstången ska sitta fast,men ändå kunna snurra,alltså vid motorfästet,och på motstående sida?
3. Hur spänns själva fräsen fast? är det helt enkelt "kläm fast" teknik?
4. Samt hur fungerar kopplingen mellan motor och stång?
Massa frågor,från nyfiken man =D
Tack för att ha prickat in precis vad jag mena Douglas!
Mvh Henke
å nu en uppsjö av frågor:
1. Hur ser egentligen "kopplingen" ut där trapetsstaven går in i vagnen,samt hur fungerar det där den släta staven går in i vagnen.
2. Hur funkar/ser de ut på den sidan där trapetsstången ska sitta fast,men ändå kunna snurra,alltså vid motorfästet,och på motstående sida?
3. Hur spänns själva fräsen fast? är det helt enkelt "kläm fast" teknik?
4. Samt hur fungerar kopplingen mellan motor och stång?
Massa frågor,från nyfiken man =D
Tack för att ha prickat in precis vad jag mena Douglas!
Mvh Henke
Jahupp! Då skall vi se:
1 & 2: Kolla in denna bild, jag hoppas den förklarar hur det ser ut:
Notera att stoppringen är gängad invändigt...!

3. Standard 43mm klämfäste, precis som pelarställ för vanliga borrmaskiner.
4. Se elfa http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 004731.htm
//Douglas
1 & 2: Kolla in denna bild, jag hoppas den förklarar hur det ser ut:
Notera att stoppringen är gängad invändigt...!

3. Standard 43mm klämfäste, precis som pelarställ för vanliga borrmaskiner.
4. Se elfa http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 004731.htm
//Douglas
-
tack för du tar dig tid,verkligen.
Men jag förstår inte hur stoppskruven fungerar,borde den inte bli som en mutter,dvs fästa sig,lr bli lös när stången roterar?
För just nu när stoppskruven är bortmonterad så antar ja att stången ligger löst i hålet,eller är där nått kullager med?.
Samt genomföringshålen på vagnen,för dom släta stängerna,finns det färdigt å köpa,eller är det lättillverkat?
Och varför är trapets-skruven på vagnen av plast,finns de någon fördel?
Mvh Henrik
Edit:hitta en bild på stoppring på nätet,och jag förstod det som att det är en mutter med en stoppskruv igenom? samt att din ser ut att vara nån variant som kläms fast?
Så nu undrar jag,såvida detta är rätt,var den där lilla plastlagret hör hemma,före eller efter stoppringen?För ja antar att det fungerar som glidlager?
Går den lilla tapen på plastbrickan in mellan stång och gods? alltså bort från motorn sett?
Men jag förstår inte hur stoppskruven fungerar,borde den inte bli som en mutter,dvs fästa sig,lr bli lös när stången roterar?
För just nu när stoppskruven är bortmonterad så antar ja att stången ligger löst i hålet,eller är där nått kullager med?.
Samt genomföringshålen på vagnen,för dom släta stängerna,finns det färdigt å köpa,eller är det lättillverkat?
Och varför är trapets-skruven på vagnen av plast,finns de någon fördel?
Mvh Henrik
Edit:hitta en bild på stoppring på nätet,och jag förstod det som att det är en mutter med en stoppskruv igenom? samt att din ser ut att vara nån variant som kläms fast?
Så nu undrar jag,såvida detta är rätt,var den där lilla plastlagret hör hemma,före eller efter stoppringen?För ja antar att det fungerar som glidlager?
Går den lilla tapen på plastbrickan in mellan stång och gods? alltså bort från motorn sett?
Plastbrickan som ligger till höger om stoppringen är ett lager, som hindrar trapetsstången att röra sig i längsled (=axiallager) och ligger emellan stoppringen och lagerhuset tillsammans med ett glidlager som hindrar trapetsstången från att röra sig i tvärled (radiellt). Med hjälp av stoppringen (muttern) justerar man spelet i kostruktionen. Fördelen med att ha endast glidlager av plast är att det inte kräver olja, som drar till sig spånor och annan skit...det blir lättare att hålla rent...
Pcmper: Rörelsedelarna är köpta (jag vet att det är fusk) , men jag hade inte tid att göra dom själv. (www.igusab.se)
//Douglas
Pcmper: Rörelsedelarna är köpta (jag vet att det är fusk) , men jag hade inte tid att göra dom själv. (www.igusab.se)
//Douglas
-
aha okej,och jag antar att det sitter en stoppring och axiallager/glidlager i andra ändan av trapetsstången,lr du har en annan lösning där?
Nu börjar jag förstå hur det hela fungerar.Borde det inte vara relativt enkelt å göra rörelsedelarna själv egentligen?Är väll bara ett block med hål som man tryckt in glidlagert i?eller är det besvärligare?
Sen undrar jag om du fått tag i trapets-muttern från IGUS med,för jag lyckas inte hitta nån plastmutter som är i någon annan form än rund.och en rund mutter är lite besvärlig och fästa.
Edit: kan det möjligtvis vara såkallade spindellinjärbord du köpt.modell Drylin SLW? Har du länken sådär i minnet,så skriv gärna
Nu börjar jag förstå hur det hela fungerar.Borde det inte vara relativt enkelt å göra rörelsedelarna själv egentligen?Är väll bara ett block med hål som man tryckt in glidlagert i?eller är det besvärligare?
Sen undrar jag om du fått tag i trapets-muttern från IGUS med,för jag lyckas inte hitta nån plastmutter som är i någon annan form än rund.och en rund mutter är lite besvärlig och fästa.
Edit: kan det möjligtvis vara såkallade spindellinjärbord du köpt.modell Drylin SLW? Har du länken sådär i minnet,så skriv gärna

Senast redigerad av killernils 11 oktober 2006, 12:32:21, redigerad totalt 1 gång.
Japp,
En medalj för produktkännedom!
Stegmotorerna är elfa, 54-462-16.
Linjärborden är igus, länk till pdf:
http://www.igusab.se/Download/PDF_Gleit ... eu-web.pdf
Linjärborden är inte komplicerade, men du anar inte vad tiden springer iväg när man står vid fräsen med en bit alu och skall få till det...Köpa är överlägset...
//Douglas

Stegmotorerna är elfa, 54-462-16.
Linjärborden är igus, länk till pdf:
http://www.igusab.se/Download/PDF_Gleit ... eu-web.pdf
Linjärborden är inte komplicerade, men du anar inte vad tiden springer iväg när man står vid fräsen med en bit alu och skall få till det...Köpa är överlägset...
//Douglas
-
kan tillägga att uppgifterna jag fick nu var (antagligen med moms då) 1800:- första 100mm(ingår fästena å allt de givetvis) och 109:-/dm tillägg
Dock kan dom fixa i princip varje detalj åt dig,om du bara vill ha den.
sen kan du även få ner en 3d-cad-fil från hemsidan om de är av intresse.
Väldigt tillmötesgående person ja pratade med iaf,beröm för det.
Dock har ja fan inte fått helt klart för mig hur ändblocket är kontruerade,men iställetför massa frågor så ritar ja upp ett exempel i ProE,så får nån tillägga om jag fattas något lager lr dylikt.
å ja,kapa på,å in me massa bilder douryd!
Dock kan dom fixa i princip varje detalj åt dig,om du bara vill ha den.
sen kan du även få ner en 3d-cad-fil från hemsidan om de är av intresse.
Väldigt tillmötesgående person ja pratade med iaf,beröm för det.
Dock har ja fan inte fått helt klart för mig hur ändblocket är kontruerade,men iställetför massa frågor så ritar ja upp ett exempel i ProE,så får nån tillägga om jag fattas något lager lr dylikt.
å ja,kapa på,å in me massa bilder douryd!