Sida 1 av 2

Elektromagnetiska stötdämpare för bilar

Postat: 7 oktober 2006, 11:04:35
av TomasL
Detta är häftigt, ny användning av "högtalare"


Postat: 7 oktober 2006, 11:28:05
av BEEP
Oui 8)

Postat: 7 oktober 2006, 11:40:14
av v-g
Hmmm måste bättra på min franska den är ne pas bonne om vi säger som så.

Däremot var det väldigt smart system även om jag tror det ligger en bit in i framtiden :D Frågan är vad som händer vid strömavbrott till en spole/stötdämpare? Men inte så tråkigt att det klår en porsche så enkelt 8)

Postat: 7 oktober 2006, 11:49:22
av maxxflow
Häftigt :) Coolt att han kunde "hoppa" över det där hindret :shock:

Postat: 7 oktober 2006, 13:28:54
av JimmyAndersson
Coolt! 8)
Det var stooor skillnad mot vanliga stötdämpare!

La märke till att de utalade "Bose" med z och långt o ibland. "Dr Booze" blir helt enkelt "Doktor Sprit". :D

Postat: 7 oktober 2006, 14:10:50
av Jeppsson
Man kommer körande och plötsligt kommer en söt lite kattunge utspringade på vägen...

Vad gör du? Bromsar, väjer eller hoppar över? 8)


Framförallt tror jag att man kan få en mycket mjukare körtur när bilden lutar sig i svängarna så som X2000 gör! Men och andra sidan så är det folk som blir sjösjuka på X2000! :wacko:

Postat: 7 oktober 2006, 15:18:11
av danei
Det där är väl snarare elektroniska fjädrar. Stötdämpare som kan styras elektronisk har funnits tidigare. Men då kan man i princip bara styra mellan hårda och mjuka dämpare. stötdämpare är inte samma sak som fjädring.

Postat: 7 oktober 2006, 16:09:56
av TomasL
>stötdämpare är inte samma sak som fjädring
Det är förvisso sant, men beroende på konstruktion, kan det ibland bli väldigt svårt att skilja dem åt, de är kombinerade till en och samma enhet, dvs stötdämparen är en fjäder och vice versa.
I gashydrauliska fjädringar och även i vissa typer av luftfjädring är "fjädringen" och "stötdämparen" samma sak, dvs du kan inte skilja på funktionerna det finns ingen fjädring ej heller någon stötdämpare utan en och samma detalj sköter bägge saker, och nu menar jag inte sammanbyggda enheter såsom MC-fjädring och likannde saker.
I det här fallet har vi en linjär elektromotor som sköter både stötdämpning och fjädring, det finns alltså ingen separat fjädring, ej heller separat stötdämpning, utan det är responstiden hos motorn som sköter både fjädringen och stötdämpningen, vilket ger oanade möjligheter till variation av både fjädringen ock stötdämpningen.

Citroen har sedan mitten 80-talet haft modeller med både aktiv fjädring, aktiv stötdämpning och aktiv krängningshämning, som ändras on the fly så att säga.

Detta är uppenbarligen ett steg längre än vad som finnes i dag.

Postat: 7 oktober 2006, 16:23:22
av JimmyAndersson
Orsaken till att jag skrev "stötdämpare" var för att "fjädring" hade varit missvisande eftersom det inte finns några fjädrar i konstruktionen. "Stötdämpare" blir ju mer rätt eftersom det just är det funktionen gör, dvs dämpar stötar. (I detta fallet blir ju stötar = vibrationer, inte elektriska stötar..)

Mycket ordklyveri idag, men samtidigt är det ju bra om man uttrycker sig tydligt så att alla förstår. Så jag förstår vad danei menar i sitt inlägg.

Postat: 7 oktober 2006, 16:42:14
av bearing
Det var några i min skola som gjorde ett exjobb åt en svensk som hade uppfunnit en elektromagnetisk stötdämpare (i ordets rätta betydelse, d.v.s den krävde fjäder). Dom kom fram till att det skulle vara omöjligt att få den att funka i praktiken. Tror det var p.g.a. den vansinniga effekten som skulle krävas.

Det verkar ju som att dom hade fel. Eller, den design som uppfinnaren hade gjort kanske inte var särskilt bra.

Synd om uppfinnaren om det var exjobbarna som hade räknat fel.

Postat: 7 oktober 2006, 17:02:45
av Icecap
Systemet verkar vara en blandning. Bilen sjunkar inte ner när den stängs av, alltså bör det vara fjädrar inblandat. Detta medför att den nödvändiga energin bara är den som behövs för att styra, inte för att bära bilen, detta gör ju en seriös skillnad.

Att systemet verkar oerhört intressant är ju självklart, jag skulle ge.. hmmm ... min frus dåliga humör för att få ett sånt system i bilen ;-)

Postat: 7 oktober 2006, 17:07:26
av bearing
Ok, isf. är ju det här konceptet samma som svenske uppfinnarens. Nu blir jag sugen på att granska den där exjobbsrapporten.

Postat: 7 oktober 2006, 17:16:23
av TomasL
Icecap skrev:Systemet verkar vara en blandning. Bilen sjunkar inte ner när den stängs av, alltså bör det vara fjädrar inblandat. Detta medför att den nödvändiga energin bara är den som behövs för att styra, inte för att bära bilen, detta gör ju en seriös skillnad.
Inte nödvändigtvis, man kan tänka sig flera olika metoder att hålla bilen på rätt höjd utan att blanda in några fjädrar, jämför med magnetiska "skruvstycken".
Att systemet verkar oerhört intressant är ju självklart, jag skulle ge.. hmmm ... min frus dåliga humör för att få ett sånt system i bilen ;-)
Finns ju nästan tillgängligt idag, behöver inte nämna tillverkaren :lol:

Postat: 7 oktober 2006, 20:11:58
av chille
Satan, det där var riktigt häftigt. Hoppas verkligen vi får se det i personbilar inom de närmsta åren. Hoppas även de gör en rallybilsvariant som är lite kraftigare. 8)

Postat: 7 oktober 2006, 22:44:28
av Snabelost
Grymt!

Kan ju dock inte vara så långt borta egentligen. Mekaniken kan ju inte vara speciellt dyr och elektroniken... Ja, hur svårt kan det vara?

Jag kan tänka mig vad trist ifall säkringen till stötdämparna pajjar... Bilen säckar ihop och blir stående på underredet!

/Magnus