Sida 1 av 2
Reglera 24v till 12v
Postat: 1 oktober 2006, 22:29:03
av FormerMazda
Tja!
Dags för mig igen med en nybörjarfråga..
Har som en del vet en tgb11, och den är 24v original. Det ställer ju till en del problem med bilstereo och dylikt. Så nu ska en simpel spänningsregulator byggas så vi kan plocka ut 12v till lite smått o gott.
Men, egentligen så är det ju lite mer än 12v i en bil, den ska ju ladda 14,2v, så lite mer än 12v vill jag ha ut. Slipper man ju bränna bort så mycket också.
Men, för att göra det simpelt och billigt, jag har ett par 2N3055 liggandes hemma, borde man inte kunna lägga en 13v zenerdiod mellan bilens 24v och bas på den, sen bara in med 24v på kollektorn och vips får man ut 13v på emitter? Kyla en massa är inga problem.
Nu kommer många säga att det finns bättre sätt, men om detta funkar så kör jag helst på det eftersom jag har bråte hemma att bygga med.. Men självklart får jag ju tänka om om det här absolut inte fungerar.
Postat: 1 oktober 2006, 23:04:53
av grym
bättre du kör zenerdioden mellan bas och 0v och ett motstånd mellan 24v och bas, då får du reglerad spänning, zenerdioden kan vara upp mot 15v, men behöver vara kraftig om man ska ta ut lite ström ur sluttrissan/orna
någon kondensator för avkoppling är ju inte helt fel
en darligtonkopplad sluttrissa är lämpligare då man kan ha lägre effekt på zenerdioden och motståndet
annars så lär det fungera alldeles utmärkt
ps, avundsjuk på bilen

Postat: 2 oktober 2006, 06:54:21
av FormerMazda
Grym: Jag förstår nog hur du vill att jag ska koppla. Men istället för att köpa en darlingtion effekttrissa så kan jag väl reglera med zener o motstånd på en liten småsignalare som i sin tur driver effekttrissan?
Om så är fallet att det går, förklara gärna närmare hur motståndet ska dimensioneras, är inte riktigt med där. Samt kondingen, var ska den sitta och hur stor?
Det var för längesen jag sysslade med detta, har glömt nästan allt..
11:an ska du inte vara avis på, bättre du köpen en egen och följer med ut i skogen! Hur kul som helst!
Postat: 2 oktober 2006, 08:47:48
av prototypen
avundsjuk på bilen är jag också, har en väldigt rostig CJ3 "utan motor", du har ju portalaxlar.
Om du tar en 7812 och höjer spänningen till 15 volt ( det finns färdiga 7815) och kopplar ut till basen på 2N3055 så får du en hyffsad reglering och låg förlust.
Prototypen
Postat: 2 oktober 2006, 10:27:25
av janne66
Aha...kul med såna bilar.
Har själv en Tgb40 (på jobbet)...
Postat: 2 oktober 2006, 11:03:16
av FormerMazda
Prototypen: Klart intressant idé med en 78xx istället. Det brde ju fungera som du säger! Och 15v borde väl prylarna man kopplar in klara. Bilstereo, mobilladdare o sånt.
Postat: 2 oktober 2006, 11:23:28
av prototypen
Kolla på
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 24-12V.jpg så finns 3 olika alternativ.
Portalaxlar.....suck, jag får ta min Fiat 680 DT med 11,2 x 28 fram och rak axel.
Prototypen
Postat: 2 oktober 2006, 11:54:08
av cykze
Borde det inte gå bra att byta ut 24V-batteriet mot två seriekopplade 12V-batterier? Då får du ju enkelt tag på både 12V och 24V. Fast det kanske blir lite onödigt dyrt?
Postat: 2 oktober 2006, 12:08:22
av prototypen
Det är ingen större succé att göra så, det nedre batteriet 0-12 volt får för lite laddning medan det övre 12-24V måste bränna bort (blir värme) strömmen som utrustningen drar.
Men har man gott om batterier...... eller kan skifta med jämna mellanrum.
Prototypen
Dessuton tror jag att det sitter 2 st 12 volt batterier
Postat: 2 oktober 2006, 12:22:00
av netrunner
Många kanske tycker jag är trist men till denna typ av nytto prylar som är billiga att köpa är det bara onödigt att slösa energi.
Kjell.com har fler 5A = 249kr, 10A=399kr, 20A=499kr
http://www.kjell.com/?item=44133&path=1 ... 0,13320000
Lägg energin på att göra något nytt och/eller spännande istället.
Postat: 2 oktober 2006, 12:39:19
av grym
den översta på länken från prototypen är helt ok , och fördelen med att bygga själv är att den är mycket enklare att laga själv om det skulle behövas
ett överspänningsskydd bestående av en tyristor en zenerdiod och en säkring rekomenderas med
har en 3314 som annvänds i skogen, men börjar fundera på en 6hjuling till att dra ssaker med, få se om man kan få allt att lösa sig så man kan skaffa en

Postat: 2 oktober 2006, 13:30:54
av prototypen
Förutsättningen var följande
<jag har ett par 2N3055 liggandes hemma>
Och det blir ju inget på forumet om man köper av Kjell.
Vilket år är 2N3055 tillverkade? finns väl inte numera.
Prototypen
Postat: 2 oktober 2006, 13:52:55
av JimmyAndersson
Visserligen är 2N3055 en gammal konstruktion, men de säljs fortfarande.
Litet smakprov:
Elfa: 71-005-63 (34,50kr/st exkl moms)
Kjell: 90002 (12kr/st)
ClasOhlson: 36-1021 (Såg visserligen att de utgått från sajten.)
Farnell: 1165889 (9,57kr/st)
Bhiab: 2N3055 (23kr/st)
osv...

Postat: 2 oktober 2006, 13:59:50
av prototypen
Man kan deppa ihop för mindre, 2N3055 och LM 741 har väl funnits för länge.
prototypen
Postat: 2 oktober 2006, 14:53:45
av FormerMazda
Nämen? Vad är det med er? Gillar ni inte trotjänaren 2N3055?
Hade nån sån där servicepaket med trissor från elfa. Där i ligger det två sånna. Så därför tänkte jag ha dom. Inget får kosta!