Jojjes Kontrollerkort

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack tecno för fint svar. Nu har jag iaf nåt att utgå från. Det är just tiden som jag har minst av, så all hjälp är välkommen hjälp.

Andax: Bra att du sa det. Det är lätt att glömma sånt som är utanför kortet. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag behöver ett gott råd. Allegro kan inte leverera A3979-kretsarna förän 28/12. Så det blir problem med den "gammla" sorten.

Alternativ 1 är att använda A3977-kretsar som finna i lager. Det är i stort sätt samma kretsar, förutom lite högre inre resistans och 1/8 isf 1/16 microsteg.

Alternativ 2 är att snabbt få fram nya korten med A3986-kretsarna.

Vad tror ni?
Ska man skrota gammla?
Användarvisningsbild
mark
Inlägg: 281
Blev medlem: 15 september 2006, 18:13:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mark »

Jag röstar för nya kort.

Ett prisvärt modulärt kort är i alla fall det jag letar efter. Annars blir det till att bygga ett eget kort för min del.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, en röst för nya :D

En annan sak som någon kanske vet svaret på.
Det är inte så lätt att beställa från mig på ett enkelt sätt och veta hur mycket det kostar med frakter och allt. Sen är det inte så lätt för mig att hålla riktig ordning på vilka som har beställt och vilka som har betalat. Orsaken är bla att jag inte ser namnen på dom som betalar till mitt bankgiro. Några skriver klart och tydligt vem pengarna kommer ifrån, men dom flesta tror att man ser avsändaren automatiskt.

Nu till frågan. Kan man på ett enkelt sätt göra en hemsida med typ kundvagn och det som behövs? Jag har redan dom flesta web-program, men vet inte vilket man ska använda, och inte heller hur. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

När det gäller kundvagn och webshop så finns det färdiga system på nätet. Vissa kostar pengar och vissa är gratis. Har tyvärr ingen länk för tillfället. De bygger på en databas (ofta SQL) och ett webgränssnitt med perl, javascript eller php som läggs på den egna sajten. Det blir alltså inget system som är beroende av någon annan sajt än den egna. Man har även alla möjligheter att modifiera vad man vill.

Att ha koll på bankgiro är ett litet problem. Det går visserligen att söka på i t.ex E-Plusgirots eller bankens sajt, men det tar ju onödigt jobb att göra det manuellt. Kanske banken eller Plusgiro har någon tjänst för detta? Annars har jag sett att man kan skaffa sökbara register-program för bankgiro-konton. För några år sedan fungerade det så att man fick en diskett med uppdateringar med jämna mellanrum. Vet inte ens om tjänsten finns kvar nu.

Bäst att jag skriver det: Jag vet att det är skillnad på Plusgiro och bankgiro, men på eplusgirots sajt kan man söka efter bankgironummer och dess ägare, precis som med internetbanken. (Iallafall hos Föreningsparbanken.)

Sedan kommer vi till frakten. I webshop-databaser kan man ofta lägga till detaljer som vikt, storlek mm till varan. Det går säkert att knåpa ihop ett litet script som räknar ut frakten med hjälp av totalvikt, storlek, köparens ort och fraktsätt.


Jag har lite smått börjat knappa ihop en egen webshop. Det dröjjer visserligen innan jag har någon kod att visa upp, men om det är aktuellt om några månader så kan jag lägga upp lite mer specifik info och kod. :)
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Jag röstar på nytt kort!
Gör en överslagsräkning så vet vi ungefär hur mycket det kommer att kosta. Prisfrågan är ju viktig för de flesta och det finns ju många att välja på på marknaden så det är bra att veta om man ska köpa nåt nu eller vänta.
offe
Inlägg: 152
Blev medlem: 30 december 2003, 21:16:14
Ort: Stockholm

Inlägg av offe »

Nytt kort, modulärt vore oerhört trevligt. Vore som dar303 säger intressant att se en prisuppskattning.

/offe
farbrorlarry
Inlägg: 247
Blev medlem: 10 mars 2006, 19:44:31
Ort: Arboga
Kontakt:

Ebay // paypal

Inlägg av farbrorlarry »

Jag hade valt att lägga på de ytterst små extra kostnaderna för paypal och köra med det och lägga upp en buyitnow till de som vill handla alternativt ha en liggandes länge hela tiden.

// Larry
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag röstar absolut på ett nytt prisvärt modulärt kort!

// Erik
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

JimmyAndersson: Jag får inte ens upp avsändarens post/pluss eller bankgiro, så det skulle inte hjälpa om jag hade någon sökbas att titta i. Det kommer bara upp en summa och datum. Har snackat med min bankman idag, så det kanske löser sig. Han snackade om att man ska få hem nåt från BBC, men det har jag aldrig fått. Han skulle undersöka saken och återkomma.

Det med WebShop verkar vara intressant. Jag har hållt på mycket med Access och har mina produkter där redan, så om man kan använda den databasen så skulle det underlätta. Har för mig att man kan göra hemmasidor på ett enkelt sätt inne i Access. Får titta lite mera där när jag får tid. Annars får vi gå ihop å göra nåt bra ut av det du håller på med. :)

dar303 ++: Jag kan inte få fram något bra totalpris pga att jag vet inte alla komponenter. Måste prova lite mera. Tex om mosfetarna blir för varma måste dom kylas. Det kostar pengar. Om man kan använda billigare optokopplare, då blir tvärt om. Jag har inte heller fått priser på tillverkning och montering.

Det jag tror,är att komponenterna till Beakout-kortet går på ca 180:- inkl kort/montering, och till kontrollerkortet ca 215:- Sen vill man väl ha lite förtjänst på det hela också. Det som kostar mest är kort/montering, optokopplarna, A3986-kretsarna, mosfetarna, isolationsbrickor och ev. kylning. Så totalpriset för 3 kanaler = min 825:- bara i komponenter. Sen blir det moms uppepå det hela. Börjar tvivla på att det lönar sig, hmm... Det blir nog lite för dyrt, tyckte kyrkstämman.

Om jag fortsätter med dom korten jag har, men med A3977, så kan jag tom tjäna en hundring per kort, om jag behåller utpriset. 8)

fajbjojlajjy: Det med ebay och paypal kanske inte är så dumt. Sodjan gillar ju att sälja på det sättet + att man kommer ut till många flera kunder på det sättet. Tack för tipset.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Gör en byggsats så slipper du monteringen! Jag har inga problem att bygga kit, fixa egna lådor och kylflänsar.
Jag förstår att det är meckigt att göra sånt här och tycker att det är roligt att någon gör det över huvudtaget men jag fattar att nån form av ekonomi måste man ha i det...

Edit: eller gör bara kretskorten och sälj tre versioner: färdigbyggda, komponentsats och bara PCB
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är så jag har det idag. En har köpt bara kretskortet och en har köpt kit. Ca 30 har köpt färdiga. Dom nya skulle man kunna montera själv, men dom gamla är snudd på omöjliga pga "Therminal Padden" på undersidan.

Just monteringen får jag nästan på köpet, när jag ändå köper kort från dom (gammal arbetsplats). Dom sätter upp massa kort på en panel och fyller plockmaskinen med komponenter. Sen går allt automatiskt. Det lönar sig nästan inte att sitta å pilla ihop små påsar med lösa komponenter. Pluss att om jag säljer dom färdiga och testade, så blir det inga klagomål på att dom inte funkar. Sånt tar tid iaf, och har man liten eller ingen förtjänst, då känns det surt. :D

Jag började med det här bara för att det var kul, och att det kanske fanns andra där ute som inte ville/kunde lägga ut massa pengar på sin hobby. Så eftersom jag hade annan inkomst så slapp jag känna någon press på mig att tjäna pengar på detta. Nu har det nästan blivit för mycket, och ska man vara ärlig så blir det bara minus, iaf om jag skulle jobbat "riktigt" den tiden jag lägger på korten. Men skit samma, så länge det är kul och inte kostar allt för mycket, så fortsätter jag en stund till.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Jag förstår. keep up the good work! :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Snackade med min bankman (SwedBank) idag. Dom skulle flytta mig till företags-någonting. Där kan jag se vem som har betalat. :)

Sen hittade jag ett ställe som man ka få WebShop för 125:-/månad eller köpa en e-handelslösning som man kan lägga in på sin egen sida, för 695:- Det är snudd på billigare än att klura ut allt själv. Om man inte vill det bara för utmaningens skull då. :D

http://www.coxco.se/
whynot
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 december 2005, 01:47:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av whynot »

Provaden en webshop för något år sen i en månad på test. Det man ser är att problemet är att få en rättvis frakt. Är väl därför den alltid är dyr på Ebay t.ex svårt att göra något bra. Du Jojje kanske inte har så många saker att sälja så kanske kan svara på beställningen vad frakten blir.
PayPal är väl bra när man vill se vem som betalar att dom inte säger det på banken är väl för att dom knappast vet att det finns eller vill veta.
Skriv svar