Sida 1 av 3
Lite spånande runt extraljus på pickup *Tävling!*
Postat: 31 augusti 2006, 14:31:25
av Snabelost
Tjo!
Nu kommer vintern krypande, så jag passar på att utlysa en tävling!
Jag skall montera extraljus på flakbågen på min KingCab (en pickup med flak). Kravet är dock att dom skall vara fällbara för bilen är tillräckligt hög som den är nu. Dessutom är det inte så tokigt att fälla ner dom när solen lyser eftersom dom ändå inte behövs då och man vill ju inte öka luftmotståndet i onödan.
Det jag är ute efter är alltså en konstruktion som medger att man kan fälla ljusen 180 grader bakåt. Givetvis bör man ju kunna göra det innifrån bilen!
Här kommer en bild på bilen:
Ljusrampen kommer att bestå av fyra eller fem runda ljus, förmodligen Hella, som skall monteras på lastförskjutningsskyddet i flakets framkant.
Ifall någon kommer med en lösning som jag antar och bygger efter så dimper ett 2 gigabytes USB-minne ner i brevlådan efter några dagar!
Avståndet mellan lastförskjutningsskyddets överkant och extraljusens fot är cirka 100mm. När ljusen är nerfällda skall dom vara riktade rakt bakåt, dvs då hänger dom upp och ner.
Jag kan väl tillägga att lösningen inte får se "ful" ut eftersom min sambo inte tillåter riktigt vad som helst!
Spåna på!
/Magnus
Postat: 31 augusti 2006, 15:14:06
av Joe
Det ska bli kul och se hur detta går, har själv funderat på en sån här konstruktion.
Det svåraste är nog att få extra ljusen att sitta stabilt så lyset inte fladdrar under körning
Postat: 31 augusti 2006, 15:15:23
av JimmyAndersson
Kul med utmaningar!
Mitt bidrag:
Lampfästet sitter alltså fast i rundstaven. I varje ände på rundstaven sitter ett servo. Det enda som egentligen behöver synas är rundstaven och en liten box på varje sida om staven som innehåller servona.
Postat: 31 augusti 2006, 15:16:52
av danei
En vridbar balk under den vanliga balken. Med böjda fästen så att lysena kommer över balken. För att vrida blaken borde ett servo byggt runt en tokarmotor funka.
Postat: 31 augusti 2006, 15:21:19
av JimmyAndersson
Låter lite likt mitt förslag..
En till bild med lyset påväg ner:

Postat: 31 augusti 2006, 15:25:05
av danei
Japp väldigt likt. Såg inte ditt inlägg innan jag skrev. Men fördelen med att lägga det under balken är att det inte är lika långt bak. Men det blir ju längre armar som tar luftutrymme under fällningen.
Något liknande borde ju passa bra även på en vanlig bil. Men då med 90 graders fällning.
Postat: 31 augusti 2006, 15:30:35
av strombom
Varför två motorboxar ?
Postat: 31 augusti 2006, 15:30:56
av JimmyAndersson
Sant. Visserligen går ju extraljusen längre bak än "vridpaketet" oavsett om man placerar allt bakom eller under balken.
strombom: Det kan nog räcka med en motor.
Postat: 31 augusti 2006, 15:31:41
av Fagge
Min spontana lösning är att svetsa/skruva dit 2st lagerblockshållare i varje ände på gallrets överdel. Sedan så drar du genom ett rör genom lagren så att detta röret kan snurra fritt & givetvis svetsa dit en mutter inuti röret i varje ende så man kan sätta skruvar/brickor i varje ände så inte röret åker ut ur lagren.
Sen i ena änden av röret så klämmer man fast ett litet kuggdrev från en moppe eller liknande i & sedan så kan man ju använda en gammal skruvdragare som har automatisk spindelåsning, så att denna inte kan snurra när motorn är avstängd.
Och i skruvdragaren så sätter man ett liknande drev med kedja upp till stången som lamporna sitter på
Edit
Fan vad snabba ni är.
Undertiden jag skrev så kom det till 7svar med liknande princip

Postat: 31 augusti 2006, 16:58:30
av grym
ok en annan lösning, skulle gjort det lite annurlunda, för om man bara fäller som bakåt så är ju glasen helt oskyddade när man lastar saker
så en modell där ljusen sitter bakom last skyddet och som sedan sänks rakt neråt gör att dom är skyddade i nerfält läge
ett rakt fyrkants eller rektangulärt rör för att fästa lamporna i och sedan två gejdet på ytterkanterna som styr rampen och i mitten en vindrutetorkarmotor kopplad till en m16 rostfri gängstång för drivningen upp och ner, kablarna får läggas i en slang med lämpliga fästen
en docknings don så att lamporna kommer i exakt rätt läge däreuppe är lämpligt och sedan strömbrytare för upp och nereläget före att förhindra att man kör motorn för länge mot mekaniskt stopp
Postat: 31 augusti 2006, 18:01:37
av salle
Fäller man dom rakt bakåt så kanske folk bländar av i tid..........
Salle i Växjö
Postat: 31 augusti 2006, 18:55:11
av Meduza
Här är min lösning:
Jag tänkte att det blir lätt skakigt i den vinden som kommer vara om man bara sätter servon, plus att dessa måste ha ström för att kunna hålla emot...
Så jag tänkte att ett kugghjul och en snäckskruv vore en bra och stabil lösning:
Stor Bild!
Stor Bild!
Postat: 31 augusti 2006, 21:20:59
av MadModder
Här kommer en stor och ful lösning. Längderna på länkarmarna är inte optimala, men idén framgår.

Det lila är en längsgående axel som sitter i lagerbockar med en svetsad arm ut på. På axeln svetsas extraljusfästen fast.
Kolven där är väl enklast ett sånt ställdon. Billigt, jag vet!
En annan idé vore ju att ha axeln belastad med en stark spiralfjäder, så lysena är i nedfällt läge i normalfall.
Sen har man ungefär som en remskiva, som man fäster en kedja/wire på ett varv. Mha av samma kolv/ställdon drar man i wiren så axeln vrids upp 180°
Postat: 31 augusti 2006, 21:38:20
av danei
Meduza: torkarmotorer har snäckväxel. Som någon sa. ett ställbart mekaniskt stopp är nog bra för att kunna trimma in lampornas läge. Oavsett vilken av förslagen man använder.
Postat: 31 augusti 2006, 21:42:08
av Icecap
Då jag anser att detta att vrida lamporna ställer ganska stora krav på stopp osv för att få dom i rätt position väljer jag en annan väg:
Att lamporna ska sitta på en balk är ju klart.
Denna balk sitter i en glidskena på vardera sida och kan alltså glida upp o ner efter behag och bilens position. Med glidskena tänkar jag på något liknande dessa "raka kullager" man har på bra lådor.
För att kunna styra det ordentligt monterar man en kuggstång på varje glidskena (eller i omedelbar närhet) och har en axel med 2 små kugghjul på, 1 vid varje kuggstång.
Kör axeln ena hållet kör lamporna upp, och andra hållet ner. (att tänka sig...)
Till att driva denna axel har man en torkarmotor.
Det finns såklart 2 brytare: upp och nere samt ett par reläer för att styra detta, detaljerna beror på vilka grejor man får tag på.
Detta system gör att lamporna måste sitta lite bakom bågen då de dras rakt ner. den gemensamma axlen gör att balken inte "tiltar" och torkarmotorn håller lätt dom på plats utan ström och med rätt koppling kan man styra upp och ner med av/på brytaren.