Elektronisk film som shadar/frostar fönster

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
tantanx

Elektronisk film som shadar/frostar fönster

Inlägg av tantanx »

Hej

Vet att det finns någon slags film som kan frosta/mörka ner fönster och som kan styras elektroniskt av/på kanske t.o.m dimma.

Vet ni var man kan få tag på sådan?

Kan tänka mig att bygga en del av det som krävs själv för att komma ner i pris :wink:
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Det måste väl handla om nått stort element av flytande kristaller? Nånsorts enpixlig jätte-LCD? Hjälpte kanske inte så mkt, men det borde väl gå att googla upp... :)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Ska du tona ner nummerplåten så att du slipper betala fortkörningsböter och ev. trängselskatt?

Det finns nog en del pengar att tjäna kommersiellt på ovanstående idé, jag har i alla fall inte sett någon färdig lösning på problemet än...
tantanx

Inlägg av tantanx »

Hmm, jag vet att det finns, men det kanske är inbakat i själva glaset isf, dels har jag sett det på film (nej inte sci-fi) och vet dessutom en resturang i linköping där dörrarna till toaletterna är av transparent glas och när du vrider om låskolven så frostas dom på ca 1sek.

Hmm det där med nummerplåten var ju rätt smart, men det lär ju finnas en uppsjö med användningsområden.

@ahlsten, får bara upp massa ovidkommande skit på google, som vanligt när man söker efter någonting som är lite svårt att beskriva på få ord och som sammanfaller med "glada hemmafruars det-här-har-vi-gjort-idag lista" (putsat fönster, dammat av glas prydnader och frostat av frysen)
Senast redigerad av tantanx 30 augusti 2006, 14:24:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Ett annat tillämpningsområde vore ju att ha sådana element i samtliga fönster... inga reflexer i tvn, ingen rullgardin. For TEH win!

http://www.lci.kent.edu/switch.html
http://home.howstuffworks.com/smart-window3.htm
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I mitt tidigare jobb blev sånt använd för att dölja/visa ett skylt. Det var en glasruta med en organisk beläggning på som var "mjölkvit" utan spänning och med 90-100Vac blev det totalt genomskinligt.

Kruxet är att en skiva ca: 120 x 100 cm kostar kring 8-10K...
tantanx

Inlägg av tantanx »

Hmm, misstänkte att det fanns nån hake till att man inte ser såna lösningar oftare, men det borde att gå o få billigare än 8-10k, med tanke på resturangen där dom har det i linköping som inte är nån high-end resturang och som har det i alla bås på toaletterna vilket skulle innebära att dom lagt ca 60k på enbart glasen till dörrarna på toaletterna.

Då jag såg det på film- (jag kan ju inte verkligen veta att det inte är fejk men jag tror inte det med tanke på att det bara är en liten detalj som syns en halv sekund och som bara uppmärksammas av en nörd ;) ) - så satt det iaf i en buss inredd som mobilt kontor för polisen och den blev svart/mörk när han aktiverade den.

Det måste ju finnas nåt smidigare sätt än Icecap's f.d jobbs variant som är normalt frostad och kräver ström för transparens, plus att den drar hyffsat mkt ström för att vara en _gardin_
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

han sa ju ingenting om strömmen, bara att spänningen var ca 90-100V AC...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu är tydligen syftet att det ska bli mörkt, men jag har en idé om man bara vill stoppa insyn, i t.ex kylskåp med genomskinlig dörr (som vi var inne på i en annan tråd.)

Ni har säkert märkt att det är svårt att se igenom en glas-skiva om man belyser den. Skulle man inte kunna bygga något liknande i detta fall? Dvs en glas-skiva med t.ex power-LED's eller liknande i alla kanter. Min första tanke är att man belyser glaset "innifrån". Svårt att förklara, men man gör på samma sätt för att det ska lysa om plexiglas.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Någon som kollat vad det kostar?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

I filmen "The sum of all fears" så är det något liknande på dörrarna in till ett militärt konferens rum om jag inte minns fel. Jag vet inte hur det ser ut när sådana här blir ogenomskinliga i verkligheten så jag vet inte om det är gjort på dataväg eller så men det ser ialf ut att kunna vara på riktigt och det hade ju i så fall varit bra reklam för fönstren.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Bara nyfiken, vad heter den där resturangen i Linköping?
tantanx

Inlägg av tantanx »

kina krogen Kikkobar på ågatan
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Ok
Skriv svar