Sida 1 av 2

Projektarbetesfunderingar. Bensinelverk.

Postat: 24 augusti 2006, 13:23:20
av neezzen
Vi funderar på att bygga ett sånt som projektarbete. Vi är dock lite osäkra på om man ska hitta en generator som lämnar 230V eller om man ska hitta en kraftig generator på exempelvis 12,24 eller 48V för att sedan trissa upp spänningen till 230V. Man vill gärna plocka ut några Ampere från den också. Vad kan en 12V generator ge? Vet inte om 230V generatorer är dyra, var man hittar dem eller så. Eller ska man gå på det senare förslaget. Budgeten är väl inte jättehög, så om någon vet var man antingen kan köpa 230v generatorer till vettigt pris eller om ni tycker inverter-förslaget är bättre så hjälp oss :)

Postat: 24 augusti 2006, 13:39:36
av Joe
Kör en vanlig elmotor (asynkron) som generator
Läs mer på: http://home.swipnet.se/~w-138770/energi.html

Noterade signaturen: "Om du inte vet hur...LÅT BLI!" :?: :roll:

Postat: 24 augusti 2006, 13:54:32
av maxxflow
"Om du inte vet hur - ta reda på det!" skulle jag hellre säga. Hur ska man annars lära sig något? :roll:

En bensindriven generator är ju verkligen inget svårt att bygga... Själv skulle jag använt en 12V-generator, men ska man driva mest 230V-utrustning så blir det ju effektivare med en riktig 230V-generator.
12V-generator kan man väl ta från vilken bil- eller båtmotor som helst... Brukar ligga på runt 70A.

Postat: 24 augusti 2006, 15:28:51
av bengt-re
Använd inte asynkrongeneratorer! Det är en dålig lösning då det inte ger spännnigsreglering. Använd ALLTID synkrongeneratorer och riktig spänningsreglering. Visst som sagt - 12V generator finns det att hitta på skrotar som lämnar 90A - leta efter nyare bilar eller genertorer ifrån amerikanska pickupper då dessa brukar ha lite kraftigare generatorer. Sen ett batteri och en DC/AV omvandlare på några hundra VA. Allt beror på hur du vill att prylarna skall fungera. Använd dock alltid ett batteri om du har en DC-generator då dessa inte fungerar utan att jobba emot ett batteri. Välj också ett batteri på minst 1/4 av lasttrömmen (och detta är att belasta batteriet hårt) så skall du ha en 1kVA DC/AC så behöver denna dryga 90A vid fullast och då är ett 25Ah batteri MINST vad du behöver om det är bra batteri.

Gamla synkrongeneratorer plockar man lämpligen ifrån skrotade elverk då generatorn nästan alltid håller längre än motorn. Har generatorn slutat fungera så är det oftast skitig kollektor eller att kolhållarna hakat sig/kleggat fast. Tar du en beg AC generator så byt gärna lagren i den då dessa inte håller i evlighet, de är billiga, lätta och byta när man ändå har den särplockad.

Postat: 24 augusti 2006, 16:49:11
av neezzen
Sådär nu har man slutat skolan och har läst igenom era svar. Vi kan ju ta min signatur till att börja med :D Går tredje året på elprogrammet och signaturen syftar väl mer på starkströms-experiment :) Men den passar kanske inte här så ja funderar på att byta nu..haha.

Okej on-topic då. Jag har letat som en galning på google efter hjälp i generatordjungeln men inte hittat så där jättemycket. Elverket kommer antagligen uteslutande att användas för att driva 230V apparatur i typ sommarstugan. t.ex nån vattenpump, kanske en tv å lite sånt. Därför behöver jag endast kunna plocka ut 230V från den. Men som sagt så vet jag inte vad man ska satsa på. 12V generator från skroten eller 230V generator. Jag blev inte riktigt klar över vad ni rekommenderade? Är det så att båda varianterna fungerar lika bra? Fördelen med att ha en 12V generator är att man även skulle kunna använda elverket där man driver utrustningen genom en DC/AC converter från ett batteri som i sin tur laddas upp utav generatorn som drivs av bensinmotorn. Har man en 230V generator så får elverket stå och tuffa konstant för att ge spänning. Hur är det förresten med varvtal o.s.v på generatorn?

Postat: 24 augusti 2006, 18:15:06
av grym
skulle jag göra något för egen del nu så skulle jag vilja ungefär följande
en lagom liten fyrtaktare kopplad till en 12v generator, ett batteri och en bra växelriktare

sen till dom viktiga sakerna, ordentlig ljuddämpare och ett ljuddämpade hölje,
startmotor till fyrtaktaren, och elektronik som håller koll på energiuttaget, så att man inte laddar ur batteriet till mer än 50%, och att man laddar batteriet nästan fullt innan motorn stängs av om belastningen är mindre än en given uteffekt

sen skulle en variant som vore gengasdriven inte vara helt fel

kul saker vore koll på bränslenivån och kommunikation till någon disiplay inne

Postat: 24 augusti 2006, 20:27:25
av neezzen
Okej. Jag är också inne på det spåret med en växelriktare för tillfället. Jag har också funderat på startmotor och kanske även någon form av fjärrstyrning. När det gäller motortyp så tror jag att det i vårat fall blir en tvåtaktare. Någon som vet om det är något speciellt varvtal en 12V generator kräver? Tacksam för svar. Och stort tack till alla som svarat hitills.

Postat: 24 augusti 2006, 22:17:27
av bengt-re
Nja, en väcelströmmare (ja 12V DC-generatorer är likriktade växelströmmsgeneratorer...) behöver inte alltför högt varvtal för att fungera, läs datablad eller mät remskivorna så att du får reda på utväxlingen i sitt ursprungliga system. Försök sedan på generatorn att snurra i samma varvtal som den gjorde i bilen den satt i när motorn där varvade ungefär 2500rpm - för ungefär vid det motorvarvet brukar generatorer kunna lämna ungefär märkström. Det är ingen exakt vetenskap med 12V generatorer - de har on/off spänningsreglering via laddregulatorn så spänningen blir stabil så länge man ligger skapligt rätt i varvtal.

AC synkrongeneratorer snurrar du med antigen 1500 eller 3000 rpm beroende på poltalet i generatorn. Smågeneratorer är oftast 3000 rpm generatorer. Här däremot måste du hitta rätt varval och även reglera det på ungefär 2-4% när - lite beroende på hur känliga förbrukare du använder

Postat: 24 augusti 2006, 22:28:09
av peter555
Jag skulle vilja ha en sån här + en diesel

http://www.jula.se/Butik/default.asp?Or ... _id=SE-740

Postat: 24 augusti 2006, 22:32:35
av bengt-re
Köp då ?!

Postat: 24 augusti 2006, 22:34:02
av peter555
Hmm, det ska byggas ihop oxå

Postat: 24 augusti 2006, 22:36:35
av Kezo
Den i länken har ju inbyggd motor!

Postat: 24 augusti 2006, 22:50:46
av peter555
Så blir det när man har för bråttom

http://www.jula.se/Butik/default.asp?Or ... _id=SE-260

Postat: 24 augusti 2006, 22:55:14
av bengt-re
Jo, men det väger många kg och kräver en motor på 15-20hp för att funger smärtfritt... Trodde inte att det ksulle byggas ett sådant monster..

Postat: 24 augusti 2006, 22:59:47
av peter555
Jo det finns ju betydligt lättare generatorer i Al men då är priset några gånger högre. Jag skulle vilja ha något sådant med vvx för att ta tillvara spillvärmen att köra isf oljepannan.