Sida 1 av 1
Farthållare - aktuator - stegmotor för klen?
Postat: 11 augusti 2006, 17:09:59
av DalaErik
Håller på att konstruera en farthållare till bilen med hjälp av en stegmotor:
http://www.eminebea.com/content/html/en ... 55l048.pdf
som ska dra vajern till förgasaren. Har gjort detta:
http://hem.bredband.net/b654183/bilder/cruise.JPG
Nu är det så att stegmotorn orkar inte dra gasen ordentligt och förgasaren orkar inte dra stegmotorn tillbaka när strömmen är borttagen, vilket krävs av säkerhetsskäl. Är tyvärr ingen kung på mekanik, men tror ni det fungerar bättre med en kraftigare stegmotor utan utväxling (två kugghjul)?
Var kan man köpa lite kraftigare stegmotorer som ej är dyra?
Kom gärna med idéer.
Postat: 11 augusti 2006, 17:55:16
av Nisse
Vad använder du för vajer?
På bilden ser det ut som pianotråd. Det går tungt.
/ Nils
Postat: 11 augusti 2006, 18:07:46
av DalaErik
Det är vanlig nyinköpt växelvajer till cykel (flertrådig), den känns i alla fall lätt när man drar med fingrarna.
Postat: 11 augusti 2006, 20:59:50
av baron3d
Det ser bra ut. En vire ger en del friktion. Min konstruktion drog i gasen direkt med en nylon lina. Prova utan wiren. Annars skiljer inte konstruktionen mycket från min.
Du skulle nog ha bättre lager. Bara en plåt kan ge hög friktion.
Postat: 11 augusti 2006, 21:00:31
av Fagge
Jag förstår inte varför du använder utväxling till en stegmotor, di flesta brukar ju klara 200steg /varv & kör man dom sakta så är di flesta stegmotorer urstarka!.
Men om du kopplar bort alla sladdar till stegmotorn, orkar förgasaren skruva tillbaks den då?.
Postat: 11 augusti 2006, 23:02:57
av DalaErik
Intressanta svar,
baron3d: har du din aktuatorn i motorrummet? Tänkte att det blir nog lätt för varmt för elektroniken/stegmotorn där. Annars blir det ju trixigt att få in linan till aktuatorn utan vajerhölje. Eller du kanske använde någon sorts hölje ändå?
Hjulen ligger inte mot plåten, utan en bricka emellan. Känns inte som det är så mycket friktion om man känner med handen, men det kanske blir mer när grejerna är spända?
Fagge: Motorn är egentligen inte så mycket neddrevad, vajerhjulet är ganska stort. Det får fördelen att aldrig blir två lager vajer på det, vilket det blir med ett mindre hjul direkt på motorn.
Dessutom hade jag ett vajerhjul från HP-skrivaren gratis med den konstruktionen.
Men du menar att man kan modifiera mjukvaran för att få den att dra (ett steg i taget)?
Postat: 12 augusti 2006, 07:31:47
av baron3d
Ja, aktuatorn är i motorrummet. Placerade den så att linan går rakt.
Sista delen går linan över i en ståltråd.
Motorn blev i början överhättad med minskad dragförmåga som följd.
Så det fick bli en kylfläkt med luft slang

Postat: 13 augusti 2006, 23:04:02
av Bosen
Jag är kanske lite besserwisser...men bara föratt förklara till dom som inte vet: En farthållare i normala fall (vad jag vat) vara konstruerad av en vaccumklocka som drar i gasspjället. Vakumklockans undertryck styrs utav en ventil som är som är elektroniskt styrd på något sätt... hur vet jag ej... men det skulle vara kul att veta...
Rätta mig om jag har fel... det kan absolut hända att morderna bilara använder stegmotorer eller liknande...
Postat: 13 augusti 2006, 23:12:19
av DalaErik
Bosen: visst, det finns olika sätt att realisera samma sak.
Postat: 13 augusti 2006, 23:27:43
av baron3d
Bosen:
Det är svårt att hitta billiga och lämpliga ventiler.
Postat: 16 augusti 2006, 09:04:45
av Variosboy
Bosen skrev:Jag är kanske lite besserwisser...men bara föratt förklara till dom som inte vet: En farthållare i normala fall (vad jag vat) vara konstruerad av en vaccumklocka som drar i gasspjället. Vakumklockans undertryck styrs utav en ventil som är som är elektroniskt styrd på något sätt... hur vet jag ej... men det skulle vara kul att veta...
Rätta mig om jag har fel... det kan absolut hända att morderna bilara använder stegmotorer eller liknande...
på många moderna bilar sitter det ju E-gas, alltså, det sitter ingen gasvajer, utan gasspjället är styrt av en stegmotor direkt.
så på moderna bilar är ju farthållaren bara en mjukvarugrej.
Postat: 16 augusti 2006, 15:15:46
av jojje
Jag har en sån E-gas och farthållare på min nuvarande bil. Funkar helt pöfect.
Hade en SAAB -82 en gång. Den gasade, inte gasa, gasa, inte gasa osv. hela tiden, skitjobbigt.
Postat: 1 oktober 2006, 19:27:09
av DalaErik
baron3d: Vad körde du för typ av lina och var köpte du den? Nål nylonlina temperaturen kring bilmotorn?
Har ju cykelvajer, men har bytt concept (bara en stegmotor utan utväxling) och det känns som om cykelvajern har svårt att lägga sig smidigt runt en så smal stång (har litet drivjhul för att öka moment/utväxling).
Postat: 1 oktober 2006, 23:18:37
av baron3d
För att linan inte skulle trasslasig tog jag en ståltråd första biten.
Gick inte över till nylonlina förrän ca 10cm från motorn.
Jaha, var jag köpte den??? Tror att det är sådan lina som man spänner upp på byggen för att dra en viss linje, t.ex. höjden på en mur. Linan är c:a 1.5mm i diameter och mycket stark.
Kolla hos Lantmännen eller en järnhandlare. (Persiennlina kanske?)