Pulsmätning (hjärtslag)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
streko

Pulsmätning (hjärtslag)

Inlägg av streko »

Hej!
Vill mäta pulsen, dvs hjärtslagen, och inte digitala pulser utan biologiska pulser. Önskar göra en inbyggd pulsmätare så att när man tar upp enheten så får man fram pulsen. Tex så man kan bygga in den i en datormus. När man tar i musen så mäter denm pulsen utan att man störs av den. Man ska alltså inte märka av pulsmätningen utan den sker automatiskt.

Bygga själva styrelektroniken med hjälp av uP begriper jag, men hur detekterar man pulsslagen på lämpligaste sättet? Lämplig sensor?

Någon som kan något om detta och har tips. Vill bygga en enhet själv.
Sökte runt lite på Google men hittar ju bara färdiga lösningar där de inte talar om hur de gjort :cry:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

En metod som fungerar "passivt" är att mäta ljusgenomsläppligheten då denna varierar i takt med pulsen. Jag vet inte om man kan lyckas göra det som refelexdetektor, men med fotodiod på ena sidan och led på andra sidan av ett finger eller ännu bättre örsnibben så fungerar det riktigt bra med så pass stora variationer att det är lätt att detektera.
streko

Inlägg av streko »

Tack! Vad jag förstår heter den metoden pulsoximetri! Det verkar bara vara två olika metoder som används för att mäta pulsen. Pulsband och pulsoximetri.

"Pulsoximetri instrument som registrerar puls och syremättnadsgrad i artärblod genom genomlysning av exempelvis ett finger, men kan också fästas på tå, örsnibb eller på patientens panna."

Pulsband är ett band med elektroder på som man fäster mot kroppen. Nackdelen med det är att man tydligen behöver flera elektroder (fler än en) samt att det måste vara fuktigt för att fungera.

Så hittat mer info, men ingen kunskap om att bygga en mätenhet :?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Coolt att man kan göra så med ljuset! Någon som vet nåt projekt på nätet som använder sig av detta?
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Spånar lite

Inlägg av SvenPon »

Skulle kunna tänka mig ett pietzoelektiskt element
som känner tryckändringen i fingertoppen.

Infraljudfilter som bara släpper fram <= 3 Hz
streko

Inlägg av streko »

Mmmm..just det 3 Hz räcker. Maxpulsen brukar man ju säga är 220 - ens ålder => max 3,67 Hz. Men kunna mäta 180 slag räcker långt i denna tillämpning.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det knepiga är att musklerna ger ifrån sig väldigt lågfrekventa ljud. Om man förstorar ljudet så låter det som åska eller när man sätter sig sakta i en skinnfåtölj. Det är inte omöjligt att det skulle kunna störa, men pulsen kanske har en högre amplitud. Men det går ju förstås att kolla hur det ligger till med det.

Spännande projekt. Jag har haft lite idéer om att bygga en "stress-varnare" genom att mäta bl.a puls och muskelspänningar. Att slippa bära omkring på elektroder skulle underlätta mycket.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Pietzo och tummen

Inlägg av SvenPon »

Den bästa källan för att styra ett element vore tummen.

Vem har inte känt hur det bultar i den när hammaren varit på den . :evil:
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Skriv svar