Sida 1 av 2
Mekaniksimuleringsprogram
Postat: 8 augusti 2006, 14:37:07
av JimmyAndersson
Någon som känner till om det finns något mekaniksimuleringsprogram? (25 bokstäver!)
Dvs något där man kan sätta ihop olika delar och testa om det rör sig som man vill. Det vore en bra hjälp när man t.ex bygger robotar eller annat som ska röra på sig.
Postat: 8 augusti 2006, 14:52:03
av strombom
Kanske detta
http://msdn.microsoft.com/robotics/
Annars finns pro/engineer men det är lite dyrt
http://www.ptc.com/
/Johan
Postat: 8 augusti 2006, 15:33:14
av MicaelKarlsson
Har för mig att det finns något som heter Adams där du kan bygga upp mekaniska system och testa dessa.
Edit: det finns här:
http://www.mscsoftware.com/products/adams.cfm
Använde det lite under utbildningen och det krvs en hel del datorkapacitet och tjock plånbok skulle jag tro.
Postat: 8 augusti 2006, 15:45:55
av strombom
Ja Adams använde de som konstruerade hjulupphängningen för vår formulastudentbil.
/Johan
Postat: 8 augusti 2006, 16:00:36
av JimmyAndersson
Nu har jag installerat Robotic Studio. Men, måste man *programmera* allt? Hjälpen är inget vidare. Klickar man på "Getting started" så står det:
*System Requirements
*How to Install and Uninstall Microsoft Robotics Studio
Ehm.. jag vet redan hur jag installerade programmet..
Så, hur får man reda på hur man kommer igång??
Om programmet fungera på så vis att man måste programmera varje liten ändring i C eller Python så vinner jag inget på det. Jag är ute efter något som gör det *enklare* att designa mekaniken på robotar och liknande.
Finns det inget GUI? Som vanligt är Microsofts sajter röriga...
edit: Suck. Programmet installerade sig i C: där jag har WinXP för musikredigering. Mitt "vanliga" WinXP ligger i D: och det är därifrån jag startade installationen. Snälla Microsoft....
edit 2: Funderar på om jag ska kolla på "Getting started" ändå, och särskillt delen "Uninstall Microsoft Robotics Studio"...
Postat: 8 augusti 2006, 19:06:26
av Andax
Det beror på vad du menar med göra det *enklare* att designa mekaniken på robotar.
Det finns ett program som heter Webots som verkar bra för att simulera robotar. Det bygger på en beräkningsmotor ODE som är open source, men Webots självt är dyrt ($3000 tror jag).
ODE används i ett open source projekt kallat DANCE som kan simulera förenklade mekaniska system.
http://www.magix.ucla.edu/dance/ Checka filmerna
Andra freeware är Juice och SimRobot.
Postat: 8 augusti 2006, 20:38:06
av JimmyAndersson
"Det beror på vad du menar med göra det *enklare* att designa mekaniken på robotar."
Ett påhittat exempel:
Låt säga att på hjul1 sitter på en motor. Det hjulets diameter är känd. Men det andra hjulets placering (och då även diameter) beror på hur ett gäng kugghjul (bakom hjul2) är utformade för att ge ett visst varvtal. Alltså behöver jag bestämma kugghjulen innan jag vet hjul2's diameter och balkens längd och placering. Visst låter det lite rörigt?
För att lösa detta skulle jag vilja ha något program som låter mig simulera bästa placeringen av kugghjul för att få rätt resultat. Behöver då även kunna få fram balkens längd och placering på de båda hjulen.
Sånt här går förstås att räkna sig fram till, men det blir många uträkningar om det visar sig att man behöver göra om någon liten del i övriga designen. Därför vill jag slippa massa programmering bara för att få fram liknande bilder på skärmen. Det skulle ta lika lång tid att bygga det i verkligheten, så då tjänar man inget på det.
Postat: 9 augusti 2006, 00:05:58
av Andax
Ahh, jag förstår vad du menar, men jag förstår inte vad du menar!
Med andra ord... Jag förstår vad du är ute efter för program, men ditt mekanikexempel (i alla fall förklaringen) går över mitt förstånd...
Vad för program har du gjort skissen i?
Postat: 9 augusti 2006, 00:18:28
av zeus
sketchup
Postat: 9 augusti 2006, 08:47:11
av Kezo
Jag installerade också robotics studio, fattade inte heller hur det funkade...
Fast hos mig installerades det inte på C: utan på L:, på min slavdisk

(jag har ingen windowsinstallation där)
Postat: 9 augusti 2006, 09:48:22
av JimmyAndersson
Typiskt Pyttemjuk och Windoze..
Andax: Jag förstod knappt själv.

Därför behöver jag ett program där jag kan testa olika placeringar och funktioner. Om t.ex balken i exemplet är för kort så kommer den försöka dra hjulen i sidled och fungera som broms. Kanske inte riktigt vad man vill.
Postat: 9 augusti 2006, 11:22:52
av Andax
På jobbet använder vi SolidWorks. Tyvärr otänkbart för en privatperson.
Förut fanns ett program som hette Pro/Desktop Express som var en lite nerbandat version av Pro/Engineer som var gratis. Det klarade det som du vill göra.
Det är verkligen synd att det inte finns kvar.
Postat: 9 augusti 2006, 11:56:23
av strombom
Jag installerade robotstudio, det var ju inga problem att välja var det skulle installeras. Sedan valde jag tutorial 4 och öppnade den i C# express. Det följde med lättläst dokumentation, tutorial 4 är en robotarm och den är väldigt lätt att styra med 5 variabler. Man får ju dock inte ut några siffror ur det här programmet, det är inte riktigt syftet.
/Johan
Postat: 9 augusti 2006, 12:39:07
av JimmyAndersson
Hm, du kanske valde "Custom installation" ? (minns inte exakt vad det står.) Konstigt om man måste välja det för att installera i rätt Windows när *alla* mina andra program vet vilket Windows som körs.
Var hittade du den lättlästa dokumentationen?
Att man kan styra med några få variabler låter mycket bra. Tyvärr behöver jag även någon specifik enhet (mm, tum, whatever) för att kunna överföra modellen till praktiken.
Har laddat ner Juice nu. Tog knappt en minut att installera med msi (samma typ som RobotStudio använder.) Installern hittade direkt rätt Windows-installation.
Laddade in "SimpleHex", dvs en robot med 6st ben. Klicka på 'Play', markera en led och flytta med musen. Kul och enkelt. Men än så länge har jag inte hittat något sätt att mäta delarna.
Man kanske måste ha något dyrt program för att kunna överföra en datormodell till verkligheten?
..oj, nu trillade roboten på rygg.
Pust, jag kunde resa den igen.
edit: Man kan även ändra gravitation och friktion. Praktiskt om man ska skicka en robot till mars..
edit 2: Kom på att man kan göra om programmets enheter till t.ex millimeter. Sedan är det ju bara att ändra skalan. Hm, det här kan nog fungera för mig.
Postat: 9 augusti 2006, 13:23:30
av maxxflow
Man kanske måste ha något dyrt program för att kunna överföra en datormodell till verkligheten?
Du menar så att du bara trycker på "Skriv ut" så får du modellen utskriven i din 3d-skrivare som innehåller alla grundämnen och kan sätta ihop alla sorters material?
