Jag har bara hört uttrycket "mask" i samband med snäckväxlar men du ska uppenbarligen inte ha en snäckväxel. (den typen av växlar suger)
I regel så behöver man inte kugghjuls-transmissioner i en sån här konstruktion. Det ska räcka med Ledarskruvens transmission så jag utesluter det i min beräkning.
Här följer lite info ur mitt perspektiv för jag antar att du även vill räkna på kraften:
Om du är intresserad av den linjära kraften så använd denna formel:
Linjär kraft[N]=Vridmoment[Nm]*((2000*Pi)/LedarSkruvens Stigning[mm])
Om du vill veta vilket vridmoment du behöver så använd denna:
Vridmoment[Nm]=(Linjär kraft[N]*LedarSkruvens Stigning[mm])/(2000*Pi)
1Kg = 10N
1Nm = 1N på en hävarm som är 1Meter lång.
Jag rekomenderar att multiplicera vridmomentet med 2 för friktionens skull.
Kraften på stegmotorer brukar vara spec:at i hållmoment. Det betyder hur stark motorn är när den står stilla.
Jag rekomenderar att välja en motor med ett hållmoment 5*vridmomentet. Men om du vill vara säker så ta reda på motorns vridmoment vid din stegfrekvens.
Jag förtydligar: om du har motorns vridmoment och inte hållmoment så strunta i att multiplicera med 5.
Ex:
Linjär kraft = 5Kg = 50N
LedarSkruvStigning = 2.5mm
LinjärUpplösning = 0.025mm
Stegfrekvens = 500 steg/sekund
Motorns Hållmoment = okänd
Motorns Stegvinkel = okänd
Linjär hastighet = okänd
(50*2.5)/(2000*Pi) = 0.0199Nm
0.0199*2*5 = 0.199Nm (Motorns Hållmoment)
OBS. Siffran 2 för friktionen och 5*vridmomentet är bara en uppskattning och bör ifrågasättas.
2.5/0.025 = 100 steg/varv
360/100 = 3.6 grader (Motorns Stegvinkel)
Om du har en stegfrekvens på 500 steg/sekund så blir linjär hastighet 12.5mm/sekund (stegfrekvens/steg per varv*Stigning)
Det var bara ett exempel.. prova själv att räkna om du har andra indata.
Oj va mycket text det blev. Informationen är inte hämtad från en formelsamling utan från mitt huvud.
