Sida 1 av 1
Bilel, positionsljusen är alltid på!
Postat: 11 juli 2006, 20:09:53
av gvs
Nu börjas det igen... Upptäckte att positionsljus, bakljus, instrumentbelysning och skyltbelysning var tända på bilen även då den var av och nyckeln ur tagen. Löste det tillfälligt genom att rycka två säkringar á 10A. Hur är det kopplat? Till tändningslåset antar jag eller är det till vänster pinne (där man väljer av, parkering, halvljus)? Oavsett vilken det är så antar jag att den inte kan bryta 2*10A så det borde sitta ett relä eller? Var ska jag börja felsöka...
Det är en Mitsubishi Lancer -92
Postat: 11 juli 2006, 20:20:30
av MadModder
Jag hade ett skumt problem förut på en Opel. Det lyste inte när jag hade bilen igång, och det lyste när jag stängt av den.
Det var reläet för automatiskt halvljus som pajat.
Det ska tydligen kunna bli såna fel också om en diod pajat i generatorn.
Postat: 11 juli 2006, 20:31:30
av rehnmaak
Har du dragkrok? Kolla jordfel i släpvagnskontakten....
Postat: 11 juli 2006, 20:32:34
av gvs
hm.. om det är generatorn som spökar borde ju gå att ta reda på genom att koppla loss huvudsäkringen på 80A mellan generator och batteri.
EDIT: ingen dragkrok.
Postat: 11 juli 2006, 21:34:53
av Greensilver
På volvobilar är det vanligt att strömställaren i tändningslåset går sönder. Det får de symptom som du beskriver. Testa att jucka lite med nyckeln i tändningslåset och se om det hjälper.
Postat: 11 juli 2006, 21:39:21
av rehnmaak
På volvobilar speciellt 740 fick man det felet om reläsockeln för halvljuset smältsamman pga för mycket 120W lampor i strålkastarna

Postat: 11 juli 2006, 22:03:57
av gvs
Brukar det vara så att låset tar lasten från lyset? inget relä?
Postat: 11 juli 2006, 22:11:08
av PHermansson
Ett relä borde det allt va... Men om tändningslåset drar igång relät spelar det ju ingen roll.
Satt och fikade med familjen för ett tag sedan, farsans bil (Escort -96) stod på parkeringen en bit utanför fönstret. Helt plötsligt slår den sedan tre dagar orörda bilen på helljuset, och när vi smått förvånade går dit är också radion igång. Spooky

Det var glapp i tändningslåset, fixades med 5-56 vilket håller än (men troligen inte i längden). Detta märktes dock genom att tändningslåset inte hade sina fasta lägen utan var 'sladdrigt'.
Postat: 11 juli 2006, 22:15:37
av gvs
Men om det är ett relä kan det ha hängt sig....
Sladdrigt tändningslås? - jo tack... får väl börja med en flaska 5-56 då.
Postat: 11 juli 2006, 22:19:08
av PHermansson
Låter som en bra idé

Postat: 12 juli 2006, 09:11:30
av gvs
En liten fundering:
Det ska väl gå att slå på bakljus + positionsljus/parkeringsljus då bilen är av genom att vrida ljusomkopplaren till läge ett, den för parkeringsljus. Om det är så så borde ju felet ligga där och inte i tändningslåset eller? Tändningslåset styr väl bara halvljusautomatiken?
EDIT: givetvis slås dessa ljus på även då halvljusautomatiken verkar, men den är hel eftersom halvljuset är släkt då bilen är av...