Sida 1 av 1

Motordriven trampbil

Postat: 1 juli 2006, 22:15:00
av maxxflow
Då var det dags för ännu ett "fordonsprojekt" :)
Hittade denna:
Bild
...och fick denna av en kompis:
Bild
Det är en 2-taktsmotor från en röjsåg. Ingen aning om vad den har för motorstyrka eller cylindervolym...
Motorn har centrifugalkoppning, superbra - då kan jag starta med startsnöret när "bilen" står still, och motorn stannar inte om den belastas för mycket.

Började med att fixa en fästplåt för motorn:
Bild Bild Bild
Bild Bild

Lossade trampornas kedjekugghjul från tramp-axeln, och svetsade fast det på en avkortad bit av röjsågsaxeln.
Som stöd i den "fria" änden av axeln fixade jag en plåtbit som jag borrade ett hål i för axeln, och "utanpå" hålet svetsade jag fast en liten plåtbit för att förhindra att axeln åker åt sidan.
Bild Bild

Det är ingen utväxling alls, så den är väldigt svag, men kan nog gå ruskigt fort om den får chans att accelerera ett tag. Ska på semester imorrn, men när jag kommer hem om fyra veckor så kanske jag fixar någon utväxling.
Film kommer också efter semestern.

Postat: 1 juli 2006, 23:35:14
av danei
Varvtaler på tramporna och motorn är nog lite väl olika....

Postat: 2 juli 2006, 04:40:09
av Henry
Får kanske ev ha en hygglig utväxling för att centrifugalkopplingen inte skall bli överhettad eller utsliten i förtid. Dessa kopplingar på motorsågar är så vitt jag vet av torr typ då dom inte behöver segdra igång kedjan utan det är max varv eller inget varv på kedjan som gäller. Sedan är dom inte heller direkt gjorda för sådana belastningar som det blir av att dra en person, men dom kan kanske hålla en tid ändå. Vissa automatväxlade mopeder använder våta typer vilket gör att dom klarar betydligt mer i belastning, är segdragande om det skulle behövas och inte blir överhettade lika lätt, om dom ens kan.

Men är nu denna motor stark så kan det kanske kvitta med ordentliga utväxlingar.

Postat: 2 juli 2006, 05:17:29
av chille
Du har biltemas kit med gängverktyg ser jag 8)

Ska du trimma skiten ur motorn också? Du måste ju bygga alla häftiga saker som datorstyrd tändning, nitromatning osv :D

Postat: 6 juli 2006, 19:05:02
av Turbosharp
roliga projekt du hittar på, saker man tänkt på när man haft sakerna liggandes själv, men aldrig gjort :D jag gjorde dock en lådbil med en jordfräs, kopplingen var att man hade en arm med frihjul längst ut som spännde remmen när man skulle iväg. körde med rykande start varje gång kan jag säga ^^ gick åt rätt många generator remmar innan lådbilen fick vila för gott.

om jag vore du skulle jag satt motorn bak, om du har tillgång till svets och material vill säga. sen kan jag säga att din motor varvar 7000+ och din utväxling till detta är tok för lite. säg att du vill att den ska göra 10-30 km/h (nu lär den gå i 80knyck+ om motorn får varva ut) så får du räkna ut utväxlingen baklänges med start från omkretsen på hjulet.

antingen x antal drev eller kanske driv-växeln från framhjulsdrivningen på en drivande gräsklippare. om den nu skulle palla trycket.

lägg upp lite filmer sen :) good luck

Postat: 7 augusti 2006, 14:45:34
av maxxflow
Hade en gammal gräsklippare med bakhjulsdrift som jag tog växeln från..
Det är en såndär snäckväxel eller vad det heter, ett kugghjul runtom en axel och en annan axel som är som en stor "skruv" som ligger bredvid kugghjulet i 90 graders vinkel i förhållande till den andra axeln, som snurrar på kugghjulet när man vrider på "skruven"..
Så jag kapade av en bit på mitten av bakhjulsaxeln och skarvade in växeln där mha. ett par rörbitar..
Bild

På dessa gräsklipparväxlar finns en spak för "koppling", som är kopplad till till handtaget på gräsklipparen som man trycker in för att få den att gå framåt.
Eftersom min motor har centrifugalkoppling så tänkte jag "låsa" kopplingen i växeln så att den alltid "driver".. Jag pillade isär växeln och efter mycket pillande och olje-kladdande (den var oljefylld..) kom jag fram till att den enklaste lösningen var att mha. rörtång vrida kopplingsspaken "längre än vad som var man normalt kan", då klämde den fast sig i ett läge där kopplingen var "aktiverad" hela tiden..
Kopplingen fungerade förresten så att kugghjulet som satt runt "hjul"-axeln inuti växeln satt löst, det kunde alltså snurra fritt och satt inte fast i axeln.. Kugghjulet hade en urgröpning som var "konformad", så att en konformad sak som satt fast i axeln kunde tryckas in där. När man drog i kopplingsspaken trycktes "konan(/konen?)" in i kugghjulet så att kugghjulet drev runt konan och därmed också axeln..

Vid provkörning upptäckte jag dock flera saker som behövde göras om... Rörbitarna som skarvade ihop växeln och hjulaxeln var mjuka vattenledningsrör av koppar :doh:, så de höll inte särskilt länge.. Bytte mot stålrör..
Växel-"låsningen" var för klen, den "slirade" och drev för dåligt...

Jag hade en annan nästan likadan växel som jag monterade istället, den var dessutom lite rejälare (av aluminium, den förra var av plast)
Testade först att använda kopplingsspaken genom att koppla den via "cykelwire" till en spak vid sidan av stolen, jag låste då centrifugalkopplingen mha. en skruv+mutter genom trumman så att de fjäderbelastade "metallklumparna" hakade i skruven och alltid drev runt trumman..
Kom efter provkörning fram till att det inte var nån jättebra lösning, man skulle helst ha tre händer... En för koppling, en för gas och en för ratt :)
Så jag tog bort låsningen från centrifugalkopplingen och låste istället växeln på ett bättre sätt än tidigare (tror jag iaf, har inte testat än). Jag borrade tre hål precis i kanten mellan konan och kugghjulet, så att det blev tre spår i konan och i kugghjulets insida, sen satte jag en pinne i varje "hål", så att kugghjulet alltid drar med sig konan när det snurrar..

Skarvröret på drivhjulssidan av axeln (det är bara ena hjulet som driver, det andra snurrar fritt) var fortfarande för klent visade det sig, ska se om jag kan fixa nåt rejälare av t.ex. en tjock metallstång som jag borrar hål igenom för axlarna...

edit: Nu när jag har denna växeln så använder jag alltså ingen kedja alls, och motorn är monterad framför ratten med axeln pekande bakåt istället för åt sidan...