Sida 1 av 3
Mäta G-kraft
Postat: 19 juni 2006, 00:50:08
av SweLogan
Jag är lite intresserad av att mäta g kraftern i bilen när man kör.
Vilka senssorer kan man använda för detta?
Skulle denna funka?
Postat: 19 juni 2006, 07:11:46
av bengt-re
Memsic 2125 är en bra krets för detta. Finns andra också, men den är rätt bra
"
The Memsic 2125 is a low cost, dual-axis thermal accelerometer capable of measuring dynamic acceleration (vibration) and static acceleration (gravity) with a range of ±2 g. For integration into existing applications, the Memsic 2125 is electrically compatible with other popular accelerometers.
Some of the Memsic 2125's features:
Measure 0 to ±2 g on either axis; less than 1 mg resolution
Fully temperature compensated over 0° to 70° C range
Simple, pulse output of g-force for X and Y axis
Analog output of temperature (TOut pin)
Low current operation: less than 4 mA at 5 vdc "
Postat: 19 juni 2006, 12:14:04
av farskost
Freescale har ett ganska brett sortimet an sådana sensorer, och ett par ganska trevliga pdf filer om hur man kan använda dom..
http://www.freescale.com/webapp/sps/sit ... 0112691118
Postat: 19 juni 2006, 17:11:52
av $tiff
På tal om accelerometrar, är det någon som har fått igång en
MMA7260Q?
De verkar väldigt trevliga, tyvärr kan jag inte bekräfta det själv trots att jag har två själv

Postat: 19 juni 2006, 19:48:24
av SweLogan
Men räcker 2g för detta? Iof så är min bil inte så stark 102hp

Postat: 19 juni 2006, 19:56:22
av MadModder
är du säker på att det är hp?
En horsepower = 745.699872 Watt
En hästkraft = 735,49875 Watt
Detta betyder att 1hp=1,01387hk.

Postat: 19 juni 2006, 20:06:39
av babbage
Lite överslagsräkning:
Vid likformig acceleration, t=V/a
100km/h ~ 30 m/s
g ~ 10 m/s^2; a=2g
t=30/20 s = 1,5s från 0 till 100 km/h
Nu är visserligen inte en bils acceleration (eller retardation) likformig, men nog borde det räcka med att kunna mäta 2g för en bil med 102 hästkrafter.
Postat: 19 juni 2006, 21:16:42
av SweLogan
Enligt Peugeot Sport Club så ska min bil göra 0-100 på 8,6sek
Postat: 19 juni 2006, 21:30:44
av oJsan
Med en
riktigt bra accelerometer så kan du i teorin integrera mätsignalen en gång och få hastigheten. Integrerar du ytterligare en gång får du tillryggalagd sträcka.

Men det förutsätter att du har mycket korrekta mätvärden...

Postat: 19 juni 2006, 21:43:17
av bengt-re
I princip kan inte en bil accelerera med mer än 1g då detta innebär att friktionskofficienten mellan asfalten och gummit måste vara 1 och all vikt på drivande hjul. Oki, oki - det går att komma runt detta på specialpreppade banor med specialdäck, men på en vanlig väg är 3 sekunder det snabbaste du kan avverka 0-100 på oavsätt hur mycket effekt du har.
Postat: 19 juni 2006, 23:22:10
av baron3d
Vid en downforce på 0. Har man en downforce på 5000N så kan man accsa fortare

Postat: 19 juni 2006, 23:32:06
av babbage
Det här med friktion är knepigt. Jag har sett uppgifter att friktionskoefficienten på vanlig torr väg kan vara i storleksordningen 1 till 1,3. Om vägen bara är lite fuktig kan det sjunka till omkring 0,7 till nästan ingenting (typ 0,01) på glansis.
Friktionen beror på så många olika parametrar:
Ytornas jämnhet
Ytornas hårdhet
Vätskor/partiklar som kan komma in mellan ytorna och "smörja"
Ytornas material och kemiska bindningar mellan dessa
+ säkert många fler faktorer
Förutom downforce kan man ju tänka sig att en bakhjulsdriven bil får lite extra "tyngd" på bakhjulen på grund av ett vridande moment som vill lyfta framhjulen. Fast för en framhjulsdriven Peugeot blir det väl då tvärtom.
Edit: Downforce har man ju ingen nytta av i början när hastigheten är noll. Den ökar ju den möjliga kurvhastigheten och förkortar bromssträckan. Hur det är med accelerationen vet jag inte, downforce får man på bekostnad av ökat luftmotstånd så det kanske är ett nollsummespel. Fast jag vet inte och det känns inte självklart hur det ligger till för mig. En bra aerodynamik är ju alltid bättre än en dålig. Men kanske viktigare om man ska acca upp till kanske 200km/h, men det är ju ointressant eftersom det är olagligt på vanlig väg.
Edit2: Det finns gott om motorcyklar där det redovisas 0-100 tider under tre sekunder t.ex. CBR1000RR och R1100W
Postat: 20 juni 2006, 00:29:44
av SweLogan
Meningen är att mätaren ska mäta när bilen börjar saktan ner så ska en lampa tändas, som en shiftlight.
Postat: 20 juni 2006, 09:38:29
av babbage
Så du vill få en indikation på när du har passerat varvtalet för maximala vridmomentet genom att accelerationen avtar?
Är det inte i sådana fall enklare att koppla det direkt till varvtalet så att inte lampan tänds när man släpper gasen, bromsar, kommer i en nedförsbacke efter ett krön mm när man inte vill växla?
Postat: 20 juni 2006, 11:36:17
av SweLogan
Precis!
Jag har även tänkt på det med.
Varvräknaren på en bil? Bara det att jag har inte lyckats med just den biten än...
För den iden borde la funka, om g-mätaren märker att g sjunker men varvräknaren fortfarande stiger, då ska den blinka.