Sida 1 av 3

Spänningsvakt

Postat: 15 juni 2006, 20:20:54
av Eelector
Jag har ett 12V relä som sluts genom en 2n2222 transistor. För att hindra att de anslutna förbrukarna drar slut på bilbatteriet skulle jag vilja ha någon form av "spänningsvakt" som gör att relät inte kan dra om spänningen är för låg. Hur låg spänning kan man tillåta och fortfarande ha tillräckligt med kräm för att kunna starta bilen? 11v?

Jag har tillgång till 10, 12 och 13 volts zener dioder. Är det en lämlig lösning att t.ex. sätta två 4148 följt av en 10V zener mellan 12V och 2222:ans bas? Dvs om spänningen understiger 0.7+0.7+10 volt så kommer ingen ström fram till basen?

Postat: 15 juni 2006, 20:23:14
av v-g
Bästa är väl en op då kan du få stor nogrannhet. Tror inte du ska gå under 12 volt alls för att få igång bilen ÖHT. Ett normalt batteri ligger en bit över 12 volt i vilospänning.

Postat: 15 juni 2006, 20:27:20
av Eelector
Hur menar du med en op? Vilken spänning skall den jämföra mot?
Jag har inte så stor koll :)

Postat: 15 juni 2006, 23:21:46
av pagge
Är det inte bättre att göra så att dina prylar som drar mkt ström är kopplade till tändningen?

Postat: 15 juni 2006, 23:31:44
av Zyxel615
Fast meningen är kanske att de ska kunna köras en kortare period med motorn av?

Postat: 16 juni 2006, 00:06:07
av Eelector
pagge: som zyxel säger så vill jag kunna köra en stund utan att tändningen på, men ändå inte riskera att inte kunna starta bilen. Förbrukaren är en 12->19V converter för en laptop.

Postat: 16 juni 2006, 14:05:21
av pagge
Jag är lite skeptisk till att mäta polspänningen. Visst kan det fungera men det känns lite opålitligt vid olika tepraturer m.m. Skulle det duga med en timer som slår av efter en timme eller vill du absolut kräma ur det mesta du kan ur batteriet?

Om du ändå vill ha spännigsstyrt så hittar vi på nåt, men överväg ändå nån slags timer. Kanske med resetknapp om du vill sitta länge i bilen. Tycker det känns robustare.

Jag skulle i vilket fall rekomendera att du använder en mosfet istället för ett relä i detta fallet. Drar mindre ström och är billigare och lättare att styra från OP/Timer vilket du nu väljer.

Postat: 16 juni 2006, 15:35:31
av v-g
Med op tänkte jag såhär:
-sidan från säg en 5v stab
+sidan på en spänningsdelare

eller tänker jag helt fel nu?

Däremot håller jag med pagge att voltmätning är svårt på bilbatterier då det inte ger helt rättvisande resultat. Vill man vara 100% säker så har man ett extrabatteri med ett relä som slås på när motorn är igång(för laddningen då).

Postat: 16 juni 2006, 18:05:57
av pagge
Näe, det blir nog bra. Nåt i den här stilen kanke
Bild

Fan kom just på att den där kommer ju att ligga och dra ström hela tiden. Inte mycket för all del men över några veckor så... skulle kanske behöva modifiera så att den kapar strömmen till sig själv också när den slår av.

Men ta och fundera på om det går bra med en timer istället, isåfall blir det väl en 555a istället för en OP och det går säkert att se till att den kapar strömmen til sig själv på nåt bra sätt.

Postat: 16 juni 2006, 18:33:21
av Biker
Jag har på motorcykeln vissa av eluttagena och stereon kopplade via en modul som bryter spänningen vid 11,7.
Batteriet är på 14 amp och detta innebär att vid belastningar som kan vara momentant höga så sjunker batterispåänningen och dom anslutna enheterna stängs av - trots att motorn garanterat går att starta.
Man kan nog välja en lägre cut off spänning på kanske 10,5.
Speciellt om utrustningen är sådan att den kräver manuell återtart och inte ligger och pumpar ut batteriet varje gång det återhämtat sig.

Nu får man ju tänka på att om man dränerar ett mc acc med 10 amp så sjunker spänningen i ett nafs ned till kanske 11,5 utan att batteriet är slut.
Ett bilbatteri på 80A klarar liknande belastning utan samma åkomma på flera timmar.

Jag skall plocka ned urladdningskyddet och modifiera det till frånslag på 10V istället för att använda det som skydd mot batteriskador.
Har sedan tidigare backup batterier som kan kopplas på när huvudaccen är slut så urladdningskyddet kommer bara att skydda för djupurladdning - typ helt dränerat acc.

Re: Spänningsvakt

Postat: 5 maj 2020, 19:23:09
av Klickmans
En fråga gällande Project2020. (med automatisk start av positionsljus via PIR)

Systembatteriet har en tendens att gå väldigt långt ner, så jag vill bygga en spänningsvakt.
Har sökt på forumet utan att hitta det svar som behövs, någon här som vet hur man bygger?
Har lysdioder för indikering, men det krävs mer än det. Vill gärna bygga den själv, några tips?

Alternativt kan jag köpa en begagnad här på forumet. Mitt batteri ser ut så här

Har visserligen aldrig byggt tidigare, men 2020 är året då detta ska bli verklighet, lite lättbyggt.
Mest för att lära mig förstå hur man gör, och så sikt för att kunna reperera enklare elektronikfel.
Har inga komponenter, så om jag får svar vore det fint med länkar där jag kan beställa delarna.
PIR Player monterad i tunnan.jpg
Tack Eelector för att jag "fick låna" din tråd.

Re: Spänningsvakt

Postat: 5 maj 2020, 19:59:08
av HUGGBÄVERN
En väldigt enkel spänningsvakt, vilken nämnts ovan är den här:

Bild

Zenerdioden (som kan ha vilket värde som helst i princip) ger en referenspunkt; i detta fall 6V. Med trimpoten ställer man så in den spänning vid vilken man ska bryta reläet. I fallet reläet ska bryta vid 12V, får man vrida trimmern halvvägs.

Re: Spänningsvakt

Postat: 5 maj 2020, 20:31:52
av Klickmans
@HUGGBÄVERN

Kan tyvärr inte se bilden, så jag blev inte klok på detta.

Ditt svar ser ut så här (i Brave Browser)
No Bild.JPG

Re: Spänningsvakt

Postat: 5 maj 2020, 20:40:50
av hummel
Ser inget konstigt med bilden, har du testat med en annan webläsare?

Re: Spänningsvakt

Postat: 5 maj 2020, 20:43:11
av Klickmans
@hummel

Har ingen annan, Chrome åkte ut för att den släppte igenom väl mycket riktad reklam.
Kan du återpublicera bilden här så jag kan se vad Huggbävern menar med det han skrev?

Det här felet uppstår dock inte så ofta.