Eldriven trehjuling 2
Postat: 12 juni 2006, 22:10:51
Någon kanske minns att jag en gång skrev om en eldriven trehjuling som jag och ett par kompisar byggde?
Nu är det dags igen

En kompis till mig hittade trehjulingen på tippen.. Den hade inga bakhjul, men som tur var hade jag just "slaktat" en gräsklippare, vars bakhjul passade perfekt.
Dessa bakhjul hade kuggar invändigt, och kugghjulen från gräsklipparens reduktionsväxelsaxel (som drev hjulen mha. hjulens kuggar) passade perfekt på elmotorns axel! Snacka om tur
Jag svetsade på lite metallbitar som fäste för motorn. En plåt bakom motorn, i vilken jag borrade två hål så att jag kunde skruva fast motorns "bak-ända", och två små metallbitar på var sida om motorns "fram-ända" för att hålla fast den i sidled.

Den runda saken bredvid motorn är en solenoid från en annan startmotor, som jag använder eftersom jag inte hade någon strömbrytare som klarar ett par hundra ampere
Jättesmidigt, då kan jag ha en liten strömbrytare på ratten istället 
Och så får man ett såntdär häftigt "KLONK"-ljud när man startar motorn

Motorn och dess fästen ur annan vinkel...

Strömbrytaren på ratten...

Resultatet efter att två gånger ha försökt borra hålet för strömbrytaren med alltför billiga borr...
Först hade jag borrat ett litet hål med ett mindre borr, sedan skulle jag borra upp det till större diameter med dessa borr.. Borren blev rödglödande och mjuka i spetsen, och pressades ut genom det lilla hålet så att den speciella formen uppstod
Hittills har jag testkört den med min 15A bilbatteriladdare, då orkar den nätt och jämnt röra sig när jag sitter på. Utan "last" går den fort...
Det ska bli intressant att se hur det går med en 75Ah blyacc sedan...
Själva trehjulingen ser ju inte så jätterolig ut, den är ganska rostig... Skulle vilja slipa bort all rost och sen kallgalva den med Biltemas zinkspray som jag nyligen införskaffade
Men hur slipar man enklast en sånhär grej? "Blästra" var det första som dök upp i mitt huvud, men jag har ingen blästringsutrustning...
Nu är det dags igen


En kompis till mig hittade trehjulingen på tippen.. Den hade inga bakhjul, men som tur var hade jag just "slaktat" en gräsklippare, vars bakhjul passade perfekt.
Dessa bakhjul hade kuggar invändigt, och kugghjulen från gräsklipparens reduktionsväxelsaxel (som drev hjulen mha. hjulens kuggar) passade perfekt på elmotorns axel! Snacka om tur

Jag svetsade på lite metallbitar som fäste för motorn. En plåt bakom motorn, i vilken jag borrade två hål så att jag kunde skruva fast motorns "bak-ända", och två små metallbitar på var sida om motorns "fram-ända" för att hålla fast den i sidled.

Den runda saken bredvid motorn är en solenoid från en annan startmotor, som jag använder eftersom jag inte hade någon strömbrytare som klarar ett par hundra ampere


Och så får man ett såntdär häftigt "KLONK"-ljud när man startar motorn


Motorn och dess fästen ur annan vinkel...

Strömbrytaren på ratten...

Resultatet efter att två gånger ha försökt borra hålet för strömbrytaren med alltför billiga borr...

Först hade jag borrat ett litet hål med ett mindre borr, sedan skulle jag borra upp det till större diameter med dessa borr.. Borren blev rödglödande och mjuka i spetsen, och pressades ut genom det lilla hålet så att den speciella formen uppstod

Hittills har jag testkört den med min 15A bilbatteriladdare, då orkar den nätt och jämnt röra sig när jag sitter på. Utan "last" går den fort...
Det ska bli intressant att se hur det går med en 75Ah blyacc sedan...
Själva trehjulingen ser ju inte så jätterolig ut, den är ganska rostig... Skulle vilja slipa bort all rost och sen kallgalva den med Biltemas zinkspray som jag nyligen införskaffade
