Sida 1 av 1
Minska strömstyrkan från laddare.
Postat: 12 juni 2006, 08:48:31
av Xor
Hej Alla!
Första postningen på detta trevliga forum.. Har en del läsande framför mig känner jag
Har dock en fråga direkt.. Har byggt en batteri-driven förförstärkare med ett 12v SLA batteri (
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=95120).
Som laddere använder jag följande (
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=88149).
Nu har jag dock kopplat så att i läge av så laddas alltid batteriet (och detta är som jag vill ha det). Dock så har jag läst på och kommit fram till att 500mA är för stark ström för kontinuelig laddning. Skall tydligen vara 5% av batterikapasiteten. Jag har ingen lust att få en batteri-explosion hemma.
Så.. hur gör jag enklast om 12V 500mA till 12V 130mA? Mina elkunskaper behöver helt klart fräshas upp känner jag..

Postat: 12 juni 2006, 09:44:53
av Illuwatar
Vill du få till underhållsladdning skall du sätta laddspänningen till 2.3V per cell (för ett 12V-batteri 13.8V). Med andra ord behövs en spänningsregulator låst till detta värde. Är det så att du vill köra konstant ström kan du bygga en enkel konstantströmgenerator med en LM317 (kolla dess datablad).
Postat: 12 juni 2006, 09:52:01
av Xor
Okej.. Det var spänningen det.. nu ger dock denna laddare 12.2V i dagsläget så då borde det väl inte vara någon fara att ha den stå på som den gör?
Men ska inte strömmen begränsas för att inte överladda batteriet? Eller ändrar batteriet sin inbyggda resistens med laddningen eller hur fungerar det?
Läste på någon sida just detta om 5% av laddkapasiteten vid kont. laddning.. men vad som är rätt på internet är ju en bra fråga
Som ni hör så är batterier inte en av mina starkare sidor.. (tacka vet jag gammal hederlig micro-data assembler), så rätta mig gärna om jag har fel
Postat: 12 juni 2006, 09:54:08
av Icecap
Välkommen. Först ett par enkla tips som gör det lättare för alla:
Länken till batteriet kan se ut såhär:
Batteriet
vid att skriva
[ url=
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=95120]Batteriet[/url] (ta bort mellanslagen i den första url-grej).
Citera inte senaste inlägg, vi fattar alla ändå

(läs reglerna vetja)
Laddningen:
Det är faktisk inte strömmen du ska bekymra dig mest för, det är spänningen. En blyack som står med kontinuerlig laddning ska begränsas till 13,4V (beror lite på temperatur) men då denna verkar vara byggd för detta ändamål ville jag mäta spänningen utan batteri på och om den ligger på 13,4-13,8V är det grönt ljus.
För att ändra strömmen kan du antingen sätta en glödlampa mellan batteri o laddare, vid liten laddström kommer den att "försvinna" rent elektrisk, vid stor laddström begränser den. En 2W passar ganska bra till detta.
Alla ändringar som kan göras kräver att man knäcker upp höljet som är limmat och sedan identifierar de rätta komponenter, detta har jag gjort ett antal gånger men det är inte helt triviellt faktisk, jag har 24 år som elektronikingenjör som erfarenhetsbas för att hitta såna
Men OM du väljer att öppna den kan du fixa båda spänning och ström samtidig... men om det inte behövs är det bäst.
Edit: om den ger 12,2V utan batteri fungerar den inte helt enkelt! En blyack ska ha minst 13,4-13,8V för att ladda i närheten av fullt och ska den ända upp ska den ha 14,8V med max 10% av märkesströmmen (C/10) i ca: 4 timmer varpå den ska sjunka till 13,4-13,8V "forever"
Postat: 12 juni 2006, 10:02:13
av Xor
Icecap:
Sorry med länkarna, ska fixa det i fortsättningen.. Dock så citerade jag väl ingen? jaja..
Ska mäta upp spänningen när jag kommer hem.. Om den nu ligger inom gränsvärderna är det alltså inget problem att ha laddningen stå på konstant (eller vid ej utnyttjande)?
Att öppna en väggbula samt komponent identifikation är inget bekymmer (har byggt egna nätaggregat tidigare). Jag återkommer i kväll när jag tagit fram multimetern.
Postat: 12 juni 2006, 12:49:21
av Xor
Icecap skrev:Det är faktisk inte strömmen du ska bekymra dig mest för, det är spänningen. En blyack som står med kontinuerlig laddning ska begränsas till 13,4V (beror lite på temperatur) men då denna verkar vara byggd för detta ändamål ville jag mäta spänningen utan batteri på och om den ligger på 13,4-13,8V är det grönt ljus.
Nu har jag mätit spänningen.. Det måste vara något fel på laddaren då den bara ger 11,3V. Strömstyrkan ligger över 200mA iaf (säkringen i multimetern gick då jag råkade ställa skalan fel

)
Kan denna låga volt förstöra batteriet eller är det bara att jag inte kommer upp till de Ah som batteriet kan hålla?
Får ta och köpa en ny laddare, men kan jag använda denna tills vidare?
Postat: 12 juni 2006, 13:11:21
av Icecap
Nej, du har inte citerat någon... än
Och ursäkta inte för länkarna, man ska veta det för att kunna göra det.
Jag undrar på en sak med laddaren: är den tung? som i "normal-tung".
Om det finns en järnkärna-transformator i den väger den en del, är det modern switch-teknologi väger den en hel del mindre än den "ser ut till".
Är det den första versionen kommer spänningen att räcka till men då finns det INGEN styrning då den består av en transformator och likriktare (ingen glättningselektrolyt). Detta är inget att köra vidare med då det inte går att styra utan en omfattande ombyggnad.
Postat: 12 juni 2006, 13:32:32
av grym
har några sådanna för vinterladding av dom batterierna jag har i fordonen
det är bara en trafo och likriktare
att mäta spänningen på utgående är halvt felaktigt då man mäter medelspänningen
bäst, sätt dit en spänningsbegränsning, behövs en hel del elektronik
näst best, ett motstånd i serie, men då kommer batteriet att överladdas om det står på hela tiden
simplast, koppla en timer och plugga i batteriet, mät sedan medelspänningen under några dagars tid och öka eller minska driftttiden tills batteriet håller rätt spänning , så annvänder jag dom till vinterns underhållsladdning
en liten fundering till, det skulle gå att bygga en shuntkopplad laddregulator som bara hängs på tvärs över polern
Postat: 12 juni 2006, 14:11:08
av Xor
Vi snackar gamal hederlig trafo här.. järnkärna dvs..
Vad är problemet med att låta den stå och tuffa i sina 11,3V /500mA? Kommer batteriet att tappa effekt av detta på sikt eller?
Dumma frågor kanske, men man måste ju lära sig batterilära nångång

Postat: 12 juni 2006, 14:35:06
av Icecap
Det kommer att överladdas och då det är ett gelébatteri är det det samma som att ha sönder det. Tyvärr.
Postat: 12 juni 2006, 14:53:00
av v-g
Din laddare är nog obra. Min (som är exakt samma modell) ger 13,4 Volt utan att vara kopplad till batteri.
Postat: 12 juni 2006, 15:03:02
av Xor
Icecap: Så även om den skulle vara frisk och ge de 13,4 Volten så skulle den ändå inte fungera för mitt ändamål?
Postat: 12 juni 2006, 15:17:04
av Icecap
Om den stoppar ladda vid 13,4-13,8V är den helt OK... men gör den det?
En oreglerat likriktat transformator är INTE så exakt att det fungerar ordentligt.
Om den inte höjer batteriet över 13,4-13,8V under annat än kortare tider är det kolugnt, hur spänningen genereras är betydelseslöst, bara den inte blir för hög.
Postat: 12 juni 2006, 15:40:13
av v-g
Min kokade ett mcbatteri till himlen iaf. Det gör inte min nya laddare en sån
här. saknar inte det gamla "junket" det minsta. För att mäta nu fick jag fiska upp den bakom en trätrall i garaget
