Sida 1 av 2

Bygga egna bilbatterier?

Postat: 5 juni 2006, 11:32:32
av webcruiser
Jag äger en liten el-bil.
Den har 6 st 6-voltsbatterier á 30 kg/st.
( 36voltsystem med 180 kg batterier).

Jag är intresserad av att bygga helt egna batterier.

Fördelarna är flera,
  • om en cell går sönder skall den vara utbytbar, inte nödvändigt att kassera ett helt batteri bara för att en enda cell lägger av, vilket oftast är fallet.

    Kostnaden, truckbatterier är svindyra.

    Vikten, det är inte nödvändigt med massor av ampere timmar enär jag oftast kör korta sträckor, bättre med snabb uppladdning.
Många el-fordon använder 96 volt system, och kan köras i 110km/h.
Med 96 volt-system blir hela bilen full av batterier.
Dessa batterier måste bytas ut kanske var 4:de år, och när en elbil är till salu är oftast batterierna slut.

Borde det inte vara ganska enkelt att bygga ett 110-cells batteri, som ger 220-volt eftersom varje cell ger 2 volt?
Borde väl vara enkelt att ladda ett sådant batteri från vanligt 220volts vägguttag?

Om man kan använda 220-volts motorer finns det ju en herrans massa motorer man kan använda. ( okay, problemet är växelström också.)

Är det någon som har erfarenhet av bygga batterier?
Det finns ju massa plastbaljor på exempelvis ClasOhlsson, och jag tänker mig dubbelbottnat + cellväggar av båtplast.

    Postat: 5 juni 2006, 12:16:10
    av macgyver
    fast hur tänkte du få tag i blyoxid-plattorna?

    Postat: 5 juni 2006, 12:32:40
    av bearing
    Om du har en elbil antar jag att du vill ha effektiva motorer. Det är inte de sk. enfas och allströmsmotorer som går på 220 V, de har låg verkningsgrad.

    Det du vill ha är en borstlös likströmsmotor. De har ofta verkningsgrader kring 95%.

    Jag tror inte att du kan tillverka egna batterier till en lägre kostnad än vad batterierna kostar på t.ex. Biltema. Och Biltemas batterier har säkert bättre kvalitet än dina (första) hemmagjorda batterier får.

    Om en cell pajar på ett köpt batteri borde det väl gå att koppla förbi den cellen?

    Postat: 5 juni 2006, 13:59:04
    av webcruiser
    Nej det går inte att koppla förbi en trasig cell på ett köpt batteri.
    De enda polerna som sticker upp är + -, slutet av serien.
    I äldre dar var cellförbindelserna öppna, man kunde då mäta batteriets kondition en i taget.

    Postat: 5 juni 2006, 14:13:11
    av webcruiser
    "..fast hur tänkte du få tag i blyoxid-plattorna?.."
    Jag tänkte på egen tillverkning, gjuta egna blyplattor, eller vad som nu kan användas.

    Biltemas billiga batterier duger inte för eldrift, de räcker högst ett år för en vanlig bil, för sporadiska starter. Det är för lite bly i dem, blyet bryts ner och försvinner med tiden.

    Att köpa 6 st truckbatterier ( deep cycle ) blir en affär på c:a 8000:- för blybatterier.
    För underhållsfria 12volt Gelbatterier blir kostnaden 4000:-/st. ( 12 000:- )
    Tänk på en 96-voltsbil, 16 st 6-voltsbatterier.. 6-voltsbatterier är vanligast i el-bilar pga att det blir fler amperetimmar, vikten ökar dramatiskt.

    Det finns en hel del att tjäna på egentillverkade batterier.

    Postat: 5 juni 2006, 14:21:16
    av strombom
    Så vad är anledningen till att de är så dyra ?

    Jag förstår inte hur det skulle kunna vara billigare att tillverka själv.

    /Johan

    Postat: 5 juni 2006, 14:39:48
    av tecno
    dagdrömmar.....

    det finns ju de som *bara* tillverkar högkvalitativa batterier till mycket överkomliga priser, så varför i ...... ska man då försöka ge sig på att tillverka egna?

    Innan du har skaffat dig all nödvändig utrustning och alla tillstånd som behövs från kemikalieinspektionen m.fl för tillverkning av blyhaltiga produkter så har en högst osannolik mikroskopisk vinst försvunnit, har du kunskaperna för att ta dig an denna tillverkningen??

    Postat: 5 juni 2006, 14:40:02
    av Icecap
    Såklart kan du tillverka batterierna själv!

    Att du inte får i närheten av kapaciteten av köpe-batterier är såklart en nackdel men det kostar ju att ligga på topp.

    Anledning till att du inte får samma kapacitet är att blyet ska "perforeras" då det är ytan som ger kapaciteten.

    Bäst vore att köpa de lindade batterier men de ligger ju på 1200:-/st.... fast de håller länge.

    Jag vet att företag som säljer batterier (de riktiga, typ företags backup o dylikt) har enkeltcella batterier men inte lär du slippa billigare för det i inköp fast underhållet är ju en annan sak.

    Postat: 5 juni 2006, 15:21:04
    av bearing
    Om sågar ett hål i locket kan du säkert komma åt att koppla förbi den trasiga cellen.

    Finns det inte truckbatterier som har lägre kapacitet (och vikt) per batteri? så att 16 batterier väger 180 kg tillsammans.

    Postat: 5 juni 2006, 15:40:58
    av webcruiser
    "varför i ...... ska man då försöka ge sig på att tillverka egna?"

    Jo, man kan då skräddarsy exempelvis ett 110volts batteri som är brett och platt med utbytbara celler och man slipper undan med massor av onödig extravikt.

    Varför skulle det bli jättedyrt att tillverka ett batteri själv??

    Dessutom;
    Till elbilen tänker jag bygga en batterikassett, som man i garaget lyfter ur med liten kran och ersätter med ett uppladdat batteripaket.
    Man har alltså alltid ett batteripaket på laddning.

    Postat: 5 juni 2006, 15:44:27
    av bengt-re
    OM du skall göra detta så se till att iaf köpa plattorna färdiga för att fixa till dem själv torde vara rätt svårt... Kolla med en batteritillverkare isf.


    Kolla även på http://www.industrialenergy.exide.com/p ... _cat_id=27

    Där har du lösa celler...

    Postat: 5 juni 2006, 15:53:54
    av webcruiser
    tack Bengt-re, det var ett seriöst svar.

    Postat: 5 juni 2006, 16:07:06
    av bengt-re
    ;)

    Har funderat på att bygga om elbil själv så har spanat runt lite på marknaden. Min idé påminnde lite om din. I korthet att skapa omkring 300V med batterier och sedan driva en 3 fas asynkronmotor med inverterdelen ifrån en vanlig motorstyrning.

    Men men, kom aldrig så långt, så vet inte om idéerna var bra eller dåliga...

    Postat: 5 juni 2006, 17:01:32
    av Icecap
    Att skapa 230Vac med 220Vdc är såklart möjligt, kruxet är att toppspänningen på 230Vac är 325V.

    Jag har tankar på att hitta en BrushLess-motor för att driva mitt fordon men det är inte lätt att hitta. Det finns gott om modellmotorer som kan dra som helvete men som varvar tokmycket och det är ju inte vad jag vill ha.

    Att, som du, sikta på att använda "vanliga" motorer är förvisso relativt enkelt men de är ju ganska ineffektiva. Många celler ger också att det går åt en hel del spillplats till kapslingen av varje cell men jag ser fördelen i att kunna byta och övervaka enstaka celler.

    Den ineffktiva motor kommer dock att betyda att du behöver extra Ah för att kunna köra lika långt/snabbt, detta betyder mer batteri = mer vikt = behöver mer energi...

    Den absolut bästa väg att gå är alltså att se till att motorn är maximalt effektiv innan man börjar med resten.

    Men det ska bli spännande att se resultatet!

    Postat: 5 juni 2006, 17:36:17
    av Henry
    Har sett att en tvättmaskin som lanserades för något år sedan eller så (kommer inte ihåg vilken) använder en motor som är fäst direkt på trumman och som då givetvis skall ge alla fördelar som någonsin existerat, vilket i stort bara är skitsnack. Men det jag sett var att det inte var vilken motor som helst utan det verkade vara en 3-fas borstlös variant och jag har haft en tanke på (om jag fått tag på en) att det skulle det vara roligt att byta ut magneterna i en sådan till ordentligt stora starka neodym varianter som jag har hemma för då hade man nog fått en riktigt ordentligt stark motor skulle jag tro. Att den sedan förmodligen redan är lindad för 230V skadar ju inte heller.