Sida 1 av 1
Vilka komponenter till en H-brygga?
Postat: 4 juni 2006, 13:57:21
av Joakim
Tja, jag ska bygga två H-bryggor för att styra 2 motorer. Jag hittade ett bra
kopplingsschema till detta, men där använder de en spänning på 7,2V. Jag ska använda en 18V DC-motor med 18V strömkälla.
Eftersom jag inte är något proffs på transistorer så behöver jag hjälp med att ta reda på vad jag ska använda (transistorer och motstånd. skriv gärna komponenternas namn så att jag enkelt kan beställa dem).
På kopplingsschemat kommer man ju pulsa FWD och REV, detta gör jag ju med min microprocessor, så det kommer att vara en spänning på 5V den vägen.. Detta var väl allt man måste ha för att räkna ut vilka komponenter som behövs? Är det någon info som saknas så säg till.
Tack
Postat: 4 juni 2006, 14:57:07
av MicaelKarlsson
Hur mycket ström drar motorerna som mest?
Du vill inte ha grillparty i H-bryggan, det blir dyrt och luktar kanske inte så gott!
Är det skruvdragarmotorer du skall anväda, sådana där 200:- som finns lite här och var?
Postat: 4 juni 2006, 17:30:51
av Joakim
Vet inget om strömmen, då måste ja väl koppla den i nån krets o mäta?
Men ja, d är borrmaskinsmotorer - Kellen, Drill Crafter 18 heter den..
Postat: 4 juni 2006, 18:20:02
av MicaelKarlsson
Har du möjlighet att mäta med t.ex. en multimeter för att få en uppfattning om strömmen.
Har en motor från Harald Nyborgs skruvdragare (18V) och den drar 1A obelastad så däromkring hamnar du nog skulle jag tro.
Postat: 5 juni 2006, 15:40:37
av Joakim
1.5A är strömmen på.. seriekopplade en multimeter mellan motorn o batteriet.
Batteriet verkar kunna leverera 19V (enligt multimetern), så man kanske ska ha lite marginal när man räknar
Postat: 5 juni 2006, 15:43:43
av bearing
Du måste belasta motorn för att få strömmen eftersom den är proportionell mot belastningen. Ju mer du belastar ju högre blir strömmen upp till ett maxvärde som bestäms av kretsens resistans. Inte säkert att multimetern klarar den strömmen.
Postat: 5 juni 2006, 15:46:36
av bengt-re
Räkna med omkring 5A om du inte toklastar motorn. Mätte på en 14V borrmaskin och fick följande värden:
Obelstad: 0,9A
Hård belastning:5A
Bromsad till stopp:11A
Postat: 11 juni 2006, 20:43:39
av $tiff
Sen får man rejäla strömspikar om man ska bromsa eller kanske polvända toksnabbt.
Använder man FET så brukar de faktist inte lukta, den interna magiska röken exploderar istället när man överlastar dem. Tro mig, jag har testat förut med precis denna försöksuppställningen

Postat: 17 juni 2006, 08:48:35
av pagge
Om du vill få det att fungera snabbt skulle jag rekomendera drivkretsar med inbyggd dödtid och "idiotskydd" t.ex. 2 st ir2103 elfanr: 73-430-56 samt ett par rediga fetar t.ex. IRF530. Dessa gosingar naturligtvis svalt monterade på en liten kylfläns :)
En sak jag aldrig skulle drömma om är att styra en brygga utan "shoot through prevention" från en uC. Det där schemat du visade är bra MEN gör du minsta fel i kodningen så att REV och FWD råkar vara igång samtidigt *POFF*.
Postat: 18 juni 2006, 10:27:29
av $tiff
Angående drivkretsar till H-bryggor, ta en titt på
den här, den tycker jag verkar riktigt trevlig!
>> pagge
Att driva med en µC är ju en bra och lärorik idé, så länge man vet vad man ger sig in på! För att inte generera destruktiva genomskjutningar under utvecklingen kan man ju köra med en starkt strömbegränsad spänningskälla och en låtsaslast. Sen när man trippelkollat allt med oscilloskopet så kanske man kan gå över till lite "rediga" grejer.
Postat: 18 juni 2006, 18:35:30
av pagge
Jag är ändå lite för feg för att inte köra med hårdvaryskydd mot shoottrough. Förvisso går det att köra med strömbegränsning och så, men ändock... Polarn förlorade nån veckas arbete på att han inte lyssnade på mig. Han sa "Jag gör inte fel" men men... efter ett tag smet röken ur kapseln och väntan på nya komponenter började. Hade inte hjärta att säga "vad var det jag sa" dock

.