Linux (fedora core) på acer TravelMate 4100WLMi? Hänger si

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
bose
Inlägg: 241
Blev medlem: 20 oktober 2005, 20:48:10
Ort: Blekinge

Linux (fedora core) på acer TravelMate 4100WLMi? Hänger si

Inlägg av bose »

Installerade nyss Fedora core 5 på min bärbara.. Men det vil inte starta, jag kör dualboot. När jag väljer att jag vill starta med linux så börjar texten rulla och det står welcome to fedora m.m. men sen stannar den plötsligt och den nedersta raden står det "Startar udev" och sen kan man inte göra något åt det.. Någon som vet vad felet kan vara? Eler är min dator inte kompitabel med fedora?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Jag vet inte vad det är för just din dator, men på en dator jag installerade Ubuntu blev det likadant. Det visade sig efter en massa googlande bero på att det inte fanns drivrutiner till ljudkortet i ubuntu, Den datorn behövde inte ljud och därför inaktiverade jag det i bios bara, men det fanns tips och ideer hur det skulle fixas på nätet.
Användarvisningsbild
bose
Inlägg: 241
Blev medlem: 20 oktober 2005, 20:48:10
Ort: Blekinge

Inlägg av bose »

Okej. Jag har googlat lite med men fattar inte så mycket av det som står där.. Jag är ju inte så haj på linux överhuvudtaget men jag tänkte att jag ville lära mig.. Jag testade dessutom starta med ett linux som kör direkt från cd men det startade inte heller? Kan det vara min dator som inte är kompatibel då? :(
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det är väl isåfall operativsystemet som inte är kompatibel med din hårdvara, inte tvärtom.

Det låter som att det är något drivrutin som spökar. Säkerligen inte omöjligt att fixa genom, att börja med, en ingrepp likt det björn beskriver.
Användarvisningsbild
bose
Inlägg: 241
Blev medlem: 20 oktober 2005, 20:48:10
Ort: Blekinge

Inlägg av bose »

Ja precis, det var det jag menade..
Okej jag får ta och googla lite till och kolla.. Frågade en som är lärare i linux på skolan men han hade inte en aning om vad det var för något fel..
Tack för svaren så länge :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Om du testar att starta i ""recovery mode" eller vad det heter så får du nog lite mer information om vad det är som jäklas. Det var länge sen jag körde fedora men någonslags felsäkert läge bör du kunna testa. Jag fick iallafall mer info när jag körde recovery mode på Ubuntu när jag hade det likande felet.
Skriv svar