Sida 1 av 1

Ångbil

Postat: 25 maj 2006, 12:37:01
av ondskehem
Hejsan.

Detta kanske borde ligga under "ideér" men jag tror att det finns mer kompetens inom denna rubrik.

Nån som vet hur man bygger ångdrivna saker. Ex. en bil som drivs av hydralik som i sin tur drivs av vattenånga?

Jag fick en sån lustig fixidé att jag skulle bygga en bil som man eldar med vedkol. Det bör innehålla tillräckligt med energi för att driva fram den lagom fort (30~)?

Var får man tag på sån hydralik? skulle man kunna "vända back och fram" på en kompressorkolv. en såndär som man kopplar med remdrift för att pumpa upp högtryck till kompressorn!?

Vad vet jag? (ingeting)... :D

Postat: 25 maj 2006, 13:40:00
av $tiff
Det finns nog samma kompetens i alla underrubriker här.

Har du stor budget? Det behövs nog för att kunna bygga dig en ångmaskin. Själva motorn och bränslet tenderar att väga en hel del, vilket i sin tur kräver mer effekt för att accelerera.

Hursomhelst, varför inte bygga en stirlingmotor istället, om du nu vill köra på ved? :)

Postat: 25 maj 2006, 13:47:52
av ragnwald
På Quarnevalen i sthlm för ett år sedan var det ett lag som hade byggt en ångdriven volvo 360.. Bara en ångpanna sen använde dom orginalmotorn med lite modifikationer för att driva bilen framåt :)

De eldade med ved... Fick dock problem efter ett tag :)


Fel vitbalans i bilden men...
http://bilder.ragnwald.com/quarnevalen/img_1259.jpg

Postat: 25 maj 2006, 14:40:51
av Icecap
Enligt en hemsida jag hittade med en massa kuliga projekt var det en kille som hade byggt om en gräsklipparemotor till ångmaskin. Den korroderade dock mycket snabbt och det var stötestenen.

Lösningen är alltså att bygga en riktig ångmotor eller ännu bättre en Stirlingmotor. Anledningen till att stirlingmotorn är bättre är att man inte behöver ha vatten med i samma omfattning (om det alls behövs för kylningen) och det vatten förbruks inte som i en ångmaskin. Detta sparar en hel del vikt.

Ska du vara riktig avancerat kan du sedan köra på pellets, då kan du bygga en automatisk bränslematning mycket enklare, om det är värd besväret är dock beroende på vad du vill åstakomma.

Postat: 26 maj 2006, 12:03:06
av axelsonic
ragnwald: Problemet med ångbilen var att pannan inte klarade av att lämna det tryck som krävdes kontinuerligt för att driva motorn.


Icecap: Den av ragnwald nämnda bilen var det en kompis till mig som byggde och det var inte spec. svårt egentligen...eh =) . Om du vill så kan jag ju be kompisen skriva något om det...

Postat: 28 maj 2006, 21:55:34
av tgr
Det finns ett avsnitt av Scrapheap Challenge från Discovery där de bygger ångdrivna bilar.

Leta inte på något såntdär olagligt ställe för då kanske du kan lyckas tanka ner avsnittet ;)

Hittade ett par länkar till spektaklet!
http://www.the-nerds.org/Steam-Car-Day.html
http://www.channel4.com/science/microsi ... lenge.html

Postat: 29 maj 2006, 13:27:08
av danei
Är målet at köra på ånga eller ved? Är det ved som är poängen så är gengas bättre.

www.gengas.nu är ett bra tips i så fall.

Postat: 31 maj 2006, 20:37:26
av ondskehem
Nice, tackar för tipsen.
Precis som jag trodde så var det rätt forum att fråga! =)


Men som vanligt -tyvär- med mina projekt så är det inte så många som går igenom. Just nu finner jag till ex. större intresse i att löda om alla kablar från elagget till blåa... :D

Målet är att köra på ånga. Träkol vore skojj att köra på! =)


//Johannes

Postat: 31 maj 2006, 20:43:22
av axelsonic
Ondskehem: Alla dina frågor med back, fram, och sånt.. löser du mha koppling och växellåda =) .

Min kompis använde ånga som bensin... bortsett från att den inte exploderade i cylindern. Utan man lät ångtrycket driva cylindrarna och sen motorn. Det fungerade, enda krånglet är att man måste skaffa en panna som klarar trycket och för att få upp prestanda bör man leda den "förbrukade" ångan in i skorstenen så att man får ett konstlat drag och därmed mer värme och mer ånga och ... ja du fattar nog =) .