Sida 1 av 1
Källkoden till 86-DOS släppt - med kommenarer
Postat: 30 april 2026, 09:04:34
av Mickecarlsson
Detta är föregångaren till MS-DOS, baserad på den kod man köpte av Seattle Computer Products.
Finns på GitHub:
https://github.com/DOS-History/Paterson-Listings
Re: Källkoden till 86-DOS släppt - med kommenarer
Postat: 14 maj 2026, 22:58:06
av Oltronix
Har du prövat att assemblera den och bygga en image?
Re: Källkoden till 86-DOS släppt - med kommenarer
Postat: 15 maj 2026, 08:33:55
av Mickecarlsson
Nej, men det skulle man kanske göra.
Re: Källkoden till 86-DOS släppt - med kommenarer
Postat: 19 maj 2026, 02:51:56
av MiaM
Detta är historiskt klart intressant, men ur nån slags använda-vintage-datorer-bättre-än-nånsin-perspektiv så är väl släppet av källkoden till MS-DOS 4 mer intressant, tror jag?
Om jag fattat rätt så jobbar folk på avknoppningar av DOS 4 med förbättrade funktioner osv.
(Typ de markanta skillnaderna mellan DOS 4 och DOS 6.x är väl ungefär inkluderade tilläggsprogram, startmenyn och funktionerna för HIGH/UMB, och åtminstone startmenyn och UMB verkar rätt lätt att lägga till. Och också, om jag fattat rätt så är licensen äkta open source så det går att korsbefrukta med FreeDOS).