Länktips: Sida med bra instruktionsfilmer om lödning av SM

robran2000
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 februari 2006, 22:59:27
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Länktips: Sida med bra instruktionsfilmer om lödning av SM

Inlägg av robran2000 »

Hittade denna sida som innehåller en hel del bra info ang. lödning av SMD komponeneter mm.

http://www.solder.net/technical/tips.asp
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Välkommen till forumet, grymt bra länk :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Intressant att se filmen på SOT-23 lödningen och den för SOIC-14 för jag trodde det var bra mycket petigare hur lödningen såg ut än så som det gjorde på den filmen som enligt honom var en helt godkända lödningar, vilket jag ju kan hålla med om. Men där ser man. Trodde det skulle vara hyper petigt med hur lödningen såg ut vid lödning av SMD, men räcker det med det som är på videorna så är det ju inte några problem tycker jag. Sverige har dock kanske högre krav..

Tyckte att han använde en hel del fluss såg nästan ut som han använde en 1/5-dels droppe eller så till SO-23an :) hade nog själv använt en nål doppad i fluss istället, ialf om jag gjort det hemma, fast skall det gå undan så är det ju säkert den snabbaste metoden.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det går att löda SOT-23 or med en 4mm spets också... Gjorde det i veckan på en bit experimentkort med en pic10f204... Lite knepigt, men men det går !

Handlar mycket om att våga pröva och testa - det är inte omöjligt, bara lite svårt...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Fick hem ett antal samplade kretsar från några företag i fredags och det var en del av dom som var 4x4x0.9mm stora 16 kontakts QFN kretsar och jag har inget mindre än en lödkolvsspets på 3mm och 1mm brett tenn hemma. Kan bli intressant.. Lödytor som är 0.3mm i bredd borde inte få tillverkas tycker jag. :)
jbtvservice
Inlägg: 171
Blev medlem: 23 januari 2005, 10:40:57
Kontakt:

Inlägg av jbtvservice »

Jättebra länk!
Tack robran2000!

/janne
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Henry: När mellanrummet mellan lödpaddarna är för små för att lödas "one-by-one" funkar det iallmänhet väldigt bra att löda hela raden (mata på tenn) och sedan "suga" upp överflödet med lödfläta. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Jo visst hade det fungerat, använder dock inte det sättet tycker det är lite slöseri med tenn. :) Det går att löda sådana kretsar med ett väldigt tunt lödtenn som man bara lägger på benen och helt enkelt bara drar en lödkolv över, när man lagt en droppe fluss på innan förstås, och då ges varje ben rätt mängd tenn och man får ett i princip helt perfekt resultat på bara några sekunder. Dock har jag slut på så tunt tenn så jag gör numera på ett annat sätt. Jag förtennar alla paddar och tar bort ev överflöd om det skulle bli något och då blir det ett tunt lager med tenn kvar men ändå mer än tillräckligt. Benen på kretsarna är alltid förtennade (har ialf inte varit med om någon som inte varit) så sedan är det bara att värma benen så smälter tennet under och löder fast kretsen. Gör man det snabbt så blir kretsen bara lätt ljummen.

Lödde en TQFP64 krets med 0.23mm delning för några månader sedan på detta sätt och det fungerade hur bra som helst med tom en 4 mm spets då man bara behöver värma benen och kan då värma flera samtidigt med bred spets. Jag uppskattade det dock som att det hade gått att löda ben för ben med en tillräckligt tunn spets, 0.5mm om det funnits, och 0.2 tenn eller så men det hade nog tagit onödigt lång tid.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Okej ja alla metoder som funkar är ju bra. Själv tycker jag inte det gör nått om det går åt tenn, använder oftast ganska tjockt tenn (0.6mm) även till de minsta kretsar :)
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Inlägg av pheer »

Riktigt bra filmer. Tack för tipset! Perfekt timing då jag skulle löda min
första ytmonterade komponent idag.

Roligt att Norman Mier som är med throughhole-filmerna, säger mmkay
som Mr Mackey :lol:
Radiohead
Inlägg: 445
Blev medlem: 18 mars 2006, 17:11:02

Inlägg av Radiohead »

Flytta till Guider/FAQ, någon?
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Är det ingen mer som använder urgröpt lödspets som man fyller med tenn för att 'stränglöda'(typ WELLER LT-GW/ERSA 612 TW)??
Skriv svar