Sida 1 av 2

Tändspole (Bil)

Postat: 20 maj 2006, 14:07:15
av Fender
Hej

Hoppas på bättre svar här än på bilforum på nätet, där blir svaret ofta "Byt bil".

Till problemet: Tändspolen i bilen (Chrysler Neon -97) ger väldigt svaga gnistor.

Det finns ingen fördelare i bilen utan två sammanbyggda spolar i samma skal.
Precis samma konstruktion som till flercylindriga motorcyklar.

En spole är kopplad till 1:ans och 4:ans tändstift...den andra till 2:an och 3:an.
Kontakten in i spolen har 3 kablar, en med B+ via tändningslåset och två med"tändpulser" via styrenheten.

Vad jag inte förstår är var primärspolarna får sin jord ifrån, mäter jag i kontaktstycket mellan B+ och "signalkabeln"
så är det ca 2 Volt när startmotorn snurrar. Spolen är inte jordad via fästbultarna.


Har jag förstått det hela rätt så går strömmen via t.ex 1:ans stift tillbaka via 4:ans...då blir det en sluten strömkrets.

Så...hur får primärspolarna sin jord?


Tack för att du orkade läsa ända hit
:)

Tar tacksamt emot tips.

Mvh
Fender

Postat: 20 maj 2006, 14:16:42
av thepirateboy
Hur mäter du, kan nog vara ganska svårmätt. Tändpulserna jordar spolen och urladdningen sker över stiften. Anledningen till att du har bara två spolar är att det troligen är ett sk. wasted spark system.

Postat: 20 maj 2006, 14:56:27
av Marta
Primärspolen skall inte ha någon jord, den är på ena sidan kopplad till batteriets pluspol, eventuellt via tt motstånd, och andra sidan jordas kortvarigt av styrkretsen.

Har Du svag gnista på båda tändkretsarna?

Har Du kontrollerat att det finns full spänning på B+, alternativt före ett ev. motstånd om det finns ett sådant.

Om det finns ett motstånd, har det fortfarande rätt värde?

Har Du provat att byta båda stiften i en tändkrets?

Postat: 20 maj 2006, 17:20:03
av danei
För att det ska bli bra gnista ska väl motorn gå. Avgaserna har lägre resistans. Så den största gnistan hamnar i den cylinder som ska tända.

Postat: 20 maj 2006, 21:27:07
av Fender
Har satt i nya tändstift. Sätter jag ihop 1:ans stift med 4:ans via ett buntband
så gängerna på stiften har kontakt, likadant med 2:an och 3:ans stift,
så är det lika svag gnista på alla fyra.

Gnistan ska vara blå och distinkt nu är den svag och blå/lila. Gnistan/orna
hoppar lite svagt fram och tillbaka på sidelektrodern.

Jag kopplade på en stroboskoplampa och den blinkade inte oavsett vilken t-kabel givaren satt på.
Testade lampan på en annan bil och där blinkade den starkt.

Verkar som tändspänningen är så svag så inte ens stroboskoplampan känner av tändpulserna.


Fender

Postat: 21 maj 2006, 00:19:06
av Marta
Du skall givetvis sätta stiften mot jord, inte koppla samman dem två och två. Det kan faktiskt förstöra tändspolen om det vill sig illa eftersom ingenting begränsar spänningen och det kan bli överslag inne i spolen. Då kan där bildas ett förkolnat spår som sedan leder bort gnistorna.

Mellan tändkabel och jord skall Du ha förbindelse, kontrollera med en ohmmeter. Är där avbrott och det är gjort som en normal tändspole så är någonting sönder.

Eftersom Du har två tändkretsar och ifall båda är svaga så skall Du leta efter felet i sådana delar av systemet som är gemensamma.

Postat: 21 maj 2006, 07:58:10
av Icecap
GND är i detta fall likgiltig. Strömkretsen bildas från ena tändstiftens toppelektrod, via gnistgapet till gängbiten som har kontakt med andra tändstiftens gängbit, över andra gnistgapet till andra toppelektroden.

Inget går alltså sönder av att inte vara ansluten till chassi (GND).

Sittåträng 2CV har också detta system.

Såklart ska du ha riktiga gnistar på detta vis, jag skulle börja leta efter glappkontakt från säkringsboxen och framledes vid att mäta 12V'en på de enstaka punkter.

Postat: 21 maj 2006, 13:44:44
av Marta
Är Du helt säker på att det fungerar att använda den andra tändkretsen som återledare? När strömmen går i retur genom den andra spolen så transformeras väl energin över till det som skall vara primärkrets och bränns av i styrelektronikens skyddskretsar? I så fall blir ju gnistan ganska säkert en aning blek. Vad finns det för bra anledning att inte prova mot jord som det skall vara?

Jag skulle definitivt ha börjat med att kolla B+ på spolen, helst med ett scope, och även pulserna till primärenn för att se att de är OK både i amplitud och flank. Även utan scope går det att mäta B+ för att se så spolen har matning som den skall.

Postat: 21 maj 2006, 14:16:44
av dennis
Icecap:
Vet inte hur det är med 2CV'n , men i detta fall var det frågan om ett "waste sparc" system och då är det bara en spole per 2 stift, alltså är elektroderna i dom båda stiften sammankopplade, stiften måste jordas.

Och ja det har hänt att tändspolar gått sönder på detta vis, tror att det kan bli överslag internt i spolen om det inte finns någon återledare.

Kolla att du har ordentligt med ström fram till tändspolen.
har du det så kan det antingen vara spolen eller styrenheten till den.

Postat: 21 maj 2006, 15:06:33
av Icecap
Nu lusläste jag och det beskrivs som att det finns 2 tändspolar i samma "klump" och då är det ju helt rätt att gnistan ska gå mellan ledaren ut och chassi.

På 2CV'an är det 1 tändspola där man tar ut i "varje ända" av högspänningslindningen och matar till varje tändstift, har för mig att vissa hojer har samma system.

Postat: 21 maj 2006, 16:13:08
av danei
Icecap: du har rätt. Det du beskriver är "waste spark" sekundärspolen är ansluten till två stift men inte till jord. Det stämmer ju även med beskrivningen i första inlägget. Spolen har ingen jordanslutning.

Att stroben inte funkar beror antagligen på att den måte ha en signal som är mot jord. Satt stiften i när du testade med den? Hur ser gnistan ut om du bara har ett gnistgap? Vad jag har hört så är det nästan kortslutning i stiftet som inte är i tändfasen.

Postat: 21 maj 2006, 17:54:38
av Marta
Det här blev väldigt virrigt, ber om ursäkt för att ha varit dåligt påläst.

Sitter det två spolar med vardera en anslutning i varje ände i sama klump? ÄrDu i så fall säker på att Du provar mellan de sammanhörande tåtarnasom går till vars en ände av samma spole? Vilken tändföljd har motorn? Skall det vara rätt med gnista mellan 1 och 4 så måste tändföljden vara 1-?-4-? där frågetecknen är antingen 2 eller 3.

Postat: 21 maj 2006, 20:29:10
av Fender
Jag tackar för att ni orkar bry er :)

Jag har testat att jorda alla fyra stiften, alla stift i rätt t-hatt gnistan var fortfarande svag (nya stift).

När jag kopplade stroboskoplampan satt alla stift i motorn, ingen blink.

På min MC (4 cyl) har jag samma princip, en spole till 2 stift. Stroben blinkar distinkt när jag testar den på MC:n.

Har kollat så B+ till t-spolen inte har spänningsfall genom att koppla
en lampa på 55W och den lyser starkt. Så plusmatningen till spolen verkar okey.

Jag tog en t-spole till en Volvo, kopplade in spolen på samma kontakt
som bilens t-spole är kopplad till. Stift 15 till B+ och stift 1 till "pulskabeln".
Kopplade en t-kabel från spolens mittuttag till stiftet, jordade stiftet,
gnistan var klarblå och distinkt. Nu kunde jag ju bara testa med 1 stift,
bilens t-spole kör ju 2 stift åt gången.

Har mätt bilens t-spole på primärsidan, mellan 1:an och 4:ans utgång
är motståndet ca 11.5 Kohm...samma mellan 2:an och 3:ans utgång.
Mellan stiftet B+ och ett av stiften där pulsen kommer in på t-spolen
är det ca 0,6-0,8 ohm...samma värde mellan B+ och det andra stiftet.

Kan en t-spole med samma värden på båda primär och sekundärlind.
ändå ge svag tändgnista eller är ovanstående värden fel?

För att klargöra varför jag misstänker att det är tändningsfel när bilen
tvärdog i låg hastighet (ca 20 kmh), är att jag har provat med startgas.
Vore det bränslefel så skulle motorn starta på gasen.

Kan det vara värt att köpa en ny t-spole (1200 kr) bara för att prova?

Mvh
Fender

Postat: 21 maj 2006, 20:34:10
av Icecap
Om det är 2 tändspolar med samma astmatiska gnista är det något gemensamt!
Drivs de av samma tändmodul?
Är drivmodulen/erna ordentligt jordat? Ingen korrosion osv?
Är alla ledningar mellan modul/er och tändspolar hela och korrosionsfria?
osv osv.

Postat: 21 maj 2006, 20:52:06
av Fender
T-spolen är kopplad via en 3-polig kontakt, en är B+ och dom andra
"pulskablarna" går direkt in i databoxen. Har, med hjälp av kopplingsschemat,
testat jordförbinelsen in i databoxen. Stack en testlampa med spets genom
isoleringen och kopplade 55W-lampan till B+...lampan lyste klart. Så
jorden in i boxen verkar okey.

Tändmodulen verkar sitta i databoxen eftersom det bara kommer 2 "puls-
kablar" ut till t-spolen.

Har haft isär alla kontaktstycken jag hittat, gjort rent alla jordpunkter, allt
ser rent och fint ut.

Fender