Sida 1 av 1
Hälsokontroll av 12V 90Ah AMG
Postat: 25 september 2025, 17:05:32
av norlin
Jag har 5st
Batteri AGM start/förbrukning Mastervolt 90Ah som införskaffats billigt då tidigare (båt)ägare bytte ut dessa mot nya (fortfarande AMG) efter att vaknat strömlös.
Så jag har spontan provat några mot en last av ca 210W (en inverter) och då räckte ett batteri ca 2 timmar, sen parallellkopplade jag 2st fulladdade och de räckte även de i ca 2 timmar, ett ensamt och fulladdat tredje kopplades in och gick i ca 2 timmar.
Sedan avbröt jag den övningen (det var planerat strömavbrott och jag jobbade hemifrån) och började fundera på ett sätt att kontrollera hur bra dessa batterier är.
Så med en last av en 55W glödlampa 4,6A, så är målet 19 timmar för 90Ah (till 10,5V som C20 referens) Och att hålla sig till C20 ska då enligt internet ge ärligaste resultatet. sen kan man öka lasten före snabbare resultat. Typ 3x55W, 13,8A & 6 timmar.
Nackdelen med dessa tester, som jag ser det, är att de tar lång tid att utföra och om man inte är med och fångar 10,5V så riskerar man skada batteriet. Så denna typ av test behöver någon typ av övervakning och loggning.
Då slår mig tanken att man kanske kan använda en
Batteritestare från Biltema för 379sek. Men hur exat blir det resultatet?
Så tips hur jag går tillväga utan att spendera närmare 100 timmar/4 dygn och kunna sortera ut de batterier som är värda att använda till min planerade lilla mobila off-gridd anläggning.
Re: Hälsokontroll av 12V 90Ah AMG
Postat: 25 september 2025, 18:11:02
av petertub
Jag tror inte biltemas "testare" kan urladda för att capacitetsmäta.
MEN på EF för några dagar sedan var ett inlägg om en konstlast som alldeles perfekt skulle göra detta, burken var
om jag minns rätt kinesisk från alibaba ( tror jag)
Man behhöver två saker för att capacitetsmäta : en inställd ström som integreras samt en bestämd stopspänning där urladdningen avbryts. ( perfekt vore att starta batteriladdnig direkt)
Har hittat artikeln
viewtopic.php?t=113111
och det handlade om en burk
https://www.electrokit.com/elektronisk-last-2-70v-25w
Re: Hälsokontroll av 12V 90Ah AMG
Postat: 25 september 2025, 18:29:37
av Biker
Dom dör snabbt o spontat i slutfasen
Bespar dig lidande
Gör dig av med dom
Tro mig
Re: Hälsokontroll av 12V 90Ah AMG
Postat: 25 september 2025, 19:29:36
av Akai
Jag har någon liknande denna :
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... BVEALw_wcB
Finns många olika varianter.
150W kanske man inte ska testa, men 90W har jag testat, men den blir jävulusiskt varm. Visst, det går väl att modda med annan mosfet och bättre kylning.
Mäter Wh, Ah, Går att sätta stopp spänning där den slår av själv.
När du laddar ur dina batterier undvik att gå under 11.5v om du vill ha någon livslängd på dem, och ladda alltid upp dem innom kort igen.
Ska du använda dem till förbrukning och ladda upp nästa molnfria dag tex så undvik att gå under 12V.
Re: Hälsokontroll av 12V 90Ah AMG
Postat: 25 september 2025, 22:12:21
av ie
Du kan ju kolla in Rickards Garage...
I de senaste avsnittena testar han bla batterier med Biltemas testare.
https://youtu.be/YClyr2WlpTY
https://youtu.be/KrNeRvcajAQ
Re: Hälsokontroll av 12V 90Ah AMG
Postat: 26 september 2025, 08:01:07
av Biker
Akai skrev: ↑25 september 2025, 19:29:36
Jag har någon liknande denna :
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... BVEALw_wcB
Finns många olika varianter.
150W kanske man inte ska testa, men 90W har jag testat, men den blir jävulusiskt varm. Visst, det går väl att modda med annan mosfet och bättre kylning.
Mäter Wh, Ah, Går att sätta stopp spänning där den slår av själv.
När du laddar ur dina batterier undvik att gå under 11.5v om du vill ha någon livslängd på dem, och ladda alltid upp dem innom kort igen.
Ska du använda dem till förbrukning och ladda upp nästa molnfria dag tex så undvik att gå under 12V.
Litiumbatterier börjar bli ganska billiga o man kan ta ut 100% av angiven ström och göra det minst 4000 gånger
Annars har jag använt biltemas agm 80-900 och cyklat dom 500 gånger o sen tvördog dom , helt plötsligt hade dom 20Ah istället för 100Ah , lyckades mcgyvra med skruvdragarbatrerier
Man ska byta i tid som gubben
Re: Hälsokontroll av 12V 90Ah AMG
Postat: 26 september 2025, 10:20:31
av Akai
Jo precis.
Jag har köpt två uppsättningar LifePo4, 4-Celler 314Ah från China. Priset är ungefär som ett bra 100Ah blybatteri. Sen tillkommer BMS för några hundringar, pris lite beroende på hur mycket ström man vill kunna ta ut. Ska bli spännande att testa och se vad de går för.
Re: Hälsokontroll av 12V 90Ah AMG
Postat: 26 september 2025, 10:31:58
av MiaM
Vet inte hur det är med just AMG, men det jag alltid brukar tjata om i allmänhet gällande blysyrabatterier:
Jag har haft väldigt bra erfarenhet av att låta budget-CTEK-kopia-laddare vara inkopplad riktigt länge till batterier i de flesta bilar jag köpt begagnade. Typ jag tror men är inte helt säker på att de gör viss desulfatering, men också så långsam underhållsladdning ser väl också till att cellerna till slut balanseras.
Re: Hälsokontroll av 12V 90Ah AMG
Postat: 26 september 2025, 11:40:51
av Biker
Skall man driva 2 kompressorboxar där en går som kyl 6 grader o en som frys -12 grader,lita ladda laptop,nalle o belysning så går det 120-130A dygn ungefär.
Om solen inte lyser.
Så man bör i båt/husbil ha 400A , helst 600AH i banken
Med två 100W solpaneler så snittar man 150W ut om dom hålls vinkelrätt mor solen.
Man får fortfarande ut 75W mitt på dan nu med en sån panel vinkelrätt motsolen
Men en så bank är en husbil/båtbström försörjd feb till november
Re: Hälsokontroll av 12V 90Ah AMG
Postat: 26 september 2025, 14:37:37
av SeniorLemuren
Jag skulle tro att du kan förvänta dig max 20 Amptimmar/st på dina batterier innan du kommer ner till skadligt låg spänning.
Man bör inte underskrida 12,4 V för ett 12 V AGM-batteri, då en spänning under 12,4 V indikerar att batteriet behöver laddas för att undvika skadlig sulfatering och förlorad kapacitet. För optimal livslängd rekommenderas att undvika urladdning över 50 %, vilket motsvarar cirka 12,3 V.
Jag har bott i en båt offgrid i många år med blybatterier, solfångare och bensingenerator så jag har en viss erfarenhet. Sista året gick jag över till 24V litiumjonbatterier, det var det bästa jag gjort. De kunde laddas ur till botten och man behövde inte vara rädd för att förstöra dem med djupurladdning. Ett blysyrabatteri behöver bara laddas ner till 10-11 V några gånger så tappar de mycket kapacitet som aldrig går att få igen.
Re: Hälsokontroll av 12V 90Ah AMG
Postat: 26 september 2025, 14:49:16
av Biker
Det lithium som gäller , agm skall cyklas bara till 50% om dom t.ex börjar o laddas först på förmiddagagen av solen.
Skall man köra mot 11.1V under last så måste solopanelerna börja o ösa direkt på båten på morgonen o leverera rejält
Re: Hälsokontroll av 12V 90Ah AMG
Postat: 26 september 2025, 19:15:57
av norlin
Tackar för all input.
Har lite annat att ta tag i, under tiden laddar jag alla batterier med min CTEK 5A så vi har ett bra utgångsläge.
På återseende
Re: Hälsokontroll av 12V 90Ah AMG
Postat: 26 september 2025, 19:25:09
av farbrorvattenmelon
Relaterad läsning:
Spänning batterier
viewtopic.php?t=113029