Sida 1 av 2

Snabb fråga bara: Hur lossar man en chuck? *foto*

Postat: 16 maj 2006, 19:27:46
av netrunner
Det sitter en skruv i mitten ... inne i chucken ... den har jag lossat, men sen då? Ska man vrida eller dra eller...

Postat: 16 maj 2006, 19:59:06
av maxxflow
Jag försökte också få loss en chuck en gång.. Skruvade loss skruven i mitten, sen kom jag inte längre..

Men när jag tänker efter nu så tror jag axeln är som en kil, så det är väl bara att banka/dra loss den..
På pelarborrmaskinen i skolan sitter en bit "axel" på chucken, man sticker in den i ett hål i den riktiga axeln.
Men där är "chuck-axeln" iaf. sådär kilformad, det är ingen skruv där heller, man bara bankar fast den i hålet..

Postat: 16 maj 2006, 20:01:39
av rehnmaak
Ja du, är det en vanlig chuck med gänga låser man motoraxeln och skruvar av chucken. Man kan behöva lite mildt våld för att den ska lossna....

Om det är en chuck på morse-kona slår man ur den med en kil.

Postat: 16 maj 2006, 20:06:06
av netrunner
Tackar!

Chucken sitter på en batteridriven borrmaskin för 199kr. Och den har en skruv i mitten.

Ska försöka gänga av den? Låsa motorn kan jag inte...

Postat: 16 maj 2006, 20:11:06
av rehnmaak
Sätt i chucknyckeln i ett av hålen på chucken sedan riktar du ett välriktat slag mot nyckeln med handen så ska du se att den lossnar.

Postat: 16 maj 2006, 20:17:56
av Henry
För att skona lagren så mycket som möjligt, så precis under chucken på axeln så brukar det vara avfräst lite så att det är platt så att det går att använda en tunn skiftnyckel så att man får mothåll på axeln. Men chucken kan som som sagt sitta ordentligt ibland så lite milt våld kan ibland behöva vara på sin plats.

Postat: 16 maj 2006, 21:17:11
av netrunner
Tja, vad ska man säga...

Det har löst sig eller rättar sagt så är frågan inte aktuell längre. Hoppas att andra som läser tråden kan ha nytta av det.

I brist på att inte få loss chucken så föll min blick på växellådan. :twisted:

Den låter lite mysko så kanske behöver den en droppe olja? (nej nej nej varför skulle den vilja det för!!!)

Således öppnar man den och det trillar ut en massa roliga små kugghjul!!! tjoho undra hur dom satt?

Efter att ha pillat ett tag nu så vet jag att dom bara passar på ett sätt. Tyvärr så går det inte riktigt att stänga växellådan riktigt nu, det fattsa 2-3mm får att "locket" ska gå på. Nu låter den deffinitift som det något riktigt fel med den. Bra jobbat :roll:

Och jo, den är full med svart kläggit fett, så någon olja behöver den inte...

Suck... :(

Postat: 16 maj 2006, 21:45:49
av bearing
Dom där planetväxlarna är lite knepiga att pilla ihop - men det går!

Postat: 16 maj 2006, 21:47:12
av Chrille
När jag en gång öppnade en växellåda till en skruvdragare så var där en ring med små stålkulor längst ner i växellådan som gör att skruvdragaren "klickar" om det blir för stort motstånd. Kolla så att dessa kulor (om där finns några) ligger i sina hål annars blir det precis som du säger några millimeter kvar för att det ska gå att stänga växellådan.

Postat: 16 maj 2006, 21:48:26
av Henry
Hittar du en bild på hur dom sitter generellt så tror jag inte att det är så stor skilllnad i denna, kanske kan hjälpa.

Ja just ja dessa kulor måste ju också vara rätt.

Postat: 16 maj 2006, 21:51:05
av netrunner
Chrille, tusen tack!!! :D
Ska kolla imorgon...

Postat: 16 maj 2006, 22:42:30
av maxxflow
Hehe, jag "råkade" också pilla isär växellådan på en skruvdragare.. :) Det var lite pilligt, men jag fick ihop den till slut..

Postat: 16 maj 2006, 23:56:36
av netrunner
Kunde inte sova, måste testa...
HURRA, DET FUNKAR!!!
Det var dom små kulorna som låg fel. Jag tackar för hjälpen med ett foto:

Bild
Kvällens jobb: service på gamal batteridriven borrmaskin där batteriet har gettupp för länga sedan.
Nu får den ström från min 17Ah blyacc eller cigg-urtag, via en 4m kabel.

Postat: 17 maj 2006, 18:13:34
av MadModder
Ivf så kan chucken på såna där vara gängade på axeln, åt motsatt håll mot stoppskruven.

Postat: 17 maj 2006, 20:59:09
av Adis
Har inte läst igenom allt men jag var med om att inne i chuken, där själva gapet är, där inne satte det en skruv skruvad i axeln med chucken imellan.

Btw, är inte den där kabeln för tunn för de där?