Lita inte alltid på patent...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Lita inte alltid på patent...

Inlägg av dar303 »

http://www.shorl.com/hubopredobytre

"Hyper-light-speed antenna"

"and generating a communications signal into the input and output port, thereby sending the signal at a speed faster than light. "


humor!
Hur faen kunde denna bli godkänd?
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Vad är nytt under solen? USPTO släpper igenom vad som hellst. Det finns bla flera patent på evighetsmaskiner.
Användarvisningsbild
flippy
Inlägg: 110
Blev medlem: 10 december 2005, 13:49:44

Inlägg av flippy »

"The present invention has discovered the apparent existence of a new dimension..."

nog för att det amerikanska patentverket verkar vara överarbetat men ibland kan man börja undra :)

http://www.forbes.com/global/2000/0529/0311090a.html
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Får man ta patent på vad som helst? Görs det ingen koll på om det överhuvudtaget är möjligt?

"Företagen" där man kan registrera patent måste väl följa regler eller ha någon form av "licens"? Eller får vem som helst starta en patentbyrå?

Om svaren är "Ja, Nej, Nej, Ja", så skulle jag vilja passa på att registrera en upptäckt: Man kan dricka vatten.
Användarvisningsbild
flippy
Inlägg: 110
Blev medlem: 10 december 2005, 13:49:44

Inlägg av flippy »

Jag tror inte man bara startar en patentbyrå, borde det inte vara en statlig myndighet?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Tror det var i Australien en snubbe patenterade hjulet med en "listig formulering".
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Att patentcirkusen i staterna är just än cirkus är väl ingen nyhet direkt. Där får man patentera vad som helst, med några få undantag. Den som anklagas för patentintrång verkar också ha bevisbördan. Detta gör ju patent till ett ypperligt vapen mot små uppstickare som inte kan avvara personal/tid/pengar till försvar.

Men hur funkar det i sverige? Vem har bevisbördan, och hur noga kollas patentansökningar mot "prior art"?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23635
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Här i Sverige skulle jag gissa på att det finns lite mer kontroll, har ialf inte hört nåt om något patent på en evighetsmaskin..
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

Patentbyrår är som vilken konsultfirma som helst, vill du starta en så är det bara att sätta igång. Sedan får du övertyga kunderna att du är rätt för jobbet.

Nä, det ska inte gå att patentera vad som helst, det ska inte var känt sedan tidigare och det ska ha en viss "teknikhöjd".
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Ditt patent är ett intyg på att du (tillsvidare) har ensamrätt till en viss teknik. Om tekniken är möjliga att använda eller "bra" har inte med saken att göra.

Visst kan du ta patent på 100 saker men varje år som du vill ha det kvar så måste du betala en avgift. Första året är det bara 200kr men sen stiger till att vara 4500kr sissta året (år18).

Du kan alltid ifrågasätta ett patent och få det upphävt i efterhand. Ofta för att det inte uppfyller kravet på att vara en absolut nyhet eller att det är för flummigt skrivet i allmänhet. *poff* patentet är upphävt.

Således:
BERÄTTA INTE FÖR NÅGON OM DIN IDE.
FÖRSÖK INTE ATT SKRIVA PATENTANSÖKAN SKJÄLV.

Fråga en konsult på en större patentbyrå, första mötet är gratis och dom kommer inte att sno din ide.

Var berädd på att det kan kosta 20000 - 60000 att få en bra patentansökan.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

I USA verkar man ju kunna patentera vadsomhelt... var de inte där man nått företag ville patentera grisar =S eller nått som vill patentera nån liten basic kodsnutt samt sist med inte minst killen som patenterat "magnetringar som ger evigt liv"
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag funderar på om man kan o-patentera nått. Tex du har hittat på en superalgoritm som du vill att alla ska få tillgång till. Det kanske går att publicera som teknisk rapport eller någon annan lågstatus publicering. Då kan man iaf få framtida patent på uppfinningen upphävda pga prior art, eller?
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Javisst är det så. De brukar publiceras i post och inrikes tidning (har jag hört). Ingen läser den blaskan tydligen...
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

annars patenterar du å låter alla få lov att använda det...
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Fast det funkar ju så länge som jag är snäll men det garanterar ju inte att jag inte blir elak och ångrar mig...
Skriv svar