Tillverkade ett rullbord 800x800x800 mm till min CNC-fräs för att lätt flytta den. Det enda material jag hade var 50 X 50 mm Teak, Det fick väl duga.
För skoj skull kollade jag vad Teaken skulle kosta om jag köpt den i dag till dagens pris 18018 kr/m2 för 50 mm tjock Teak. 12 st bitar x 0.5 dm = 0.6 m x 0.8 m = 0.48 m2 x 18018 kr/m2.
Oops, Jag har visst byggt ett bord vars material till stommen kostar 8640 kr (inkl. moms). Tänkte slänga på toppskiva och 2 hyllor av MDF, men här duger nog inget annat än 12 mm Mahognyplyfa som jag har stående någonstans.
Priset är ju för odlad teak, den teak jag använder kommer från 60 år gamla dörrkarmar av den vildväxande Teaken som är av mycket högre kvalité, så priset är med all sannolikhet mycket högre om man skulle värdera det i dag. Den teaken är numera olaglig att importera.
Detta fick mig att för skoj skull räkna på vad Teaken kostar till de skåp jag tillverkar till modellen av hembränningsapparaten. Med spill hamnar den på 600 kr. för bara skåpet. Tillkommer ca 140 kr för material till själva apparaten. Så 1495 kr är egentligen för lite och nu säljer jag dem dessutom för 1000 kr/st resten av veckan.
Rullbord till nya fräsen
- SeniorLemuren
Rullbord till nya fräsen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.