Har ni nån favorit-IC för UART till USB?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
rvl

Har ni nån favorit-IC för UART till USB?

Inlägg av rvl »

Om man i dag designar nåt eget kretskort med seriport, så ligger det väl närmast till hands att omvandla eventuella serieportar till USB direkt på kortet, ifall man inte uttryckligen behöver en "gammaldags serieport", som man sen kan köra extern adapter mot datorn när det behövs.

Vad har ni för favoritkretsar som ni brukar plocka in i era designer för detta ändamål? Prolific och FTDI är inte speciellt lockande, när även färdiga köpesadaptrar i värsta fall kan dödas av nån "Windows uppdatering".

Vad jag själv är ute efter nu:
  • Drivare ska gå att hitta och fungera utan strul för de vanliga operativen
  • Lämplig för handlödning
  • gärna "förmånlig"
Har kikat litet på CH340N (SOP-8), som ska lämpa sig för både 3,3 V och 5 V. Och priset förskräcker inte precis om man vågar satsa på att spela litet kinesisk roulette, t.ex. på AliX.

Andra förslag?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Har ni nån favorit-IC för UART till USB?

Inlägg av Icecap »

Jag har bara använd FTDI, FT230FX. Kanske inte den billigaste men 15.59 DDK är inte dödligt.

Kommer aldrig att brickas av brist på drivrutin.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

rvl skrev: 23 juni 2024, 12:41:09 Prolific och FTDI är inte speciellt lockande, när även färdiga köpesadaptrar i värsta fall kan dödas av nån "Windows uppdatering".
Det är väl bara kopior som dödats av uppdateringar?
Har kört FTDI i både köpegrejer och egna konstruktioner i många år, utan ett enda problem.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

FTDI brickade ju en hel del adapter då de ändrade deras drivis till att skriva ett 32 bit ord till EEPROM istället för 4 st 8 bit (eller var det 2 st 16 bit?).
Detta dödade snart sagt alla kloner, även dom som folk hade köpt vad de trodde var "riktiga", alltså felmärkta kopior.

Jag minns att de rullade tillbaka just denna del där o då pga. MÅÅÅÅNGA klagar från folk som trodde att deras var äkta - men de har nog införd den igen.
RadioDJ

Inlägg av RadioDJ »

Använder själv CH340G i alla mina projekt.
Fungerar klockrent för mig.
Drivrutinen är numera lätt att hitta.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Har inte personliga erfarenheter av FTDI, men har litet avsmak för dem just för klonbrickningstilltagen ...fastän jag har litet förståelse för att bekämpa piratkopior.

Prolific köpt USB-RS232 kabel har jag personligen sett windows "uppdatering" sabba, dock inte värre än att det gick att återställa manuellt med att gå tillbaka till äldre fungerande drivarversion. Vad jag förstod var det inte frågan om klon, utan bara en "gammal version" av chippet. Hursomhelst smakade det också skit att automatiskt uppdatera till något som INTE fungerar med hårdvaran som en vettigt utförd updateringsrutin borde kunna känna igen och ge fan i att "uppdatera".

> Använder själv CH340G i alla mina projekt.
Den verkar kräva extern kristall, som inte ser ut att vara "modernt" längre.

Fick i en privat kommunikation tips om CH343G. Den har level shifter ner till 1,8 V som inte känns helt fel för ännu inte kända framtida projekt. Så den är nu stark kandidat som första alternativ till mitt "bibliotek". CH340N är fortfarande också litet småintressant för minimalistiska lösningar där inte övriga modemsignaler behövs.

Sen om man vill gå all in på hålmoterat så har Microchip MCP2221A även i DIL kapsel, men priset är en storleksordning högre än de billigaste alternativen. Så det är kanske enklare att köra med extern färdig adapter för quick and dirty experimentkopplingar, innan man hinner få hem ett egendesignat mönsterkort.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

FTDIs kretsar är väl de jag aldrig haft problem med.
Prolifics mfl skyr jag som pesten.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår: En annan variant är väl att helt enkelt försöka välja en mikrokontroller som pratar USB direkt?

Det har ju både för- och nackdelar förstås. Fördelen är att man kan nog ofta säga åt den att uppträda som valfri typ av USB-enhet. Nackdelen är att man kanske behöver ordna egna drivrutiner ifall man vill att den inte ska förväxlas med annat, och man behöver antagligen installera tillverkarens drivrutiner för att t.ex. göra in-circuit-programmering osv. Kanske.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Jovisst, i vissa fall kan det vara en möjlighet, men i många fall har man inte detta val.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag har pulat en hel del med USB på STM32 och så länge frågan rör USB -> UART är det enkelt.
Så det är absolut ett alternativ.

Det fungerar med CDC standardiserade drivrutiner (class compliant), vilket innebär stöd för i praktiken alla normala OS utan någon extra drivrutin.

När man bygger för andra saker än UART blir det magiskt krångligt med krav på exakta USB descriptors och grejor.
Jag byggde för MIDI och Audio (även dessa class compliant utan krav på externa drivers), vilket tog ett bra tag att få ordning på.

(Egentligen är UART lika komplext men för STM32 finns stöd för just UART i den auto genererade koden.)
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Nå, till exempel för mitt följande kretskort har jag i praktiken inte detta val, för jag ska testa en GNSS-modul som har I2C och serieport, men inte USB. (Teoretiskt kunde jag väl lägga till en hel microkotroller bara för att skyffla data mellan en serieport och USB och få lie mer funtionsmöjligheter på köpet, men det böket sparar jag nog på till nån eventuell senare generation, som kanske faktiskt behöver göra nåt vettigt fristående från en värddator.) Seriporten krävs förutom för the obvious bland annat för att uppgradera firmwaren. (För värddatorn finns enbart windowsprogram för FW uppgraderingen.)

Sen kanske man av nån anledning vill pula med "retrogrejer" som bara inte har USB, bara för att...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ToPNoTCH:
Synd att det inte finns färdiga grejer för andra klasser. Hur mycket jobb var det att koda för de andra?
Typisk klass som man också kan tänkas vilja köra är väl HID (mus, tangentbord osv)

rvl: Ja, det är ju ett praktexempel på att det inte alltid är nödvändigt med en mikrokontroller.

För retrodatorer så verkar wifi vara halvvanligt. Finns byggen som ser ut som ett vanligt modem för analoga telefonnätet, men som "ringer" via telnet/ssh över WIFI till önskad BBS osv.
Och så finns även grejer som pratar wifi eller ethernet över kabel som kan användas t.ex. för att överföra filer osv.
I vissa fall så är det nästan som om retrodatorerna var gjorda för att expanderas på detta sätt. T.ex. så för Commodores 8-bitarsdatorer så finns "The Onedrive", ett kort med mikrokontroller som kan prata över modernt nätverk och också kan prata med varje sorts dator och varje sorts diskdrive i Commodores 8-bitarsfamilj (och därmed de andra fabrikat som kör samma standard, typ ett antal tredjepartsdrives, någon synth (!!!), något kommersiellt interface för annan dator (Sharp pocket computer) och några nyare DIY-interface för andra datorer (ZX81, Sharp MZ700 osv), där kortet dels kan agera interface mellan olika typer av drive/datoranslutning och dels prata med servermjukvara som körs på modern dator. Grejen här är ju att Commodores 8-bitarsmaskiner har diskoperativet i driven, så datorn skickar bara filnman och info om ifall den vill läsa eller skriva, och så gör driven allt jobb, så det går rätt bra att låta datorn läsa/skriva filer direkt i filsystem på en helt annan dator. Då det begav sig i början på 80-talet så fanns också burkar för att dela diskdrives (och skrivare, som också körs över samma interface) för flera av dessa datorer. :)

Sorry, lite sidospår. :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Min favorit är definitivt en MCU som är USB-kapabel. Vanligtvis 16F145? Klarar USB utan kristall. Saknar en kristallfri 18F med USB.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Tycker de alla fungerar lika bra. I Linux finns alla drivrutiner färdigt i kärnan (eller rättare sagt som automatiskt laddade moduler).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nej det är sällan ett problem i linux, men kan vara ett rent helvete i windows.. :/
Skriv svar