Sida 1 av 3

elcykelbatteri

Postat: 1 juni 2024, 09:54:00
av bjornj
Mitt elcykelbatteri har tappat nästan all effektivitet på sista året. Efter bara några 100 meter börjar det tappa orken.
Batteriet är på 36V 10.5 AH enligt märkningen.
Jag googlade efter ett nytt och hittade en hel del med varierande priser. De kan ju vara rätt så dyra.
Priserna låg mellan 450kr till 5000kr och däröver. Jag såg ett för 450kr med 100Ah och det låterju nästan osannolikt.
Jag beställde ett för 850kr på 20 Ah väl medveten om att det kanske var för bra för att vara sant.
Batteriet kom häromdagen och det var mycket mindre och lättare än det gamla. stort som en vanlig bok ungefär.
Positivt var att det blev gott om plats i aluminiumprofilen som batteriet är inbyggt i. :)
Jag kopplade in batteriet och det verkade fungera rätt normalt. Visserligen sjönk spänningen vid högre belastning men det
återhämtade sig snabbt. Men efter några kilometer så var nivån nere på en eller två pluppar så det verkar som om batteriets kapacitet
är proportionellt mot dess storlek.
Frågan är, den Amperetimmekapacitet (20Aah) som angavs i annonsen, är det ren bluff eller hur har man kommit fram till den siffran.
Dessutom, jag öppnade det gamla batteripaketet och hittade ett kretskor med en del halvledare. Bla så finns två tunna kablar till en brytare
som verkar kontrollera en "relä"funktion som öppnar upp huvudströmmen.
Så kan det ju också vara någon slags laddningsregulator som styr laddströmen.
Frågan är, vågar jag använda min laddare direkt på det nya batteriet eller är det risk att jag bränner den?

Re: elcykelbatteri

Postat: 1 juni 2024, 15:28:08
av Icecap
Energiinnehållet är deklarerat i Kina-Ah som inte motsvarer riktiga Ah.

Vad du vågar kan jag inte svara på - men om du inte kan ladda det nya batteri normalt kan det ju kvitta.

Men som alla andra tillfälken där man ska ladda den typ batterier är det en mycket bra idé att ha ett brandsäkert ställe att göra det.

Re: elcykelbatteri

Postat: 1 juni 2024, 15:33:43
av Prins Valiant
Det finns mycket skräp på marknaden, billiga, felmärkta batterier från ett stort land i öster. I princip kan man säga att vikten på ett batteri motsvarar dess kapacitet. Det finns inga genvägar.
Vill man ha bra batterier gäller det att hitta seriösa leverantörer. Köper man från en svensk leverantör har man returrätt, och även möjlighet att skriva dåliga recensioner. Detta ger en bättre trygghet.

När det gäller dessa batterier och laddning, så består ett LiPo batterier av ett antal celler, dessa måste laddas med separat kontroll av varje cell, så att laddningen blir balancerad. Här finns två skolor, antingen har du en avancerad laddare där det finns anslutningar från varje cell, och balanseringen av laddningen sker i varje cell. Ett annat vanligt system är att man bygger in elektronik i batteripacken, så laddaren kör över en lämplig spänning, men elektroniken i batteripacken utför balanseringen, att varje cell får rätt laddning. Men balansering måste ske någon stans!
Dessa två principer får aldrig blandas ihop, det är en direkt uppenbar brandfara! Detta är ingen underdrift, de brinner som tomtebloss och har tänt eld på många lägenheter om det inte stämmer.

Den kontakt du hittat i ditt gamla paket är troligtvis en s.k. klixonkontakt, en temperaturkänslig brytare som bryter vid överhettning.

Så en slutlig fråga, har någon som sålt detta batteri påstått att det faktiskt skall passa för den specifika elcykel du har. Det finns anledningar att vissa av dessa batterier kostar 5000 kr, men rätt batteri kostar kanske hälften om det är kompartibelt och säkert med bra räckvidd.

Re: elcykelbatteri

Postat: 1 juni 2024, 16:37:17
av Henry
Man måste kolla recensioner och ha koll på vad för storlek på ett batteri som kan motsvara faktisk kapacitet.

Det enda sätt att sedan bevisa vid en ev reklamation sedan, eller för sig själv, är att öppna det och se vad det är för batterier då deras kapacitet med stor sannolikhet står på de.

Fick jag göra med ett och fick alla pengar tillbaka och behövde inte skicka tillbaka.

Elcykelbatterier har gått upp mycket de senaste två åren så pass att det lönar sig stort att köpa enskilda celler och sätta ihop ett själv och så vet man också exakt vad man får.

Re: elcykelbatteri

Postat: 2 juni 2024, 13:56:18
av Prins Valiant
Tillägg till mitt inlägg: Med det batteri du köpt, står det någonstans i specifikationen att det innehåller BMS? BMS är den balanseringselektronik som ofta ingår i detta batteri för att balansera laddning mellan celler på ett säkert sätt. Det vore intressant ifall du gav en länk till där du köpt batteriet, eller ett foto på dess anslutningar, samt anslutningar på ditt befintliga batteri.

Re: elcykelbatteri

Postat: 2 juni 2024, 14:03:38
av bjornj
Nedanstående information gavs hos amazon där jag beställde batteriet.

Elcykel Li-ion batteripaket 36V 20000mAh 10S1P 18650 Litium Uppladdningsbart batteripaket Elcykel Scooterbälte 20A BMS+42V 2A Laddare för elcykelmotor
Varumärke: IBERSA
Sök på denna sida
882,77 kr882,77kr
Storlek: A
Färg: 36V 20000mAh no charge
Varumärke IBERSA
Batterimaterial Litiumjon
Antal enheter 1.0 Count
Återanvändbarhet Laddningsbart
Artikelns vikt 1000 Gram
Tillverkare IBERSA
Om denna artikel
1. Den förväntade livslängden är två gånger högre än for blybatterier. Vikten är lättare.
2.Ingen minneseffekt och uppladdningsbar. batteritiden är längre.
3. Säkrare och mer miljövänlig, Inga tungmetaller och farliga ämnen.
4.Inbyggt IC-chip förhindrar att batteripaketet överladdning, överurladdning, överström, överhettning, kortslutning.
5. Undvika mekaniska olyckor orsakade av vibrationer.
Rapportera ett problem med den här produkten
Vill du återvinna dina elektriska eller elektroniska apparater, helt gratis: Läs mer

Re: elcykelbatteri

Postat: 2 juni 2024, 14:48:43
av Prins Valiant
Enligt beskrivningen så är en BMS elektronikenhet för balansering inbyggt i ditt batteri enligt Amazon. Då skall du bara kolla att din laddare uppfyller gällda krav genom att läsa dess märkskylt. Batteriet skall matas med 42VDC och laddaren skall kunna leverera minst 2 A allt enligt Amazon , jag tror inte det blir några problem.

Sedan vad som kan upplevas segt är dels att batteriet är lättare än ditt befintliga = mindre kapacitet.
Men en annan faktor som följer med är max korttids uttag av ström, vilket troligtvis är mindre än på ditt original batteri. . Får din motor inte den ström den kan sluka, tappar den moment i backar och acceleration, och urladdningen går snabbt.

Re: elcykelbatteri

Postat: 2 juni 2024, 16:13:20
av bjornj
Jo, det är precis vad som händer vid uppförsbackar och så sjunker spänningen tillfälligt
men återhämtar sig snabbt däefter, det är en sak. Men att det skulle vara 20Ah är väl inte troligt.
Mitt originalbatteri på 10.5 Ah räckte ett par mil åtminstone.
Dessutom, hur skall man tolka det här: Elcykel Scooterbälte 20A BMS+42V 2A Laddare för elcykelmotor.
Vad är ett Scooterbälte? Och man kan ju tro att det skall följa en laddare också vilket det inte gjorde.

Re: elcykelbatteri

Postat: 2 juni 2024, 16:56:03
av ie
Helt klart felaktig marknasföring. Ett Li-batteri av 18650-typen har ca 2-3Ah kapacitet. Står att det är 10S1P. De har alltså helt enkelt multiplicerat 2Ah med 10 batterier och anger kapaciteten till 20Ah. I själva verket är kapaciteten 2Ah vid 37V.

Re: elcykelbatteri

Postat: 2 juni 2024, 16:59:58
av Henry
Om det är tex detta som menas: https://www.amazon.se/batteripaket-2000 ... LSK94?th=1

Om man kanske inte har så stor kunskap om batterier så kan man börja med att se att batteriet har uppbyggnaden 10S1P vilket betyder att det har 10 enskilda celler och där varje cell sedan skall ha 20Ah. För mig säger dock bara priset vad slutresultatet är men det sista ovan så är det helt säkert för mig.

Men tittar man då vidare på bilden så i botten på batteriet ser det ut som att det är 10 st utbuktningar som man kan ana från krymplasten vilket för mig indikerar 10 st batterier lagda bredvid varandra.

Måttet på längden på batteriet är 190 mm väldigt är bara 1 cm ifrån 10 st 18650 enskilda celler lagda bredvid varandra då det hade blivit 180 mm och då betyder att varje cell skall ha 20Ah.

Det finns inga 18650 batterier som har ens i närheten av 20Ah, de med mest mest har ~3500mA och de kostar pengar, med 10 sådana hade batteriet fått 3.5Ah.

Summa summarum: det är ett ordentligt fejkat batteri som bäst kanske har 2 - 2,5Ah i sig om ens det och är orsaken till att det dippar i spänning för det dras mycket mer ström ifrån det än vad cellerna klarar. Jag hade reklamerat och anmält det direkt till Amazon och vill dom ha bevis får du öppna upp det och ta bilder på batteriernas kapacitet, såvida inte det är bortraderat.


Jag är faktiskt lite överraskad att Amazon.se låter sådant här skit gå igenom.

Edit: ja som ovan

Re: elcykelbatteri

Postat: 2 juni 2024, 17:35:23
av bjornj
Lite förbryllande dock. Du skriver:
Det finns inga 18650 batterier som har ens i närheten av 20Ah, de med mest mest har ~3500mA och de kostar pengar, med 10 sådana hade batteriet fått 3.5Ah.
Vad avser du med 3500mA. Är det vad en cell kan avge som mest eller?
Med de uppgifter du lämnar skulle varje cell ha en kapacitet på 3.5 Ah /10 = 0.35 Ah. är det riktigt?

Re: elcykelbatteri

Postat: 2 juni 2024, 17:41:26
av Prins Valiant
Jag håller med Henry, reklamation är på plats om du orkar, alternativet är att ge 1 stjärna i recention.

Jag läser även rubriken: Rechargeable Battery Pack Electric Bike Scooter Belt 20A BMS+42V 2A Electric Bike Motor Charger

+ 42V 2A electric bike motor charger ser jag som att man vill inbilla köparen att laddare ingår. Man undrar ibland ifall Amazon medvetet lever på rent språkligt bristfällig översättning. Sedan skriver man: Colour Name: 36V 20000mAh no charge, no charge är förmodligen beskedet till köparen att laddare trots allt ej ingår, knappast information om batterierts färg.

Det finns inga omdömen på produkten, vilket säger en del.
Faktum kvarstår, vikt och kapacitet hänger nästan ihop linärt på batterier.

Re: elcykelbatteri

Postat: 2 juni 2024, 17:48:02
av bjornj
Jag har skrivit en reklamation till Amazon. De vill gärna hänvisa till sin underleverantör i kina men det
är ju Amazon som har gått ut med de vilseledande uppgifterna.

Re: elcykelbatteri

Postat: 2 juni 2024, 19:39:34
av Henry
Vad avser du med 3500mA. Är det vad en cell kan avge som mest eller?
Självklart eftersom dom ju är seriekopplade, vilket bara ökar spänningen.
Med de uppgifter du lämnar skulle varje cell ha en kapacitet på 3.5 Ah /10 = 0.35 Ah. är det riktigt?
Nej, då de är seriekopplade så har vardera cell den kapacitet som vardera cell har. De seriekopplas bara för att kunna höja spänningen inget annat.

Som mest skulle de enskilda cellerna kunna ha 3.5Ah, men i detta batteri för detta pris kan jag garantera att de inte har det utan lägre. Exakt vad det har får du bara reda på om du öppnar det och kollar. Vilket du kan göra om Amazon säger att du kan behålla det eller vill ha bevis, vilket är 50/50 med detta.

Re: elcykelbatteri

Postat: 2 juni 2024, 19:43:47
av ds77
Deras uträkning är förmodligen 10x2000mAh = 20000 mAh.