Sida 1 av 2
DS18S20 --> COM-port. Stjäla spänning? :-)
Postat: 2 maj 2006, 20:09:17
av JimmyAndersson
Tänkte fixa en liten temp-logger för ute-temperaturen.
Här på Madmodders sajt hittade jag ett schema för att plocka ut spänning från COM-porten, dvs en "passiv adapter".
DS18S20 klarar att matas med 3V till 5.5V. (1.5mA när den är aktiv.)
I Madmodders schema behövs två zenerdioder på 3.9V och 6.2V.
Mitt problem är att jag har lite brist på zenerdioder. (Har bara 10V, 5.6V, 4.7V.) Behöver därför lösa det på något annat sätt.
Tips?
Om jag löser det på enklaste sättet, dvs plockar spänningen från datornätagget och använder en kabel med tre ledare, vart kopplar jag då DATA-pinnen? (DS18S20 använder ju den både för att skicka och ta emot...)
Går det då att använda programmet DigiTemp ?
Postat: 2 maj 2006, 20:37:19
av MadModder
Jag tror nog du kan sätta 5,6V som D1 och 4,7V som D2. Det lär nog inte brinna upp. Möjligen får du sämre räckvidd i en lång kabel, men jag tycker du ska prova. Eller så funkar det inte alls
Hur du skulle lösa det med en separat matning vet jag inte, då jag inte lyckats klura ut hur den passiva adaptern egentligen fungerar. Det ser onekligen mycket märkligt ut.
Postat: 2 maj 2006, 21:01:56
av EagleSpirit
Problemet är väl att spänningarna från COM-porten inte är vanliga 0-5V utan snurrar runt på +-12-13V. Dvs, dioderna är inte till för att fixa matningen för det fixar DS18S20 av sig själv utan för att fixa till nivåerna så att givaren överlever. Kanske därför det ser så bak&framvänt ut med tx, rx och jord och så. Det här var dock något jag kom på nu så jag är inte säker på om det stämmer. Förhoppningsvis har någon nåt annat förslag på hur det funkar.
Postat: 2 maj 2006, 21:41:34
av rehnmaak
Om du har en MAX3232 kan du kanske använda en sådan för omvandling av nivåerna. Drivningen till MAX3232 kan du göra med hjälp av en zener och en kondensator kopplad till lämplig pinne på serieporten.
Postat: 2 maj 2006, 23:44:24
av JimmyAndersson
Tack för svaren!
Har fixat så anslutningarna till DS18S20 är vattentät. En liten fusklösning som fungerade fint:
1. Löda fast sladden (nähä, du skämtar?)
2. Smältlim. (Inte för varmt bara...)
3. Trä på krympslang och värm. Smältlimmet smälter ännu en gång och ger en tät isolering.
Lät det mesta av själva komponenten vara fritt från smältlimmet och krympslangen. (Benen och lödningarna + lite av sladden blev däremot helt isolerade).
4. Till slut ett *tunnt* lager kontaktlim över hela paketet.
Såg att det finns ett tomrum under fönsterblecket, så där fick den sitta för att påverkas mindre av blåst och direkt solljus.
En flatkabel (modell IDE-kabel) var lagom tunn och böjbar för att få in signalen inomhus. Brrr! Det var kallt att stå ute och fästa sladden.
Nu återstår resten.

Börjar med att testa MadModder's förslag.
Återkommer med vad jag kommer fram till.

Postat: 14 maj 2006, 22:25:46
av JimmyAndersson
Tänkte bara berätta att det fungerade fint med 5.6V.
Jag gjorde en liten chansning och tog 2st 5.6V (dvs både för D1 och D2.) De två andra dioderna blev 1N5818 schottydioder. Lite överdrivet kraftiga, men jag hade inga andra just då.
Sedan var jag tvungen att öka "read timeout" till 800ms för att få bra värden vid varje avläsning. Med standardvärdet 500ms så tyckte kretsen att det var 80°C ute...
Såhär ser det ut nu:
May 14 22:25:12 Sensor 0 C: 10.50 F: 50.90
Postat: 14 maj 2006, 22:52:49
av cykze
Det blir 80°C när man läser av minnet innan den första omvandlingen i sensorn är klar. Värdet har alltså ingenting med temperaturen 80°C att göra, vilket du säkert förstår.

Tänkte bara säga det så att du inte blir förvånad om då råkar få just 80°C fler gånger.

Postat: 18 maj 2006, 12:19:30
av vfr
JimmyAndersson skrev:påverkas mindre av blåst och direkt solljus.
En liten fråga bara: Varför vill du att den skall påverkas mindre av blåst?
Solljus, självklart eftersom det värmer upp den. Men blåsten gör ju bara att den antar omgivande temperatur fortare, vilket jag ser som en fördel snarare än en nackdel.
Postat: 18 maj 2006, 12:54:16
av JimmyAndersson
När jag skärmade av solljuset så fick jag vindskyddet automatiskt. Eftersom jag bor nära havet så tyckte jag det var bra att få en "normal-temperatur" som inte påverkas så mycket av blåst. Det är sant att sensorn registrerar temperaturen fortare när det blåser, men samtidigt så blir det oftast kallare när det blåser. Särskillt om vinden kommer från havet.
Har en liten idé om att sätta upp fler sensorer så att man även får temperaturen i solen. Skulle även vilja bygga en vindmätare, men den skulle bli svår att kallibrera eftersom jag inte har något att jämföra med.
Postat: 18 maj 2006, 13:14:34
av vfr
Att det generellt blir kallare när det blåser är ju inte sant. Det kan lika gärna bli varmare eller ha samma temperatur. Däremot kan det ju vara så som du säger att det är en specifik situation (ett nedkylt hav t.ex) som gör att det ofta blir kallare på en viss plats.
Kanske skulle jag inte valt just ett fönsterbleck, eftersom det ofta är lite värmeläckage just vid fönster och den effekten kan bli ännu större om det ligger i lä.
Helt klart är att det är svårt att hitta bra placeringar på en utetempmätare som skall vara noggrann så stor del av tiden som möjligt.
Postat: 18 maj 2006, 13:52:12
av Miraculix elektronikdruid
Instämmer om det där med kallare eller varmare... men temperaturen är det inte som mäts i något av fallen... Det är den s.k. köldfaktorn.. alltså den sammansatta påverkan av temperatur + vind + luftfuktighet.
Har någon testat med fler än 1 givare ?
Mvh Mirre
Postat: 18 maj 2006, 14:02:53
av ensten
Köldfaktorn kan man inte mäta - den måste kalkyleras fram med hjälp av flera värden (som i och för sig mäts fram) som Miraculix så riktigt påpekade. I princip så har köldfaktorn bara någon betydelse för människor (och andra varmablodiga varelser).
Postat: 18 maj 2006, 14:05:03
av JimmyAndersson
"Däremot kan det ju vara så som du säger att det är en specifik situation (ett nedkylt hav t.ex) som gör att det ofta blir kallare på en viss plats."
Jepp, och min sensors placering är ju en specifik situation.
Under fönsterblecket är det ett ganska stort tomrum. Därför kunde jag sätta sensorn så att den är nästan 10cm från väggen/fönstret och ca 4-5cm under fönstret. Svårt att mäta på sånt här, men det skiljer inte mycket jämfört med att ha den längre från väggen.
Har ni något tips på hur man kan göra avläsningen/placeringen bättre?
Inte så jätte-skalenligt, men ungefär såhär ser det ut:
Fönsterblecket är vitt och blir närapå aldrig varmt.
Ser att sensorn egentligen sitter längre åt höger.
Postat: 18 maj 2006, 14:17:26
av ensten
Ärligt talat tror jag inte att det där är en optimal placering på grund av värmestrålningen innifrån huset. Sätt sensorn på norrsidan cirka 1 meter ovanför marken i vit plastbox, det är nog det närmaste perfekt man kommer om man inte sätter den på en stolpe en bit från huset.
Postat: 18 maj 2006, 14:29:08
av Macce
Här finns en sida för mina temperatursensorer. Lekte lite med RRDTool och fick tillsist igång det så att det mäter temperaturerna för en dag. Borde ta tid och fixa det så det visar åt en dag, en vecka, en månad och ett år. Vore roligt att jämföra olika år och se hur temperaturen varit.
Sidans text och grafernas text är på finska, men en kort översättning lyder:
Lämpötila: Temperatur
Aurinko: solen
Varjo: skuggan
ADSL-Modeemi: ADSL-Modem
Käytävä - korridor
Sauna - bastu.
ssa/ssä som ändelse betyder i, dvs saunassa = i bastun osv.