Sida 1 av 1

Trilskandes Gräsklipparmotor

Postat: 11 maj 2024, 11:32:21
av 4kTRB
Har en gräsklipparmotor Briggs-Stratton där förgasare och filter är rengjorda,
bra tändstift, och med spjället öppet tänder det men verkar tända
vid fel tidpunkt då det ofta blir mothugg i snörstarten. Om det
inte blir mothugg blir det bara en liten rökpuff men startar inte.
Hur justerar man tändningen ?
Mycket skruva eller enkelt?
Kan det vara kilen till svänghjulet som blivit förskjuten tro.

Re: Trilskandes Gräsklipparmotor

Postat: 11 maj 2024, 12:06:50
av säter
Kilen bör du absolut kolla upp.

Re: Trilskandes Gräsklipparmotor

Postat: 11 maj 2024, 12:14:46
av 4kTRB
Det är nog det enklaste.
Hittade det här klippet som visar hur kamnocken hamnat fel inuti. Mer skruvande och dessutom måste det till ny del.

Re: Trilskandes Gräsklipparmotor

Postat: 11 maj 2024, 12:57:02
av ajje
Om man kör tvärnit på en BS-motor kan det hända att vevaxeln vrider sig istället för att krysskilen till svänghjulet går av.
Då är det bara att betrakta motorn som skrot.

Re: Trilskandes Gräsklipparmotor

Postat: 11 maj 2024, 17:56:14
av 4kTRB
Kilen hade gått av. Den verkar vara gjord i lättmetall.
Ny kommer inhandlas. Svänghjulet hade vridit sig 40 grader typ.

Re: Trilskandes Gräsklipparmotor

Postat: 11 maj 2024, 19:10:43
av säter
Avslutade du förra säsongen med att köra fast kniven?

Re: Trilskandes Gräsklipparmotor

Postat: 11 maj 2024, 20:14:07
av 4kTRB
Inte min gräsklippare så jag vet inte men förmodligen har någon försökt klippa av någon kantsten eller dylikt =)
Det är ingen på kommunen i vilket fall =)

Re: Trilskandes Gräsklipparmotor

Postat: 12 maj 2024, 06:16:08
av 4kTRB
ajje skrev: 11 maj 2024, 12:57:02 Om man kör tvärnit på en BS-motor kan det hända att vevaxeln vrider sig istället för att krysskilen till svänghjulet går av.
Då är det bara att betrakta motorn som skrot.
Man kan hoppas i sådana fall att vevaxeln vrider sig i multipler av 360 grader och att kilen är hel och fin så är det bara att köra vidare =)

Re: Trilskandes Gräsklipparmotor

Postat: 12 maj 2024, 09:01:42
av pi314
Jag krökte en axel på en BS-klippare genom att köra på en sten i ganska högt gräs för ett par år sedan.
Den gick efter det, men obalansen var tydlig. Det var en ca 10-12 år gammal klippare från Biltema så jag tyckte att den inte var värd att repareras. Den gick till klipparkyrkogården (återvinningen) och en ny fick ersätta den som blivit av med balansen. :)


Re: Trilskandes Gräsklipparmotor

Postat: 12 maj 2024, 09:15:51
av svanted
4kTRB skrev: 11 maj 2024, 17:56:14 Kilen hade gått av. Den verkar vara gjord i lättmetall.
Ny kommer inhandlas. Svänghjulet hade vridit sig 40 grader typ.
den ska vara av lättmetall..
den ska inte hålla fast svänghjulet bara styra vid montaget, det är friktionen mellan svänghjul och axel som ska hålla det i läge,
med rätt åtdragningsmoment..
gör man en av järn e.d. kommer det att slå sönder kilspåret om svänghjulet lossnar.

edit:
man måste inte ha ngn krysskil, siktar man noga visuellt kan man dra åt det på plats iaf.

Re: Trilskandes Gräsklipparmotor

Postat: 12 maj 2024, 09:19:48
av svanted
ajje skrev: 11 maj 2024, 12:57:02 Om man kör tvärnit på en BS-motor kan det hända att vevaxeln vrider sig istället för att krysskilen till svänghjulet går av.
Då är det bara att betrakta motorn som skrot.
då kan man köra utan krysskil, om det är uppenbart hur den satt innan.
men, den kan ju knappast vrida sig utan att åcksås böjas... = skrot

Re: Trilskandes Gräsklipparmotor

Postat: 12 maj 2024, 11:22:13
av 4kTRB
Svänghjulskilen är ju där av en anledning utan den kommer svänghjulet med säkerhet att flytta på sig i tid och otid.
29kr och ser väldigt lättmetall ut.
https://www.skoterdelen.com/grasklippar ... nnonsgrupp

Re: Trilskandes Gräsklipparmotor

Postat: 12 maj 2024, 16:25:31
av MiaM
För den som råkar ha metallbitar i bra-att-ha-lådan:
Glöm inte att kilen ska vara av särdeles klent material just för att den ska gå sönder istället för att kröka axeln.

En nackdel med åtminstone gamla Briggs&Stratton är väl att för oss som inte mekar amerikanska bilar osv så behöver man ofta köpa verktyg för en avsevärd andel av priset för en komplett ersättande klippare på grund av tumstorlekar. Ofta ingår det passande tändstifthylsa även i metriska hylsnyckelsatser, men de andra grejerna behöver tumhylsor och åtminstone muttern för svänghjulet lär väl sitta så hårt att man inte har nån chans att få loss den med skiftnyckel eller annan universalnyckel.

Vilket år som helst ska jag göra ett till försök att laga de tre Briggs&Stratton jag har som lagt av, men det är extremt långt ner på prioriteringslistan. För ett par år sen köpte jag en kundretur/demoex-klippare på Julas utförsäljningsavdelning i butiken i Skara för under en tusenlapp. Enda problemet med den är att ibland måste man lossa luftfiltret och manuellt choke:a förgasaren eller rent av "rensa" avlagringar genom att hålla för insuget och dra i snöret (så att insug-vakuumet suger genom bränslevägen i förgasaren). Ja, och så har den modernt säkerhetsskit så man måste sätta ett spännband runt dödmansgreppet för att kunna använda den vettigt, och den har dessutom inget tomgångsläge. Men ändå, den fungerar och kostade väldigt lite i inköp. En störig grej är också att tanklocket sprack pga för dålig plast, och praktiska studier visar att man kan inte tejpa ihop det för bra för då blir det undertryck i tanken och förgasaren suger inte nån bensin :) Men allt detta är ju ändå inte mer krångel än krånglet med andra bensinklippare.

Gravt sidospår: Har även en eldriven klippare, nätdriven med skarvsladd. Visst, opraktiskt när man ska klippa väldigt långt bort från närmaste uttag, men extremt smidigt när man klipper t.ex. gångvägar nära hus/garage osv. Tyst, smidig, lukt/giftfri och extremt driftsäker.

Re: Trilskandes Gräsklipparmotor

Postat: 12 maj 2024, 18:56:31
av 4kTRB
Eftersom svänghjulet är i lättmetall så tror jag kilen ska vara lagom mjuk så svänghjulet inte skadas.