Problem med 433 MHz radiomodul

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jfri
Inlägg: 174
Blev medlem: 1 februari 2010, 21:41:20

Problem med 433 MHz radiomodul

Inlägg av jfri »

Jag har köpt dessa radio moduler
https://www.amazon.se/dp/B0B7DJVPYZ?psc ... ct_details
och kopplat mottagaren till en Raspberry Pi 4. Mitt problem är att även när jag inte har någon sändare igång så ser jag fullt med aktivitet på mottagarens DATA pinne. Och när jag läser av mottagaren får jag sporadiska mottagna signaler. När jag försöker sända något ser detta 'brus' ut att förändras något. Så det verkar som att det är störningar på mottagningen. Går det att göra något åt det ? Kan det vara så att dessa moduler är oanvändbara p.g.a. störningar ?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17241
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Problem med 433 MHz radiomodul

Inlägg av AndLi »

Otroligt att dessa säljs 2024, de har väl varit skräp i 25 år nu...

Det finns moduler med bättre prestanda!

Men det går säkert att få till något med mycket mjukvara och omsändningar...
jfri
Inlägg: 174
Blev medlem: 1 februari 2010, 21:41:20

Re: Problem med 433 MHz radiomodul

Inlägg av jfri »

Menar du att det finns bättre 433 MHz moduler ? I så fall var ? Och är de skräp för att de är känsliga för störningar ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33930
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Problem med 433 MHz radiomodul

Inlägg av Glenn »

jag har nåt robotbygge som någon annan gjort baserat på dessa, och jag försökte reverse-engineera det lite, och han använde nån tonsändare och mottagare mellan dessa och mikrokontrollern.. lite udda tyckte jag.
E Kafeman
Inlägg: 3276
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Problem med 433 MHz radiomodul

Inlägg av E Kafeman »

jfri skrev: 1 maj 2024, 13:59:38 Menar du att det finns bättre 433 MHz moduler ? I så fall var ? Och är de skräp för att de är känsliga för störningar ?
Det är så dåligt något kan bli om man är ute efter radio.enheter för 433 MHz och de har varit lika dåliga hela tiden.
Brukar finnas i de allra billigaste RC-leksakerna men duger inte till t.ex. att fjärrstyra en lampa om man inte vill ha disco-lampa.
Instabila med kort räckvidd, detekterar vad som helst, skräp och grannars bilnycklar mm.
Om du söker något som är billigt men välfungerande och stabilt finns t.ex. CC1101. De är utvärderade på en mängd sätt med gott resultat och har support och TI's användarforum i fall man vill bygga från grunden med lösa kretsar. Här ett exempel:
https://www.aliexpress.com/item/1005006635332934.html
Som du ser på bilden får du en matchad stabil antenn-anslutning via SMA. Medskickade antennen är kanske ingen höjdare men det ligger i prisbilden.
Praktiska tester finns på Youtube där man når 100 km mellan två sådana radioenheter, vid fri sikt. Det beror inte på hög sändeffekt, inte ens pga av bra antenn utan på bättre radiomottagare som kan verifierat detektera varandra trots svaga mottagna signaler.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 541
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Problem med 433 MHz radiomodul

Inlägg av sommarlov »

https://www.electrokit.com/rfm69hcw-434mhz-transceiver har jag använt i mina hobbyprojekt, tex att läsa av min väderstation eller att fjärrstyra Nexusprylar.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17241
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Problem med 433 MHz radiomodul

Inlägg av AndLi »

jfri skrev: 1 maj 2024, 13:59:38 Menar du att det finns bättre 433 MHz moduler ? I så fall var ? Och är de skräp för att de är känsliga för störningar ?
Oja, är helt inne på E Kafeman linje, har mycket egen erfarenhet av CC1110 (vilket i princip är en CC1101 med inbyggd processor) Mycket trevligt datablad men oändliga möjligheter.

Om jag inte är fel på det sitter det CC1101 i Ontech 230 V fjärrstyrda relädosor tex.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4114
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Problem med 433 MHz radiomodul

Inlägg av adent »

De där billiga enkla modulerna har automatic gain correction control. De lyssnar helt enkelt tills de hör något. När väl en riktig signal kommer så får man ut den, sen efteråt brukar man se tystnad från mottagaren en liten stund tills AGC:n skruvat upp sig att höra brusnivån igen. När man vet om detta så går det att skriva mjukvara som funkar.
Skriv svar