KiCAD, lite allmänna frågor...

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2645
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av hawkan »

Var är du i processen?
Från schema-editorn, har du tilldelat footprints?
Skärmbild 2024-04-22 104427.png
Och importerat detta till pcb-editorn?
Skärmbild 2024-04-22 104615.png
Då får du nya footprints och ett ratsnest. Kanske bäst att ta en bild och ha som bakgrund och dra om allt.
Det blir automatiskt nätlistor och sånt, inget man behöver göra själv.

Om du inte har gjort det, så gör en kopia på hela Kicad-projektet för jag tror det blir rörigt när det gamla blandas med det nya.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6958
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Marta »

Jag började med att placera ut footprints och sedan routa kortet utifrån mitt minne och labplattan med en fungerande uppkoppling. Tilldelade sedan alla footprints en beteckning.

Ritade därefter ett schema och var noga med att allt fick samma beteckningar ner till padsnumreringen. Kontrollerade schemat noga att det var rätt och rimligt. Det är mycket lättare att se från ett schema om det finns uppenbara tokigheter.

Trodde nu i min enfald att KiCAD skulle kunna kontrollera så mönstret verkligen motsvarade schemat, men så var det naturligtvis inte...

Arbetsgången med ratsnest passar inte mitt sätt att göra layout. Jag vill ha en helt blank yta att placera komponenter på och routa ledarna. Vill inte bli störd där av någon trasselsudd. Gör detta på känsla precis som förr, när det var ett stort papper skala 2:1, en blyertspenna och ett radergummi. Därefter ritfilm ovanpå och gnugga meccanorma... Måste ha motsvarande arbetsgång, annars blir jag helt vilsen och resultatet blir skit.
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Castor »

Går det att göra en nätlista från schemat och sedan köra en "design rule check" mot PCB?
SvenW
Inlägg: 1124
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av SvenW »

"Trodde nu i min enfald att KiCAD skulle kunna kontrollera så mönstret verkligen motsvarade schemat, men så var det naturligtvis inte..."

Det trodde jag också. Är inte helt inne i KiCad eftersom jag mest använder ett har ett eget Ecad-program som kan detta blixtsnabbt via nätlistan.

Vet inte hur det är med andra program som Eagle m.fl, men förmodar att de flesta gör det.
Wihelm
Inlägg: 602
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Wihelm »

Arbetsgången är tvärt om. Schema först sedan PCB.
Troligen snabbare att rita om PCB delen är att försöka få det att fungera bakvägen.
Gimbal
Inlägg: 7941
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Gimbal »

Man kan tona ner trasselsudden så den knappt blir synlig, men ändå finns där.
https://www.google.se/search?q=kicad+pc ... 4XtWw,st:0
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6958
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Marta »

Tack för svaren.

Experimenterade vidare och kom en bit längre. Har givetvis kopia på filerna så det är lätt att backa. Jag gjorde helt enkelt fel när netlist importerades. Med rätt radiobutton vald så faller allt på plats och alla tracks som är rätt tilldelas sitt rätta net. Allt nytt är besvärligt...

Börja med ett fullt tilldelat schema är dömt att bli skit. Som exempel, har ju inte en aning om vilken av de fyra grindarna i en 4011 som faller sig bäst att ha i en viss position, eller hur dess två likvärdiga ingångar skall väljas. Är det en MCU med eget program blir det ännu värre, portarna tilldelas vid layutarbetet och programmet får sedan följa detta. Annars är det omöjligt i varje fall fför mig att få till ett bra mönster. Är nog annorlunda för Er som är yngre...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26162
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Icecap »

Det med grinderna i samma krets kan lösas vid att markera ena grinden med lägsta A-B-C-D som ska växlas o ta bort den.

Markera sedan den andra o kopiera den o radera den sedan (ctrl-X). Kopiera sedan in till lägsta A-B-C-D och kopiera in til den sista plats.
SvenW
Inlägg: 1124
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av SvenW »

"Börja med ett fullt tilldelat schema är dömt att bli skit."

Håller helt med. Jag jobbar alltid helt parallellt med schema och PCB om tanken är att det skall bli ett kort. Många gånger vill man bara simulera, och då är PCB-representationen ointressant.
Det har från början varit målet för mitt ECAD-program. Man har sch-fönster och PCB-fönster aktiva och en missmatch signaleras med grova linjer i skrällande färger. Det är mycket enkelt och snabbt att flytta såväl komponenter som nätlinjer.
Du skulle kunna prova mitt program om du vill, men det är och förblir experimentellt och lång ifrån tillråckligt fullfjädrat föratt göra färdiga kretskonstruktioner. Nog bättre med KiCad om man vill göra något reellt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6958
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Marta »

Trevligt Du fått till ett eget program, verkligen respektingivande.
Du har nog rätt i att KiCAD är att föredra för min del, men visst hade det varit intressant att testa.

Nu till en ny KiCAD-fråga. Får en mängd magiska fel, förbindelser saknas trots att de är där. Finns det möjligen någon finess som kräver en viss ledarbredd på GND och +9V? I så fall, hur stänger jag av eländet?
Wihelm
Inlägg: 602
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Wihelm »

Om du tilldelat den en netclass. Men det brukar inte göras automatiskt.
https://docs.kicad.org/8.0/en/eeschema/ ... netclasses
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6958
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Marta »

Hittade net classes, men det gav inget. Det är version 5.1.9 jag använder.

Där är något magiskt fenomen jag inte klarar att hitta. När netlist läggs på är där väldigt mycket som accepteras, men även en hel del som det visas ratsnest på, trots att det redan finns tracks för denna förbindelse. Det är mest på GND och +9V detta uppstår. Bilden visar ett exempel. Har lagt till röda linjer intill de vita, som vad dumma jag kan se redan har en befintlig förbindelse. Någon som förstår vad som är orsak till detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5825
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av rvl »

Bara en tanke... Går draggningarna ända fram till mittpunkten på paddarna och "snappar" där?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6958
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av Marta »

Ja, det gör de. Haräven provat att dra om utan resultat. När netlist är pålagd är det omöjligt attdra, då får den fullständigt fnatt och tvingar fram var jag kan dra, trots att det inte är fri väg. Det är omöjligt att i det läget dra befintliga tracks en gång till. Bara att stänga utan att spara och öppna på nytt så nrtlist försvinner.

Nåväl, får se om det är lösbart. Det har varit till nytta, har hittat fel tack vare försöken att få in netlist. Det är nästan bara de där det inte finns explicita linjer i schemat som strular, alltså GND och +9V. Lösningen är kanske att kasta dessa och dra linjer i schemat...
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5825
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: KiCAD, lite allmänna frågor...

Inlägg av rvl »

Ja, det är väl värt ett test i alla fall, att dra några överflödiga linjer..
Skriv svar