Egna kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Egna kretskort

Inlägg av H.O »

Etsa med natriumpersulfat, inte saltsyra/väteperoxid. Det senare gasar, som utöver att avge förfärliga ångor bryter upp och äter sig in under kanterna på mönstret.
Säger du det!? I min "ungdom" etsade jag kort med just saltsyra/väteperoxid, sparade vätskan i en glasflaska med skruvkork som jag satte ut i föräldrahemmets förråd/garage. Nästa gång jag kom ut var det etsvätska över väggar och golv och glasskärvor överallt. Tur jag inte sparade flaskan i pojkrummet eller var i närheten när det small.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Egna kretskort

Inlägg av olalofberg »

SeniorLemuren skrev: 23 mars 2024, 16:28:23 Någon som använder CNC-fräsen?
Jag. Funkar bra med mindre kort (om man har en något skev kina fräs) :-)
Man får jordplanet gratis.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1350
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Egna kretskort

Inlägg av persika »

SeniorLemuren skrev: 23 mars 2024, 16:28:23 Någon som använder CNC-fräsen?
Ja!
Ritar en dxf, fräser sen ut det i min hemyggda cnc.
"Grovsmide" i jämförelse med beställda kort, men bra att kunna göra själv och skönt att slippa otrevliga vätskor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Egna kretskort

Inlägg av TomasL »

Har för länge sedan tröttnat på att göra egna kort, utfallet är alldeles för dåligt, betalar hellre en peng för att få dem riktiga.
Det blir snabbt dyrt när vartannat eller mer misslyckas, det är så billigt idag, och lev-tiderna är korta, behöver jag idag, och inte kan vänta, så blir det stripboard (veroboard hette det förr.).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Egna kretskort

Inlägg av Glenn »

bjornj skrev: 23 mars 2024, 10:09:17 Slutligen: Varje gång man nämner detta med hemgjorda kretskort så finns det alltid någon som tycker att det är
meningslöst och att man mycket hellre kan beställa dem på nätet.
Det kan man absolut göra om man vill vänta några veckor och betala 500kr eller vad det kan kosta.
Gör man dem själv tar det en timme och kostar 20 kronor eller så. Visst blir köpekorten fina med genomplätterade hål och
screentryck mm men valet är fritt hur man vill göra.
Lite ironiskt att du "klagar" på de som påpekar att det är billigt att beställa på nätet, och sedan uppenbarligen har nollkoll på det.

Nu har jag inte beställt kort på länge, men det har ofta kostat runt hundralappen, oftast för typ 5-10 (likadana) kort, och leveransen brukar gå på nån vecka.

Jag har gjort egna kort för LÄNGE sedan, men tycker du överdriver kraftigt i hur enkelt det är, till att börja med måste du ha grejerna, sedan tror jag inte
att jag skulle fixa ens ett litet enkelsidigt kort på en timma, och man får knappt ens laminatet för en tjuga.

Och ska man göra dubbelsidiga kort är det ett halvt helvete att göra hemma, och även om mot förmodan lyckas få lagren på rätt ställen (jo jag känner till knepet med att borra några hål först)
och få en lyckad etsning på båda sidorna (samtidigt) så har man fortfarande inga vior, ingen lödlack och inget tryck, saker som man får på köpet på beställa kort.

..Sen kan man för en billig slant få fyrlagerskort också, om man nu gör tillräckligt avancerade saker för att behöva det.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Egna kretskort

Inlägg av hawkan »

Dejt är j.a kul att göra egna kort. Det jag mest gjorde var kort jag målade med svart sprejfärg, brände bort en del färg med laser och sedan etsa. För dubbelsidiga och egentligen allt sedan dess, var frästa i 3040 fräsen jag hade då. Flatcam is da shit. Och autolevel. Det gick att få dubbelsidiga kort med bra precision.
Mycket givande att se kortet växa fram för att sedan fungera.

Skulle det vara riktigt fulkopplat blev det kopplingsbord bread board eller veroboard. Dead bugg-kopplat har hänt också.

Sedan när man tröttnar på det och bara vill ha något som fungerar så blir det att beställa färdiga kort. Det har sina utmaningar det med, i början blev det både tre och fyra ombeställningar innan jag kopplat rätt, gjort rätt. Pcbshopper.com är alltid min ingångspunkt. Har helt gått över till ytmonterat och har bl a testat med ett fyrlagers kort, bara att skicka in underlag så kom det i brevlådan, det var ett sånt som funkade första gången.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Egna kretskort

Inlägg av Teknikern »

Egentillverkning i hobbysyfte och att förfina tekniken är ju mer än halva nöjet, sen att vissa varken har handlag eller kunskap och definitivt inget tålamod, ja då blir det ju svårt att få till nåt användbart. Det var väldigt länge sen nu nåt kort blev misslyckat, allt är repeterbart till 100% så alla parametrar är nu intrimmade.

Det är rätt intressant med såna här trådar där vissa helt förkastar det man gör eftersom det "går inte" fast man kör detalj efter detalj på ett sätt som "inte går" och det aldrig blir nån miss. :D


Vissa målar tavlor, pysslar med pärlplattor, rider hästar, kör biltävlingar, renoverar gamla bilar, andra fiskar och allt detta är en hobby och ett nöje för den enskilde och vad vi vill göra med vår fritid ska ingen bestämma över så bjornj, kör på för du har inget att förlora, däremot allt att vinna när du fått in snitsen och parametrarna stämmer. :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18403
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Egna kretskort

Inlägg av 4kTRB »

Varför göra något själv när andra kan göra det är väl en tanke.
Varför överhuvudtaget konstruera en elektronikpryl. De är ju bara att
låta en ingenjörsfirma fixa det åt dig. Lämna in specen och få
en komplett pryl i brevlådan!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Egna kretskort

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det handlar ju mycket om vad man gillar att göra, vad man vill ha ut av det hela och vad man är beredd att satsa, vilka resurser (materiella och immateriella) man har.

För mig slutresultatet det viktiga, att löda komponenter på ett mönsterkort, och stoppa in kortet i ett rack. Mönsterkort har jag tillverkat i det förgångna, men det var en besvärlig process trots tillgång till reprokamera, UV-belysare (dubbelsidig) och etsmaskin. Nu har jag inget av detta och väljer att ta fram gerberfiler och posta över till Kina, och som någon nämnt få hem ett knippe färgiga kort med tryck, genompläterade hål och extra allt och till låga priser.

Har man inget emot att greja mönsterkort själv, har allt som behövs, då kör man på det. Jag väljer bort mönsterkortstillverkningen som sagt för att jag saknar allt som krävs och den biten av elektronikkonstruktion intresserar mig inte alls. Att löda på komponenterna är kul och sedan använda prylen är ju änglen högst upp på julgranen (som någon kines gärna får hugga åt mig). Att leja ut korttillverkning betyder inte alls att andra delar av processen skulle vara ointressanta och om man inte slabbar med järnklorid eller kopparsulfat, kan man ju låta någon annan köra projektet från början till slut är illa resonerat. Dessutom kommer ju kostnaderna att öka exponentiellt. Till min synt tar jag fram ett VCO-kort för 3-400 kr, medan ett färdigt kort ligger på 1500-2500 kr.

Att leja ut eller göra själv är val man gör och det ena är inte sämre än det andra.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Egna kretskort

Inlägg av alexanderson »

Marta skrev: 23 mars 2024, 14:40:23 Etsa med natriumpersulfat, inte saltsyra/väteperoxid. Det senare gasar, som utöver att avge förfärliga ångor bryter upp och äter sig in under kanterna på mönstret.
Järn(III)klorid har också använts mycket för att etsa kretskort.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Egna kretskort

Inlägg av rikkitikkitavi »

H.O skrev: 23 mars 2024, 16:44:51
Etsa med natriumpersulfat, inte saltsyra/väteperoxid. Det senare gasar, som utöver att avge förfärliga ångor bryter upp och äter sig in under kanterna på mönstret.
Säger du det!? I min "ungdom" etsade jag kort med just saltsyra/väteperoxid, sparade vätskan i en glasflaska med skruvkork som jag satte ut i föräldrahemmets förråd/garage. Nästa gång jag kom ut var det etsvätska över väggar och golv och glasskärvor överallt. Tur jag inte sparade flaskan i pojkrummet eller var i närheten när det small.
Och skulle man lämna korken lös för att inte gastrycket skall byggas upp kan man roa sig med att ta bort ytrost på allt i samma rum. Det bildas syrgas och klorgas utöver lite klorväte som korroderar allt.

Teknisk saltsyra innehåller järnjoner som katalyserar sönderfallet och kopparjonerna hjälper till lite också. Räcker sedan man rör runt lite med en pinne av stål i etsbadet så har man tillfört mer järnjoner.

Bäst är att ställa flaskan utomhus. Fast då kanske den fryser.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Egna kretskort

Inlägg av alexanderson »

Bäst att inte använda saltsyra + väteperoxid alls. Natriumpersulfat, Ammoniumpersulfat och Järn(III)klorid är bättre.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Egna kretskort

Inlägg av Marta »

Nariumpesulfat är det bästa. Järnklorid lämnar förfärliga rostfläckar som är jättesvåra att ta bort. Alla äter sig ner i rostfritt om någon kristall råkar bli tappad.

Försök inte förvara varken etsmedel eller framkallning i PET-flaska. Det löser inte som lösningsmedel brukar göra. Istället blir plasten ultraspröd och faller sönder så allt rinner ut. Tar en stund innan det märks att något är fel.


På den gamla goda tiden använde jag Mecanorma 2:1 på bärfolie. Helt underbart lättarbetat. Lade ritilm över pappersark med mönstret. Först alla pads med nämnda gnuggisar och sedan kurvtape till linjerna. Hade tillgång till reprokamera och gjorde en negativ film. Korten belades med lack ur en plåtflaska, ingen spray. Det hette Agfa Copyrex GN-20 kommer jag så väl ihåg. Resultatet blev absolut perfekt. Även vid etsning med syra/peroxid. Sådana fina produkter är borta nu. Miljötomtarna har utrotat dem.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Egna kretskort

Inlägg av hawkan »

Å jag som använde saltsyra och väteperoxid...
Det skulle gå att regenerera den sas det. Jag provade men meeh
Det föll till slut på att man inte kunde få tag i tillräckligt koncentrerad väteperoxid, den hamnade visst bland de kemikalier som används för att göra saker man inte får.
Så även om jag tycker det är i princip bra, är det inte praktiskt att använda så välj något annat.
Tips om glasflaska, geggan står i det sedan jag höll på
https://www.ikea.com/se/sv/p/korken-fla ... -30213552/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Egna kretskort

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Väteperoxid/saltsyra kan man ju ha som "booster", men det är äckliga kemikalier som kan förpassa en till intensiven om man bär sig dumt åt. Tror vi hade i ca 10% väteperoxid.

I övrigt är det ju jävligt skönt att vi har miljötomtar som, ser till att få bort massa ohälsosamma miljögifter från marknaden. Vi hade nån soppa på jobbet och som på kemisk väg lade ett tennskikt på kopparbanorna. Den soppan var "aningen" carcinogen ... en aningen :dead: .
Skriv svar